** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Stativ för äventyrsfoto. :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du kollat på dessa stativ?

Benbo Classic

De är kanske lite krångligare i hanteringen, men möjligheten till att kunna ha kameran i vilken position som helst kan inte fås bättre än med dessa stativ. (själv har jag inte jobbat med Benbo men känner mig ofta ganska frustrerad när jag tar macro eller är i stenig terräng och försöker få rätt placering på kameran med mitt manfrotto stativ)

Benbo ärväldigt stora. Till och med den mindre varianten, Benbo Trekker, är 70cm lång ihopfälld. De väger ju åxå en hel del. Annars är det väldigt trevliga stativ, i mitt tycke. Trekkern verkar dock inte vara lika stabil som Manfrotto 055, tex.

Jag tycker dock inte att det är något direkt problem att få kameran som man vill med "vanliga" stativ heller. Man kan ju faktiskt hänga kameran under stativet och på flera av manfrottos modeller även montera mittpelaren horisontellt.

Nu förstod jag också varför du undrade om skillnaden. Frågan är om dom missat att skriva ut EL i paketet hos Hegethorns eller om det är skruvlås.

Hittade stativet på ett annat ställe där det är snäpplås som dessutom är 50:- billigar, dock inga i lager http://www.webhallen.com/prod.php?id=38027. tycker att det borde vara snäpplåsen även hos Hegethorns men det bör kanske kollas upp...

Jag har/haft manfrotto 055 har velbon storleken under den du kanska tänker köpa fast det stativet jag har haft i ett par års tid är Gitzo 1228 har för mig det väger runt 1,5 den ligger inte i din prisklass.Gitzon är stadig men värdelösa skruvringar,det tar tid o är bökigt att fälla upp o ner stativet.
Manfrotton tycker jag är för tung annars är det ett bra stativ.Jag hade satsat på velbon.

Har bara provat vingmutter och snäpplås och mellan dom så är snäpplåset mycket smidigare tycker jag, framför allt mycket snabbare att jobba med!

Av ringlås, om det heter så (inte vingmuttrar) och de snäpplås manfrotto har så tycker jag att ringlås av den typ som finns på Gitzo (och även mitt Feisol) är betydligt mer snabbjobbat och enklare då det krävs mindre kraft för att öppna och stänga dem. Jag var lite orolig att jag skulle tycka att det var jobbigt innan jag väl fick mitt stativ i handen. Det tar väl en sekund per sektion att fälla ut benen med sådana lås. (Vrida ett halvt varv, dra ut/skjuta in bensektionen och sedan vrida tillbaka ett halvt varv.) Men det är kanske en smaksak åxå... Vingmuttrar däremot är ingen höjdare alls.

elmqvist skrev:
Jag kan rekomendera Gitzo Basalt stativ, nästan lika lätta, lika stabila och betydligt billigare.
Jag är inte så bra insatt i Basalt-stativen, och Gitzos website är ju så värdelös att man nästan börjar gråta. Vilken Basalt-modell skulle motsvara 1257 i fråga om storlek och antal sektioner etc.?

Du menar Gitzo 1257 väl. För då är det Gitzo 1297 Basalt som är motsvarande, den är dock 3-delad och 200 g tyngre och 2,5 kg klenare, men hälften så dyr.
Som alla lätta stativ så funkar det bäst om man tynger ner det med något i kroken under mittpelaren.

• Max.höjd: 157 cm
• Min.höjd: 43 cm
• Storlek ihopfällt: 60 cm
• Max.belastning: 5,5 kg
• Vikt: 1,6 kg

Angående att det är bökigt med skruvjusteringen på Gitzo stativ så gäller det äldre stativ. De nya är alla delarna i stativbenen fixa i förhållande till vaandra. så att men med ett enkelt handgrepp kan lossa alla benen samtidigt när de är hopfällda. Vanligt fel man gör i början är ven att man spänner benen för hårt. det behövs ytterst lite kraft för at låsa dem.

Jag kollade på Scandinavianphoto och de verkat ha blandat ihop modellerna med "Leveling" och dom utan

Så ditt pris stämmer säkert men ca 50% är det.

Manfrottos stativ går betydligt snabbare att fälla ihop än Gitzos.Manfrotto vänder du upp o ner lättar skruven o benen glifer själv tillbaks Gitzos däremot får du trycka i hop o om du inte har dragit åt en skruvring tillräckligt hårt så får du inte in nästa ben.Det enda som är bra med Gitzo är att det håller o är stadigt.

Ja, intressant läsning ..Har börjat snegla lite på lättviktstativen efter en säsong med totalt knappt 11kg på axeln. Väl på plats är det kanon men....pustar lite ibland.

Har Manfrotto 058B + Gitzo 2380 sedan i våras.ca6,5kg

D2x+200-400/4 ofta 1,4x på ca 4,5kg.

Skulle vilja byta bort iaf 2kg på stativet men det finns väl knappt något "lika" stabilt under 3-5000kr ?

Ser iaf ut som att HTfoto och Focus trading har de mest intressanta alt.

elmqvist skrev:
Jag kan rekomendera Gitzo Basalt stativ, nästan lika lätta, lika stabila och betydligt billigare.

Jag fiskar och vandrar i fjällen en hel del. Släpat med mig ett Slik stativ med en cullman kulled som väger ca1,8kilo totalt. Rent skräp egentligen men bättre än inget. Manfrotto 055 är för tungt.

Kollat på Gitzo basalt. Billigare än kolfiber. Ganska dyra ändå. Undrar om basalt är ett tåligt material? Stativ brukar jag slänga lite hursomhelst på marken.

Velbon och kolfiber! Tål det misshandling? Flugspöna i kolfiber är man ganska rädd om men ett stativ bör hålla för hårt bruk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar