Annons

Stationär för bild och lagring!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Förmodligen har frågan varit uppe men hittade inte de svar jag sökte och utvecklingen inom data går ju så fort så tar det här, hoppas ingen misstycker.

Vill ha en stationär dator PC och jag är inte intresserad av att bygga själv utan vill ha en färdig eller möjligen beställa en i butik efter mina önskemål om det inte blir väldigt mycket dyrare.

Har bra skärm och all annan kringutrustning så endast datorn, tänkte vänta in Win7 som ska komma snart vad jag förstått, denna dator ska bara användas till bildredigering och lagring så allt jag lagrar på Netbooken och laptopen när jag är på G flyttas till denna för slutredigering och lagring, inget internet så mycket hårddisk och gärna möjlighet att montera i en extra disk efter hand, självklart minneskortsläsare och CD/DVD spelare/brännare och snabba USB portar!

Men jag är dålig på vilka komponenter som är bra hur olika grafikkort ger olika prestanda osv, likaså vilka av de nya proscessorerna som är att föredra, hur mycket RAM som är vettigt mm.

Mjukvarumässigt blir det förutom OS Photoshop elements då jag tycker CS varianten är för dyr likaså LR, sen Dia scannerprogrammet och gärna ett bra backupprogram så det går på automatik till förvalda diskar, men inte så mycket mera, så ge mig tips på färdiga konsument maskiner som fyller kraven eller hur en vettig spec ser ut, budget ca 5-6.000 kr helst med OS och bildprogram om det funkar.

Tar gärna tips på var man kan köpa såna här saker till bra priser, helst nära Uppsala men även nätbutiker går bra, länka gärna så blir det lättare.

Tack på förhand.

Hmmm.. Detta var mysko, 73 besökare och ingen ända har känt för att ge mig ett tips det var ovanligt för att var här på FS men kommer hopperligen något snart!

Om jag ska vara lite krass så kan du ta vilken dator som helst på marknaden för 6000.

Ärligt talat, ring Dell och läs upp för dom vad du har skrivit så lovar jag att du får en dator du blir nöjd med.

För perspektivets skull... Jag sitter på en bärbar från 2005 med ett par externa diskar och gör precis det du vill kunna göra och väldigt mycket till utan problem. Så jag skulle bli väldigt förvånad om en dator anno 2009 skulle ha sämre prestanda eller sakna något som min bärbara relik har ;)

Lycka till!
Magnus

Om jag ska vara lite krass så kan du ta vilken dator som helst på marknaden för 6000.

Ärligt talat, ring Dell och läs upp för dom vad du har skrivit så lovar jag att du får en dator du blir nöjd med.

För perspektivets skull... Jag sitter på en bärbar från 2005 med ett par externa diskar och gör precis det du vill kunna göra och väldigt mycket till utan problem. Så jag skulle bli väldigt förvånad om en dator anno 2009 skulle ha sämre prestanda eller sakna något som min bärbara relik har ;)

Lycka till!
Magnus

Jo jag är med på Din tanke coh jag har ett gäng bärbbara av olika årsmodelelr och prestanda kvaliteter så visst funkar det med vilken som.

Det jag mest vill veta är vilka grafikkort som är mest lämpade för bild om jag har några alternativa datorer med olika kort vilken väljer jag?

Lika med CPU är det bara att köra på Intel Duo Core med så högt värde som möjligt eller ska det vara någon annan för det finns ju olika specar på samma dator modell och ungefär samma pengar det är mest såna tips jag vill ha om någon har lust att ge mig det.

Kollade på just Dell men hittade inga datorer som beskrivs som lämpliga för bild, och har ingen egen erfarenhet av deras datorer så vilka serier ska jag titta på?

Jag tror inte du behöver/ska fundera på om datorn är lämpad för bild eller ej.

Dagens datorer har hur mycket klös som helst för dina behov. Det är inte så att en viss dator ger sämre bilder eller nåt sånt. Alla datorer kommer att ge exakt samma resultat.
Snarare att du skulle satsa på en riktigt bra skärm, ritbräda och en ergonomisk stol - det har större inverkan på bildarbetet än datorns specifikation.

Vad gäller grafikkort så kan du ta vilket som helst av de senare modellerna från Nvidia och ATI. I din budget på 6000:- har du ändå inte råd med special-grafikkort. Såna kort kostar typ 20000:- för bara korten.

CPU - ta en med flera kärnor och 64 bitar. Antingen från Intel eller AMD. Ju högre värde desto bättre, så länge det får plats i budgeten så klart.

RAM-minne tycker jag att du ska ha absolut minst 2 GB, gärna 4 GB eller mer, minnesmängd har större inverkan på "flytet" än processor.

Hårddiskar - 2 lagom stora på säg 500 GB. Sen kör du dom i Raid-1 så får du redundans automatiskt. Till det köper du en extern disk som du helt enkelt kopierar över alla bilder till med lagoma intervall och förvarar den disken i bankfacket.

Jag hoppas det klarnade lite annars får du fråga igen :)

Tackar för det, hade mina misstankar om att jag skulle få lite begränsningar med min budget men ville iaf kolla så jag inte begår några "generalmissar" i valen.

Det där med Raid hängde jag inte med på men kanske kan ta det när jg väl har grejorna så kanske det framgår, externa diskar har jag redan för backup så det kör jag vidare med.

Extern säkerhetskopia..

>> Till det köper du en extern disk som du helt enkelt kopierar över alla bilder till med lagoma intervall och förvarar den disken i bankfacket.>>

Du bör naturligtvis köpa två externa hårddiskar - de är billiga numera - som du alternerar mellan, så att du alltid har en att kopiera över till och en annan i säkert förvar. Om du måste till bankfacket innan du kan säkerhetskopiera så blir det inte av tillräckligt ofta.

Du bör naturligtvis köpa två externa hårddiskar - de är billiga numera - som du alternerar mellan, så att du alltid har en att kopiera över till och en annan i säkert förvar. Om du måste till bankfacket innan du kan säkerhetskopiera så blir det inte av tillräckligt ofta.

Jodå jag har förutom på den primära datorn samma data på minst en annan fysisk dator och på 2 externa diskar som förvars på olika ställen och ronderas för att vara aktuella så säkerhetskopieringsbiten känns det som jag har koll på redan, men tack för tipsen.

Jag tycker du ska skippa dell då dom gärna tar ut för mycket betalt,
Gå till en etablerad datorbutik (inte elbutik) som komplett,inet,datahallen mfl så blir du inte blåst på samma sätt.

Jag tycker du ska skippa dell då dom gärna tar ut för mycket betalt,
Gå till en etablerad datorbutik (inte elbutik) som komplett,inet,datahallen mfl så blir du inte blåst på samma sätt.

Har ju aldrig handlat något av Dell förut av den anledningen och då låter det klokt att fortsätta att inte göra det då.

Har denna firma http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?435202482499007=0&0 på hemorten och De bör ju kunna meka ihop en dator som passar mina behov för en vettig peng och alltid bra att ha butiken nära om något krånglar, ska kolla med dem få se vad De kan erbjuda, ska också kolla De Du föreslår.

Har ju aldrig handlat något av Dell förut av den anledningen och då låter det klokt att fortsätta att inte göra det då.

Har denna firma http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?435202482499007=0&0 på hemorten och De bör ju kunna meka ihop en dator som passar mina behov för en vettig peng och alltid bra att ha butiken nära om något krånglar, ska kolla med dem få se vad De kan erbjuda, ska också kolla De Du föreslår.

Tror det kan vara en vettig ide, hittade några butiker i uppsala med lite betyg, kan ju vara värt att kolla på dom med lite fler lagda betyg,
http://www.cint.se/Sweden/Asp20/Tree.asp?id=6074&tree=403

Gå dit säg som det är, jag har 6000 kr, jag behöver en dator för mina behov som är ****** vad kan ni ge mig ?

Hittade denna på Komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=440974 känns som ganska mycket för pengarna och kan byggas ut mera, har aldrig använt trippelkärna men låter som snabbare än dubbel iaf?!

Visserligen Vista men ska inte köpa nu så Win 7 har nog kommit när det är dags, om nu det har så stor betydelse jag har ju Vista i olika varianter på alla andra utom Netbooken som har XP så kanske onödigt att byta.

För lagring är det lämpligt av alla möjliga skäl att skaffa en extern HD. Nätverksdiskar kan vara intressant ifall du kör LAN hemma, annars har vanliga 1TB-diskar sjunkit under 1000-lappen sen ett tag. Har i dagarna köpt en 1TB Western Digital för 950:-. Mycket för pengarna!

Här har du fler alternativ:

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hem...spx?refid=desktop-studio-slim&s=dhs&cs=sedhs1

Den i mitten för 6300 kr med Intel Core 2 Quad processor på 2.5 GHz, 4 GB minne, 640 GB hårddisk och en snygg låda hade jag valt.

Nackdelar liten låda = mycket ljud många ggr, små komponenter dyrare än lite större, Dell använder nästan jämt nerbantade dåliga moderkort som gör att när du tänkt uppgradera får köpa ny dator istället (det tjänar ju dom på)
Dell kör ofta "eget" som gör att du begränsas, bara ett exempel på att dom köpte upp ett moderkort av asus (om jag inte mins fel) som asus ansåg för dåligt, men inte Dell inte. drivrutiner brukar ofta vara ett himla bök om du vill ha annat än det som följer med.

Nackdelar liten låda = mycket ljud många ggr, små komponenter dyrare än lite större, Dell använder nästan jämt nerbantade dåliga moderkort som gör att när du tänkt uppgradera får köpa ny dator istället (det tjänar ju dom på)
Dell kör ofta "eget" som gör att du begränsas, bara ett exempel på att dom köpte upp ett moderkort av asus (om jag inte mins fel) som asus ansåg för dåligt, men inte Dell inte. drivrutiner brukar ofta vara ett himla bök om du vill ha annat än det som följer med.
Jag hade aldrig köpt en "märkesdator". Det är det enda jag vill ha sagt.
Vi är helt överens. Jag utgick bara från vad OP skrev initialt och hittade då en Dell maskin som borde fungera utmärkt givet förutsättningarna och prisnivån. Den är dessutom nedsatt i pris med ett antal tusen.

...

Vad gäller grafikkort så kan du ta vilket som helst av de senare modellerna från Nvidia och ATI. I din budget på 6000:- har du ändå inte råd med special-grafikkort. Såna kort kostar typ 20000:- för bara korten.

...
Liten notis bara, såvidare du inte arbetar med någon form av 3D-rendering så är grafikkort ytterst irrelevant. Fotobehandlingsprogramvaror arbetar i princip uteslutande genom CPUn. Där bör focus vara!

Hårddiskar - 2 lagom stora på säg 500 GB. Sen kör du dom i Raid-1 så får du redundans automatiskt. Till det köper du en extern disk som du helt enkelt kopierar över alla bilder till med lagoma intervall och förvarar den disken i bankfacket.

Externa diskar och back-up är viktiga som fan! Har en stationär hemma som automatiskt alltid gör en back-up av alla bilder trådlöst så fort jag ansluter till nätverket. I övrigt bör du också skaffa en/flera extern(a) disk(ar) för att kunna förvara på ett säkert ställe, har själv förlorat bilder tidigare och känslan av det är bland de värsta som finns.

När du sedan söker prestanda så precis som Magnus påpekar kan RAID vara en idé fast jag skulle absolut inte rekommendera RAID-1 för fotografer, för i fall att en disk går sönder så är datan på den andra friska disken obrukbar. RAID-0+1 är vad du söker, då du både har backup och en hastighetsökning. I övrigt så bästa diskarna du kan använda är Samsung SpinPoint F1, sjukt bra 7200 RPM diskar som når samma överföringshastigheter som ett par 10000 RPM diskar fast till betydligt lägre pris. Stabila är de också, enligt polare som jobbar på Komplett så är det får de in ytterst få av de diskarna tillbaka på reparation.

Men detta var en generell ide om hur man bör göra. En fråga till trådskaparen är om du verkligen behöver detta enorma prestandalyft du efterfrågar. Jag tror att många datorer som har ett par år på nacken (klart beroende på prestanda men detta är en grov generalisering) har inga problem med att klara det du efterfrågar. Såvida du inte jobbar med 5-6st råformat-bilder parallelt med flera filter och andra minnestunga applikationer så ska det inte vara några större problem. Jag tror att problemet ligger mer i att du har ett dåligt optimerat operativsystem. Blås rent hela datorn och kasta in Windows XP och kör det i klassiskt läge, bättre skit finns det inte. Sedan strunta i att installera massa annat onödigt som du vet att du inte kommer ha användning för.

Bara lite tankar, rätta mig ifall du känner att jag missar poängen du är ute efter.

Mvh Oliver Sjöberg

Liten notis bara, såvidare du inte arbetar med någon form av 3D-rendering så är grafikkort ytterst irrelevant. Fotobehandlingsprogramvaror arbetar i princip uteslutande genom CPUn. Där bör focus vara!

Externa diskar och back-up är viktiga som fan! Har en stationär hemma som automatiskt alltid gör en back-up av alla bilder trådlöst så fort jag ansluter till nätverket. I övrigt bör du också skaffa en/flera extern(a) disk(ar) för att kunna förvara på ett säkert ställe, har själv förlorat bilder tidigare och känslan av det är bland de värsta som finns.

När du sedan söker prestanda så precis som Magnus påpekar kan RAID vara en idé fast jag skulle absolut inte rekommendera RAID-1 för fotografer, för i fall att en disk går sönder så är datan på den andra friska disken obrukbar. RAID-0+1 är vad du söker, då du både har backup och en hastighetsökning. I övrigt så bästa diskarna du kan använda är Samsung SpinPoint F1, sjukt bra 7200 RPM diskar som når samma överföringshastigheter som ett par 10000 RPM diskar fast till betydligt lägre pris. Stabila är de också, enligt polare som jobbar på Komplett så är det får de in ytterst få av de diskarna tillbaka på reparation.

Men detta var en generell ide om hur man bör göra. En fråga till trådskaparen är om du verkligen behöver detta enorma prestandalyft du efterfrågar. Jag tror att många datorer som har ett par år på nacken (klart beroende på prestanda men detta är en grov generalisering) har inga problem med att klara det du efterfrågar. Såvida du inte jobbar med 5-6st råformat-bilder parallelt med flera filter och andra minnestunga applikationer så ska det inte vara några större problem. Jag tror att problemet ligger mer i att du har ett dåligt optimerat operativsystem. Blås rent hela datorn och kasta in Windows XP och kör det i klassiskt läge, bättre skit finns det inte. Sedan strunta i att installera massa annat onödigt som du vet att du inte kommer ha användning för.

Bara lite tankar, rätta mig ifall du känner att jag missar poängen du är ute efter.

Mvh Oliver Sjöberg

Många kloka ord och till viss del har Du rätt men jag är i behov av en rejäl prestanda ökning för idag har jag endast bärbara datorer med standard prestanda och måttliga HDD 120-160GB så jag delar upp mina bilder på olika burkar vilket blir jobbigt.

Tanken nu är att ha en burk för bildjobb och då en stationär som får stå hemma, men jag är ofta på resande fot så mina bärbara följer med och får klara detta då men väl hemma kan jag flytta över till Bilddatorn.

Stor lagringskapacitet behövs då jag har mycket bilder redan och fotar en hel del nu med systemaren och kör i RAW, dessutom har jag ett pågående projekt att scanna in gamla diabilder, har lagt in dryga 1000 st nu och har minst 2000 st kvar, var och en av dessa drar 25MB minne (lite mindre efter komprimering i LZW men iaf) så stor HDD måste jag ha.

Säkerheten är viktig och jag har redan flera externa diskar som förvaras på olika ställen och ronderas efter uppdatering, kommer inom kort även att ha en webbaserad backuplösning som extra säkerhet.

Gillar också XP och har det på en burk men De andra måste jag ha Vista i pga att de används i mitt jobb, men hur står sig XP med kommande bildprogram, kommer inte att köra 3D eller videorefigering utan bara foton?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar