Hej Kristofer,
Det här med datalagring är en värld i sig. Jag har jobbat professionellt med internetbaserade backupsystem i ett 10-tal år och nätverk i dryga 30 år och jag hoppas mina erfarenheter och tankar kan hjälpa dig och ge lite tips.
Eftersom du inte beskriver ditt arbetsflöde vill jag komma med en liten varning, att jobba mot filer mot en NAS-disk över Internet med 30/30 blir sannolikt för långsamt. Du vill nämligen koppla på någon form av kryptering (VPN) och det stjäl mycket prestanda från brandväggarna och du behöver ofta köpa klart kraftfullare, och dyrare, brandväggar för att klara av samma prestanda över VPN som okrypterat.
Först och främst kan en NAS aldrig bli lika snabb som intern lagring till hårddisk eller DAS (Direct Attatched Storage) för oss vanliga dödliga.
Du måste välja vilken RAID-nivå du vill ha, RAID1 som är en spegling, RAID 5 eller RAID 6 som är spridning av data till flera diskar med paritetsinformation som används för att ta fram data ifall en disk går sönder eller RAID 10 som i princip är en speglad RAID. Vilken du väljer beror på vilken prestanda och säkerhet du vill ha och vad du är villig att betala. RAID 10 är snabbast men kräver dubbelt så många diskar, och ger följaktligen bara halva utrymmet mot vad du skulle kunna få ut av dessa diskar.
Som någon redan skrivit skall du hålla dig till kvalitetsdiskar, exempelvis Western Digital Black eller Red, Hitachi osv. Dessa skall vara märkta med RE (RAID Edition) eller liknande då dessa diskar är tänkta att gå 24/7/365 (dygnet runt, året runt). Diskarna måste absolut finnas med i NAS-tillverkarens lista över kompatibla diskar, där delas de ibland in i olika klasser, från professionellt bruk till enklare hemanvändning. Du skall försöka uppnå nivån för professionellt bruk om du anser att det är värt det.
Jag skulle föreslå att du har plats för en Hot Spare disk i den låda du väljer. En Hot Spare är en disk som automatiskt går in när en av diskarna går sönder och ger dig lite mer tid att skaffa en ny i reserv. Jag rekommenderar också att du skaffar ytterligare en disk som ligger ouppackad. Säg att du exempelvis väljer 3TB diskar och vill köra RAID1, då behöver du 4 diskar men lådan bör klara 5 diskar så att du kan ha en Hot Spare. Dessutom då en extra disk på hyllan hemma för säkerhets skull. Kom ihåg att även om dessa diskar kostar mellan 1000 och 2000:- per st så är de klart mycket billigare än det du vill skydda, dina bilder.
Synology och QNAP är två bra produkter. Jag har själv använt QNAP i mina lösningar under några år. På grund av att jag nu har så mycket data (40+ TB) som dessutom skall replikeras till annan plats räckte prestandan till slut inte till utan jag använder idag lådor från SuperMicro med Nexenta (ZFS) som OS/filsystem men detta blir mycket dyrt och är uteslutet då du skriver "priskänslig".
Bygg sedan ett bra nätverk med gigabit-nät och undvik de billigaste switcharna, anslut NAS:en med båda nätverkskorten (om den har det) till nätet, då får du både lastbalansering och redundans om en av nätverksportarna skulle börja krångla. Kan du ha två nätverkskort i din dator kan det ge lite mer prestanda men det är inte säkert. Exempelvis på bra men inte allt för dyr switch är Hewlett Packard 2530 24-G (idag 2999:- plus moms på Dustin) ger dig bra kapacitet och bra buffertkapacitet, det är just buffertkapaciteten som kan vara problem med de billiga switchar som oftast används i hem. Använd nätverkskablar som är märkta med CAT6 eller CAT6a för att garanterat klara gigabit, CAT5e brukar också funka.
För att ta backup av din nya fina NAS ställer du en motsvarande på ditt andra kontor och kör RSYNC eller motsvarande mellan dem, de stora fabrikaten som QNAP och Synology har detta inbyggda i sina bättre modeller. Då synkas data från din NAS till din backup. Vill du vara riktigt smidig sätter du dig in i de olika modellerna så att du får en modell som verkligen kan synka mellan enheterna vilket gör att du kan jobba mot den enhet som sitter där du är och slipper jobba över Internet som då synkas till den andra. Din backupenhet behöver inte vara lika stor men givetvis skall rymma allt data om du inte kör full synk mellan, då bör det vara likadana i båda ändarna för din enkelhet. Ett alternativ är att du slår dig ihop med någon eller några kompisar och köper en större enhet till backupen (blir oftare billigare per GB) och så delar ni på denna som backup. Även om du får en investeringskostnad på en NAS till så blir det sannolikt billigare än att köpa backuptjänst på Internet som ju oftast är volymbaserade abonnemang. Hoppsan det skulle jag kanske inte skriva när jag jobbar med det...
Allt ovanstående kan låta krångligt men är inbyggt i de fabrikat du nämner och går både fort och enkelt att installera.
www.qnap.com och
www.synology.com tar dig vidare i detaljerna.
Lycka till!
//Mats