Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för äventyrsfoto. :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
MF3 vs. MF4?

Tobiasl skrev:
... Jag valde mellan kolfiberversionen av 055, MF3 och MF4. 055 är stabilare men rätt stor och lite tyngre , MF3 och MF4 är ungefär lika tunga men MF4 är något kortare vilket var en fördel för mig (om man ska ta det på flyget). Det är det minst stabila av stativen (MF3 är stabilare då det har en sektion mindre) men det är fortfarande riktigt bra och det fungerar ok med mitt 70-200/2.8 (skulle dock INTE rekommendera det för något som var mycket tyngre) ...

Jag funderar på MF3 eller MF4 i kombination med 468MGRC2, men jag har inte ens lyckats se MF4 i verkligheten, än mindre jämföra i praktiken med MF3.

MF4:s transportlängd lockar, men MF3:s arbetshöjd känns säkrare. Jag "tror" att ostabilitet i mittpelaruppdrag är värre än ostabilitet i smala benstumpar längst ner. Så avgörande är kanske mest om benen räcker utan pelaruppdrag?

Kan någon beskriva skillnaden i stabilitet? Är den kritisk?
 
Manfrotto 190 NAT3 med 141 RC huvud. Jag kör det med min D2x och 80-200 och det funkar fint. Lagom stort och inte för tungt så man orkar släpa det på berget
//jesper
 
Re: MF3 vs. MF4?

BAn skrev:
Jag funderar på MF3 eller MF4 i kombination med 468MGRC2, men jag har inte ens lyckats se MF4 i verkligheten, än mindre jämföra i praktiken med MF3.

MF4:s transportlängd lockar, men MF3:s arbetshöjd känns säkrare. Jag "tror" att ostabilitet i mittpelaruppdrag är värre än ostabilitet i smala benstumpar längst ner. Så avgörande är kanske mest om benen räcker utan pelaruppdrag?

Kan någon beskriva skillnaden i stabilitet? Är den kritisk?

Hej, där tror jag du har fel faktiskt om mittpelaren...har varit ute och provat mycket olika stativ med mitt tunga tele på..och det är sällan mittpelaren som vickar tydligt utan det är benen som inte är vridstyva nog...mindre ben mer vick!!..men samtidigt ska man köpa ett stativ högt nog utan att mittpelaren är uppe..så att den kan användas i nödfall ...sedan finns det dom som hävdar att stativ utan mittpelare alltid är mest stabila...kan varken bekräfta eller dementera det...
Jag har alltid haft stativ med pelare, som då används i nödfall...och det fungerar ju bevisligen.
Ska nu skaffa ett kolfiber stativ och det blir absolut i 3delar. (Troligen ett Velbon 730.)
 
Håller med ken rockwell att forumen är till för pryljägare. Mitt billiga slik 35DN med cullman kuled lär jag släpa till fjällen ännu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.