Annons

Starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)
jakk skrev:
Deklarera denna inkomst som hobbyverksamhet
(upp till 30.000 kr brutto / år såvitt det inte blivit ändrat sen i somras) ... är det svåra att fakturera företag.

Synd att det inte fungerar även med att skicka fakturor. Finns det ingen liknande väg att gå om man måste fakturera?
 
stinneli skrev:
Men om jag redan har ett jobb (inte så himla spännande men det betalar hyran osv), men det händer då och då att jag ska göra ett fotojobb åt någon eller sälja en bild.. kan/ska jag starta egen firma. Jag har inga planer på stora inkomster i nuläget och ska heller inte göra några investeringar. Det kan väl inte va så krångligt? Hur gör t.ex alla de som säljer bilder på sin hemsida?

Det är mycket enkelt att starta en "enskild firma".

Men... handlar det bara om att SÄLJA BILDER är det inga problem att göra det som "privatperson". Ditt enda problem i sammanhanget är att du måste (i princip) deklarera intäkterna du får, men får mycket små möjligheter att göra avdrag. Det brukar ge sig när man bör lämna "hobbyområdet" för att göra det "på riktigt".

Ifall du däremot UTFÖR UPPDRAG är det mycket intressant att ha en enskild firma och F-skattesedel. HAr du inte det, så riskerar din uppdragsgivare att få betala dig två gånger, först dig, och sedan alla dina sociala avgifter, preliminärskatt etc för den ersättningen. Så därför anlitar inte företag privatpersoner annat än som "tillfälligt anställda".

Har man en helt liten verksamhet tillåter skattmasen att man deklarerar en gång om året och betalar moms i efterhand, så man kan få möjligheterna med en firma (F-skattesedel!) utan att det kostar så förfärligt mycket extra administration. Det finns t ex inga revisorskrav på en enskild firma, och bokföringen kan skötas (något) enklare (kontantmetoden).

Lärorikt att göra, om inte annat. Att registrera en enskild firma är heller inte särskilt dyrt.
 
Anders Svensson skrev:

Ifall du däremot UTFÖR UPPDRAG är det mycket intressant att ha en enskild firma och F-skattesedel. HAr du inte det, så riskerar din uppdragsgivare att få betala dig två gånger, först dig, och sedan alla dina sociala avgifter, preliminärskatt etc för den ersättningen. Så därför anlitar inte företag privatpersoner annat än som "tillfälligt anställda".


Som sagt tidigare: Är det udda, oregelbundna uppdrag kan Frilans Finans vara en bättre lösning.


Att registrera en enskild firma är heller inte särskilt dyrt.

Gratis om du struntar i att skydda företagsnamnet (registrera hos Bolagsverket). Bolagsverket tar en tusing för registreringen (enskild firma).
 
andreasc89 skrev:
Du tror inte att det är dyrare att betala en utländsk fotograf resa hit och hotellrum än att anlita en svensk fotograf? Jag tror inte att utländska fotografer är så mycket billigare...
Det var i alla fall tillräckligt mycket billigare för att Skatteverket skulle välja att flyga ut svenska skådisar och spela in sin egen reklam i Estland istället för Sverige.

http://expressen.se/1.357606
 
Re: Re: Starta eget?

jakk skrev:
Det man får ut via Frilans Finans motsvarar hyfsat bra det du får ut som egenföretagare (dvs ca 40-45% av slutsumman exklusive moms), med fyra viktiga skillnader:

1. Du förlorar på att inte kunna göra avdrag. ...
Stämmer verkligen det?

Under delen "Avdrag - Tjänst" i Skatteverkets Dags Att Deklarera står ju att man kan få avdrag om man själv köpt verktyg eller instrument som är nödvändiga för jobbet, vilket man tycker kameran borde vara för folk som plåtar under anställningar för Frilans Finans...
 
Re: Re: Re: Starta eget?

wsaar skrev:
Stämmer verkligen det?

Under delen "Avdrag - Tjänst" i Skatteverkets Dags Att Deklarera står ju att man kan få avdrag om man själv köpt verktyg eller instrument som är nödvändiga för jobbet, vilket man tycker kameran borde vara för folk som plåtar under anställningar för Frilans Finans...

Intressant. Jag måste forska mer i detta. Tack!
 
Re: Re: Re: Starta eget?

wsaar skrev:
Stämmer verkligen det?

Under delen "Avdrag - Tjänst" i Skatteverkets Dags Att Deklarera står ju att man kan få avdrag om man själv köpt verktyg eller instrument som är nödvändiga för jobbet, vilket man tycker kameran borde vara för folk som plåtar under anställningar för Frilans Finans...

Har du provat ? :)

Skattmasen (deklarationsgranskaren) tillåter inte mycket i den vägen. Jämför med (de löjligt små) avdragen för arbetsrum för hemarbete, så får du en uppfattning. Får du in 10-20 tusen för "fotoverksamhet" via en "pro-forma-arbetsgivare" lär du (kanske) få göra avdrag för några hundra för att du använt "din egen kamera". Får du tusen spänn godkänt har du tur...
 
Re: Re: Re: Starta eget?

wsaar skrev:
Stämmer verkligen det?

Under delen "Avdrag - Tjänst" i Skatteverkets Dags Att Deklarera står ju att man kan få avdrag om man själv köpt verktyg eller instrument som är nödvändiga för jobbet, vilket man tycker kameran borde vara för folk som plåtar under anställningar för Frilans Finans...

Ringde Skatten, negativt. Det är företag som gäller...
 
Olsin skrev:
När du fakturerar via t.ex. Frilansfinans så får du en "anställning" hos dem. Eftersom du har en anställning så är du inte berättigad till A-kassa och eftersom du inte har något riktigt anställningsavtal så har du svårt att bevisa hur mycket du jobbar åt Frilansfinans, som du egentligen inte jobbar åt.

Du kan få ut lönespecifikation på Frilans Finans' webbsida när du registrerat dig, där ser man exakt vad man haft för "lön" från dem, hur mycket skatter som dragits av etc. Precis som en vanlig lönespecifikation. Du kan också välja själv för vilken period du vill se din lönespec.
 
jakk skrev:
Du kan få ut lönespecifikation på Frilans Finans' webbsida när du registrerat dig, där ser man exakt vad man haft för "lön" från dem, hur mycket skatter som dragits av etc. Precis som en vanlig lönespecifikation. Du kan också välja själv för vilken period du vill se din lönespec.

Är det lönt att påtala att A-kassan är för de som är arbetslösa, inte en utfyllnad ifall fotoverksamheten inte går bra?
 
Anders Svensson skrev:
Är det lönt att påtala att A-kassan är för de som är arbetslösa, inte en utfyllnad ifall fotoverksamheten inte går bra?

?

Det är väl självklart. Som svar på Tages inlägg påpekade jag att det går att få en detaljerad lönespecifikation på Frilans Finans' hemsida.

För övrigt så har man ett anställningsavtal i och med att man registrerar en faktura via Frilans Finans (man kryssar i för att man godkänner avtalet).
http://www.frilansfinans.se/avtal.php
(Texten ifylls automatiskt med uppgifterna för det aktuella "projektet", dvs. fakturan).

Frilans Finans utfärdar också ett arbetsgivarintyg om man vill ha det, det är deras skyldighet som arbetsgivare.

Sen är det givetvis upp till varje a-kassa att ta ställning till ifall en eventuellt utbetald arbetslöshetsersättning ska dras in / krävas tillbaka om man haft viss extrainkomst via Frilans Finans. Och lika självklart är det väl att den som har arbetslöshetsersättning frågar sin A-kassa först innan man gör några uppdrag via Frilans Finans.
 
Så här ser lönespecen ut.

http://home.gotland.com/jacobus/lspec.JPG

Om man sen vill att inkomsterna ska vara a-kassegrundande får man vara lite mer omständig och registrera sin faktura innan man börjar jobba & slutföra registreringen när man väl är klar (annars räcker det men en registrering), då räknas tiden mellan dessa tidpunkter som "anställningstiden".
 
jakk skrev:
?

Och lika självklart är det väl att den som har arbetslöshetsersättning frågar sin A-kassa först innan man gör några uppdrag via Frilans Finans.

Varför det? Kan man tjäna litet pengar som arbetslös skall man väl göra det? Och man skall tala om vad man tjänat för A-kassan också så att de kan justera ner ersättningen. Hur skulle det annars se ut? (Retorisk fråga, jag vet hur det kan se ut).

Jag blev bara litet ledsen (inte på dig) när jag insåg att det faktiskt fanns de som skulle avstå från att arbeta/fakturera/starta firma för att inte riskera sin A-kassa. Jag är lika ledsen att A-kassan inte ser positivt på att man gör det som går att göra för att minska A-kasseuttaget.
 
Anders Svensson skrev:
Jag blev bara litet ledsen (inte på dig) när jag insåg att det faktiskt fanns de som skulle avstå från att arbeta/fakturera/starta firma för att inte riskera sin A-kassa. Jag är lika ledsen att A-kassan inte ser positivt på att man gör det som går att göra för att minska A-kasseuttaget.

Instämmer till 100 %.
 
Anders Svensson skrev:
Är det lönt att påtala att A-kassan är för de som är arbetslösa, inte en utfyllnad ifall fotoverksamheten inte går bra?

absolut är det så. men om du är arbetslös och vill slå dig fram som fotograf, måste du börja någonstans. du kan inte få starta-eget-bidrag om du inte har 3 års erfarenhet eller högskoleutbildning inom fotografi. du kan inte starta eget om du inte har tillräckligt många kunder, för då räcker det inte till hyran. du får inte ens ta hand om de få kunder du har, och faktiskt jobba lite grann, för då ryker hela a-kassan och inte bara motsvarande det du lyckats skrapa ihop. situationen är alltså såhär: antingen fakturerar du ingen och jobbar ingenting med foto, så får du behålla a-kassan. eller så har du på något magiskt sätt skaffat en massa kunder så att du när du startar ditt företag kan överleva på det från dag 1.
 
Djarven skrev:
Jag har inte tänkt att jag ska leva på enbart företaget. Kommer naturligtvis ha kvar mitt riktiga arbete så länge och om det sen visar sig att jag börjar gå med så pass mycket i vinst att jag kan börja leva på hobbyföretaget så kommer jag nog att gå den vägen. Men inte nu direkt.

På det jobb som företaget vill att jag gör så kommer jag väl att jobba cirka 6h/månad och skrapa in 2-3000kr/månad. Detta är ju mest för att få in en lilltå i fotojobbet och jag räknar med att jag få mer jobb allt eftersom.

Vet inte hur jag ska göra alls. Kanske inte ens är värt att starta eget för den lilla summan, eller vad tycker ni?

Hur funkar det, visst får man göra avdrag för investeringar tex fotoutrustning om man har eget?

Jag tycker detta är en utmärkt start, jag hade samma approach men inte samma utgångsläge med jobb. När du väl sätter dig ner med deklarationen så fixar det sig nog, det är ju inte alltför många besvärande poster. För min del kommer det nu i år. Man ska inte fundera för mycket, känner man att man kan lösa det (d v s tror på sin hjärnkapacitet) så är det värt att pröva.
 
egaeci skrev:
absolut är det så. men om du är arbetslös och vill slå dig fram som fotograf, måste du börja någonstans. du kan inte få starta-eget-bidrag om du inte har 3 års erfarenhet eller högskoleutbildning inom fotografi. du kan inte starta eget om du inte har tillräckligt många kunder, för då räcker det inte till hyran. du får inte ens ta hand om de få kunder du har, och faktiskt jobba lite grann, för då ryker hela a-kassan och inte bara motsvarande det du lyckats skrapa ihop. situationen är alltså såhär: antingen fakturerar du ingen och jobbar ingenting med foto, så får du behålla a-kassan. eller så har du på något magiskt sätt skaffat en massa kunder så att du när du startar ditt företag kan överleva på det från dag 1.

Vill man hellre ha A-kassa än att försöka bygga upp ett eget företag skall man absolut inte starta eget - det är ju alldeles sant.
 
egaeci skrev:
absolut är det så. men om du är arbetslös och vill slå dig fram som fotograf, måste du börja någonstans. du kan inte få starta-eget-bidrag om du inte har 3 års erfarenhet eller högskoleutbildning inom fotografi. du kan inte starta eget om du inte har tillräckligt många kunder, för då räcker det inte till hyran. du får inte ens ta hand om de få kunder du har, och faktiskt jobba lite grann, för då ryker hela a-kassan och inte bara motsvarande det du lyckats skrapa ihop. situationen är alltså såhär: antingen fakturerar du ingen och jobbar ingenting med foto, så får du behålla a-kassan. eller så har du på något magiskt sätt skaffat en massa kunder så att du när du startar ditt företag kan överleva på det från dag 1.

Jag har full förståelse för problematiken. Den enda vettiga lösningen är väl en (deltids)anställning + försöka samla fotojobb vid sidan för att eventuellt senare kunna gå över helt till foto. Alla har ju inte besparingar att leva på under uppstarten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.