Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för äventyrsfoto. :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
johan_w skrev:
får bli ett velbon när någon köper mitt tamron 28-75mm 2.8 !!!
Min Expertbutik i Norrköping hade ett Velbon 630 EL inne och jag var inte imponerad. Kändes väl något sånär stabilt, men framför allt ett väldigt skört stativ. Väldigt billiga och plastiga lösningar kring benens låssektioner. nej det stativet skulle jag inte rekomendera till någon entusiast, då är nog kvalitetskänslan i Gitzo betydligt bättre.
 
paul innergård skrev:
Min Expertbutik i Norrköping hade ett Velbon 630 EL inne och jag var inte imponerad. Kändes väl något sånär stabilt, men framför allt ett väldigt skört stativ. Väldigt billiga och plastiga lösningar kring benens låssektioner. nej det stativet skulle jag inte rekomendera till någon entusiast, då är nog kvalitetskänslan i Gitzo betydligt bättre.

Behöver ett nytt tält också. Så det lutar åt ett basalt när ekonomin tillåter. Kvalitet brukar löna sig i längden.
 
StefanA skrev:
Behöver ett nytt tält också. Så det lutar åt ett basalt när ekonomin tillåter. Kvalitet brukar löna sig i längden.
Håller med till 100%. Jag ägde ett kort tag ett av Gtzos jubileumsstativ, en billigare modell. Men kvalitetskänslan fanns där lika fullt. Har pratat med Hans på Optipod som säger att det är stor skillnad i detaljfinish på Gitzo kontra manfrotto och Velbon. Basaltstativen är tydligen några spänn billigare än kolfiber, så för min del lutar det åt en motsvarighet i basalt till deras 1325 kolfiber.
 
StefanA skrev:
Ett bra huvud behöver man. Inget ömtåligt. Ska tåla stå ute i regn. Manfrotto 141 är för tungt.
Titta på RRS, den skall tåla både regn och smuts. Köper man den via Optipod och deras egna snabbfästen så strippar han en del av vikten, tror ca 150 gram. Jag har en och kan intyga att den är minst av allt ömtålig, dessutom extremt låg. Ca 0,7 kg tror jag efter modifiering. Tyvärr verkar det som om en bra kulled till stor del är förenligt med högre vikt. RRS kulleder är ganska så tunga trots att de är lite urfrästa inuti för viktbesparing.
 
Markins M10 och M20 är både lätta (runt 500g) och mycket bra. Klarar man sig med objektiv som 300/2.8 eller lättare är Kirk BH-3 åxå bra och väger åxå runt 500g. (Jag har dock inte sett några tester på hur mycket smuts de klarar :)
 
dumbo skrev:
Markins M10 och M20 är både lätta (runt 500g) och mycket bra. Klarar man sig med objektiv som 300/2.8 eller lättare är Kirk BH-3 åxå bra och väger åxå runt 500g. (Jag har dock inte sett några tester på hur mycket smuts de klarar :)
Jag har egentligen inget som verifierar mina inlägg. Mina uppgifter grundas på Hans Olsson Optipod. Men jag tror inte det finns, nästan någon i hela Sverige som vet mer om stativ och kulleders konstruktion än han. Hans köper in och bygger om flera olika märkens produkter för ökad stabilitet. Han hävdade ex att Arcas kulleder var stabila och bra men hade ett betydligt högre servicebehov än RRS och att de var dyra sett till vad man fick för pengarna. Han tyckte också att Manfrottos nya hydrostatkulleder var mycket stabila och framför allt användarvänliga. men för maximal kvalitet och stabilitet, mycket pga dess väldigt enkla konstruktion så rekomenderade han RRS. Som han själv uttryckte det så är kulan näst intill oförstörbar och underhållsfri.
 
paul innergård skrev:
Min Expertbutik i Norrköping hade ett Velbon 630 EL inne och jag var inte imponerad. Kändes väl något sånär stabilt, men framför allt ett väldigt skört stativ. Väldigt billiga och plastiga lösningar kring benens låssektioner. nej det stativet skulle jag inte rekomendera till någon entusiast, då är nog kvalitetskänslan i Gitzo betydligt bättre.

Nog kan jag tänka mig att Gizto är bättre, men även ett annat pris (eller vikt till samma pris?).
Såg på Jesper Ekvalls hemsida att han hade ett Velbon Carmagne 630 (samma som Sherpa Pro 631), och jag resonerar som så att om det duger åt honom så lär det duga åt mig!
 
J.J. skrev:
Nog kan jag tänka mig att Gizto är bättre, men även ett annat pris (eller vikt till samma pris?).
Såg på Jesper Ekvalls hemsida att han hade ett Velbon Carmagne 630 (samma som Sherpa Pro 631), och jag resonerar som så att om det duger åt honom så lär det duga åt mig!
Gitzo är betydligt dyrare och sett till prisvärdhet kanske Velbon är bättre, men viktmässigt finns det nog motsvarande Gitzomodeller som åtminstone ligger i trakterna av Velbons stativ. Velbons stativ fyller säkert sin funktion, men för mig kändes den (630) helt enkelt inte bra.
 
Gitzo är verkligen hur bra som helst.
Spara hellre en månad extra och köp ett riktigt stativ.

Kolfiber väldigt trevligt. Har en specialversion av G1227.
 
paul innergård skrev:
Gitzo är betydligt dyrare och sett till prisvärdhet kanske Velbon är bättre, men viktmässigt finns det nog motsvarande Gitzomodeller som åtminstone ligger i trakterna av Velbons stativ. Velbons stativ fyller säkert sin funktion, men för mig kändes den (630) helt enkelt inte bra.

Antar att man som vanligt, har man provat de riktigt bra grejjerna så känns aldrig de hyffsade grejjerna riktigt bra igen. Det är lätt att vänja sig vid kvalité... Jag har ju tur och går från andra hållet, det mesta slår mitt Kennex-stativ från -77 som jag har som tillfällig lösning... =)

Stativ känns som en värre djungel än optik, så när man dessutom har en begränsad budget så blir det ganska svettigt att välja eftersom man måste kompromissa lagom mycket på rätt saker. Det är därför man är så tacksam för att FS, med alla hjälpsamma medlemmar, finns så att man kan få vägledning i vilka saker man kan kompromissa med och hur mycket!
 
Jag är mycket nöjd med mitt Kirk BH-3. Hade jag kunnat motivera den högre kostnaden hade jag antagligen köpt Markins M10.
 
BME skrev:
Denna artikel innehåller en del överdrifter (enligt min mening), men illustrerar ändå de fällor man kan gå i när det gäller stativ och kulleder. Den ger dessutom en indikation på vilka produkter som anses bäst av yrkesfolk.

http://www.bythom.com/support.htm
Gitzo 1548GT +RRS55+ Optipod snabbfäste fungerar bra med Nikon 17-35/ 2.8 ED IF-S. Det hanmdlar oxså om balans så att tyngpunkt är mellan kamra och optik.
 
Senast ändrad:
esbtse skrev:
Gitzo 1548GT +RRS55+ Optipod snabbfäste fungerar bra med Nikon 17-35/ 2.8 ED IF-S. Det hanmdlar oxså om balans så att tyngpunkt är mellan kamra och optik.

Tyvärr så jobbar jag inte. Svårt se skillnad på bilder tagna på manfrotto eller gitzostativ. Optipod är ren lyx jag knappast har råd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.