Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Svensson skrev:
Vill man hellre ha A-kassa än att försöka bygga upp ett eget företag skall man absolut inte starta eget - det är ju alldeles sant.

ja det kanske är så att man vill kunna betala hyra och äta mat varje dag. jag känner inte till något företag där ägarna har kunnat kvittera ut lön från dag 1. snarare tvärtom, att det är få som kan ta ut någon lön alls de första 12 månaderna. är du då arbetslös och vill starta företag, och inte har något kapital du kan leva av, ja då är det svårt. du får inte ens börja skaffa kunder "så smått".
 
Några frågor som jag inte fått klart för mig och detta gäller ren bildförsäljning från utställningar och liknande, inte uppdragsfotografering:

1. Om jag anlitar frilans finans, kan jag då bara sälja till företag? Kan de inte fakturera privatpersoner?

2. Om jag anlitar frilans finans, måste jag då ha enskild firma?

3. Om jag säljer bilder inom ramen för hobbyverksamhet, kan jag då inte skriva faktura som privatperson till ett företag som köper en bild av mig?
 
Graal skrev:
Några frågor som jag inte fått klart för mig och detta gäller ren bildförsäljning från utställningar och liknande, inte uppdragsfotografering:

1. Om jag anlitar frilans finans, kan jag då bara sälja till företag? Kan de inte fakturera privatpersoner?

2. Om jag anlitar frilans finans, måste jag då ha enskild firma?

3. Om jag säljer bilder inom ramen för hobbyverksamhet, kan jag då inte skriva faktura som privatperson till ett företag som köper en bild av mig?

1. nej, de kan bara fakturera företag. bolagsbolaget däremot, kan skicka fakturor till privatpersoner.
2. nej
3. vet inte :)
 
Ytterligare en fråga: Det fins en demo på frilans finans sajt. Där matar man in beloppet och sedan läggs övriga avgifter ovanpå detta automatiskt. Säljer jag en bild för 1400:- ska jag ju inte fakturera mer än 1400:- men matar jag in det så blir fakturan på mer än så? Hur funkar det i det fallet om bara 1400:- ska faktureras?
 
Graal skrev:
Ytterligare en fråga: Det fins en demo på frilans finans sajt. Där matar man in beloppet och sedan läggs övriga avgifter ovanpå detta automatiskt. Säljer jag en bild för 1400:- ska jag ju inte fakturera mer än 1400:- men matar jag in det så blir fakturan på mer än så? Hur funkar det i det fallet om bara 1400:- ska faktureras?

de har en omräkningsnyckel (2,1 tror jag att den är). de tar summan du vill få ut och multiplicerar med 2,1. då får de fakturasumman. så om du har fakturasumman klar, då dividerar du med 2,1 så får du fram den summa som du kommer att få ut. det är denna summa man ska fylla i.
 
En följdfråga: Om jag gör en uppdgagsfotografering vid ett bröllopp, hur ska jag vid anlitande av frilans finans kunna skriva en faktura då, om de inte får fakturera privatpersoner? Då får jag ta det som hobbyverksamhet väl? Lite knasigt som jag ser det.
 
Då verkar ju bolagsbolaget bättre! (läste inte inlägget före att de kan fakturera även privatpersoner).
 
Har läst lite på bolagsbolagets sida och det verkar lite ofördelaktigt att de tar 15% av omsättningen mm. Vad innebär 15% av omsättningen förresten, det är ju inte bara av inkomsterna? Verkar som om det är bäst att driva det hela som hobbyverksamhet ändå när man ändå inte kommer upp i mer än 30 000:- i vinst. Vill jag satsa ev vinstpengar i pensionsfonder eller liknande så funkar det ju utmärkt ändå. Men min fråga om fakturering till företag som privatperson kvarstår? Kan jag som privatperson fakturera ett företag för en såld bild?
 
ja de tar 15% av det du tjänar. jag ringde dem och fick förklarat för mig hur det fungerar, jag tror jag kom fram till att man har 30-40% kvar av det man fakturerat. bolagsbolaget hävdar ju att de "hjälper en att driva företaget", man får rådgivning och annat. men jag vet inte alls vilken kvalitet det är på den rådgivningen, och om det är värt så mycket. annars har ju arbetsförmedlingen ett gäng konsulter (t.ex. CFE) som håller nyföretagarkurser och hjälper till hela vägen. och det är gratis.

jag är också nyfiken på hur man kan fakturera privatpersoner utan att använda bolagsbolaget.
 
egaeci skrev:
ja det kanske är så att man vill kunna betala hyra och äta mat varje dag. jag känner inte till något företag där ägarna har kunnat kvittera ut lön från dag 1. snarare tvärtom, att det är få som kan ta ut någon lön alls de första 12 månaderna. är du då arbetslös och vill starta företag, och inte har något kapital du kan leva av, ja då är det svårt. du får inte ens börja skaffa kunder "så smått".

Jodå. Omständigheterna kan vara sådana att man inte kan avstå från A-kassan. Men det är väl i så fall rimligt att man också får avstå från att starta eget företag i så fall?
 
Låt säga att man startar en enskild firma och skaffar sig en f-skattsedel. Men sedan efter sex månader känner man att det gick åt skogen, och motivationen är som bortblåst.

Kan man då utan problem säga upp sig på något smidigt sätt eller hur fungerar det?
 
silfver skrev:
Låt säga att man startar en enskild firma och skaffar sig en f-skattsedel. Men sedan efter sex månader känner man att det gick åt skogen, och motivationen är som bortblåst.

Kan man då utan problem säga upp sig på något smidigt sätt eller hur fungerar det?

Som jag förstår ska du då enkelt kunna avveckla verksamheten, men du måste ju deklarera ändå för det året och säkert vill nog skatteverket syna ditt företag i sömmarna så att du gjort allt enligt boken.
Enklast är ju egentligen att låta företaget gå i vila. Som jag vet så kan man göra det hos skatteverket.
 
Som alla här säkert redan vet så funderar jag på att starta eget.
Har varit å snackat med skatteverket, banken och nyföretagarcentrum.
Jag har försökt att sätta mig in i allt, men jag känner att jag bara skrapat på ytan än och kommer för tillället att lägga företagandet på is.
Jag kommer att försöka lära mig så mycket som möjligt kring detta innan jag kommer att starta eget.
Ser just nu frilansfinans som en ganska enkel och trygg utväg iaf till att börja med.
 
Anders Svensson skrev:
Jodå. Omständigheterna kan vara sådana att man inte kan avstå från A-kassan. Men det är väl i så fall rimligt att man också får avstå från att starta eget företag i så fall?

eller så tycker man att det är en bra idé att arbetslösa får jobb och behöver mindre ersättning från a-kassan.
 
Graal skrev:
Har läst lite på bolagsbolagets sida och det verkar lite ofördelaktigt att de tar 15% av omsättningen mm. Vad innebär 15% av omsättningen förresten, det är ju inte bara av inkomsterna? Verkar som om det är bäst att driva det hela som hobbyverksamhet ändå när man ändå inte kommer upp i mer än 30 000:- i vinst. Vill jag satsa ev vinstpengar i pensionsfonder eller liknande så funkar det ju utmärkt ändå. Men min fråga om fakturering till företag som privatperson kvarstår? Kan jag som privatperson fakturera ett företag för en såld bild?

Det är väl enklast, smidigast & mest flexibelt att

a) fakturera företag via Frilans Finans
b) sälja till privatpersoner direkt & ta upp det som hobbyverksamhet

a) behöver du inte ha koll på eftersom allt registreras automatiskt på Frilans Finans' webbsida. Du behöver m.a.o. inte spara kvitton etc. När det gäller b) behåller du kvitton (köp t.ex. ett kvittoblock i bokhandeln) och deklarerar tillsammans med din sedvanliga inkomstdeklaration (fast på blankett T2).

Hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf
 
Djarven skrev:
Som alla här säkert redan vet så funderar jag på att starta eget.
Har varit å snackat med skatteverket, banken och nyföretagarcentrum.
Jag har försökt att sätta mig in i allt, men jag känner att jag bara skrapat på ytan än och kommer för tillället att lägga företagandet på is.
Jag kommer att försöka lära mig så mycket som möjligt kring detta innan jag kommer att starta eget.
Ser just nu frilansfinans som en ganska enkel och trygg utväg iaf till att börja med.

Frilans Finans är bra till att börja med. Sen kan man läsa mer om företagandet under tiden. Jag har både och, företaget är dock vilande f.n.

Det tog ett tag att sätta sig in i hur det fungerar, sen lyckades jag få tag i en rätt bra redovisningskonsult som introducerade mig i sitt arbete (2 x 2 timmars genomgång) helt gratis. Hon gick också igenom det jag behöver göra i bokföringen, visade hur man stämplar, vilka konton som används etc. Jag fick t.o.m. en gratis stämpel av henne.
 
Jag skrev om detta i en annan tråd också, men då det pratas mycket om det i denna tråd tar jag upp det här med.
Att fakturera privatpersoner via Frilans Finans ska tydligen gå alldeles utmärkt. Jag var själv intresserad av detta och skickade således ett mail till Frilans Finans. Jag frågade om man kan fakturera privatpersoner och om det var så att man inte kunde göra detta frågade jag om det fanns något annat sätt att lösa detta på, typ att man tar betalt kontant och ändå lösa detta via Frilans Finans på något sätt.
Jag fick svar väldigt snabbt, jag citerar:

"Hej Andre!

Det går alldeles utmärkt att fakturera en privatperson på samma sätt som ett vanligt företag, alternativt att du tar pengar kund kontant och därefterbetalar in till Frilnas Finans. Skillnaden dock är att pengarna till dig utbetalas först efter att kund fullgjort betalning till Frilans vilket beror att det anses att privat personer utgör vara en större kreditrisk.


Med vänlig hälsning
SWEALANDZ FRILANS FINANS"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.