stinneli skrev:
Men om jag redan har ett jobb (inte så himla spännande men det betalar hyran osv), men det händer då och då att jag ska göra ett fotojobb åt någon eller sälja en bild.. kan/ska jag starta egen firma. Jag har inga planer på stora inkomster i nuläget och ska heller inte göra några investeringar. Det kan väl inte va så krångligt? Hur gör t.ex alla de som säljer bilder på sin hemsida?
Du har tre alternativ.
1. Deklarera denna inkomst som hobbyverksamhet
(upp till 30.000 kr brutto / år såvitt det inte blivit ändrat sen i somras)
2. Fakturera via Frilans Finans
3. Starta eget
För nr. 1 är det svåra att fakturera företag. Säljer du till privatpersoner kan du skriva ut egna kvitton / köpa ett kvittoblock i bokhandeln och sen deklarera samtidigt med din ordinarie skattedeklaration. Denna inkomst läggs då på din ordinarie inkomst och så räknar man ut skatten utifrån det.
Ex.vis så har du en ordinarie inkomst på 250.000 / år brutto. Du tjänar 25.000 brutto genom hobbyverksamhet. Då beräknar Skatteverket din slutliga skatt på 275.000 kr. Har du betalat in mindre skatt än vad du borde ha gjort utifrån detta får du betala restskatt.
Jag har för mig att det fanns en separat blankett man deklarerar hobbyverksamhet på, minns inte vad den heter.
För nr. 3 gäller bl.a. följande:
När du har eget företag betalar du in skatten i förväg genom s.k.
preliminärskatt. Du anmäler till Skatteverket vad du tror du kommer att tjäna. Skatteverket räknar då ut din preliminärskatt per år och du betalar in detta per månad.
Om du t.ex. ska betala in 48.000 kr i preliminärskatt / år får du pröjsa 4.000 kr / månad. När året gått kollar Skatteverket vad din verkliga skatt blev och antingen får du tillbaka eller så får du betala in mer. Skatteverkets ambition är att preliminärskatten ska vara så rätt som möjligt. Har du tjänat så mycket att du borde betalat bra mycket mer än du gjort justeras preliminärskatten uppåt för nästa år.
Preliminärskatten betalar du alltså in
oavsett om du får in pengar eller inte. Det gäller m.a.o. att ha en buffert som du kan ta pengar ur de månader du inte får in pengar så det räcker till preliminärskatten.
Första året kan du uppskatta din inkomst till noll kronor. Då betalar du ingen preliminärskatt. Vid utgången av året gör du bokslut (helst via redovisningskonsult) och skickar in det till Skatteverket. Då vet Skatteverket vad du faktiskt tjänade under det gånga året - och justerar din preliminärskatt därefter. Har du inte betalat in någon preliminärskatt (om du uppskattade vinsten till noll kronor) men har ändå tjänat en och annan slant får du betala in det som restskatt. Och för följande året räknas din preliminärskatt utifrån vad du faktiskt tjänade under första året.