Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta Eget

Produkter
(logga in för att koppla)

evergreen-photo

Aktiv medlem
Kommer säkert låta som en dum fråga men här kommer den...

Tänkte starta upp ett "eget företag" för att bland annat kunna dra av momsen på kamera utrustning, etc. Även för fotoarbeten, så att inte blir svart :)

Är det någon som har gjort något liknande? Hur har ni gått till väga? Vilken typ av företagsform har ni startat? Har ni några andra tips?

Tack!

Kommer säkert låta som en dum fråga men här kommer den...

Tänkte starta upp ett "eget företag" för att bland annat kunna dra av momsen på kamera utrustning, etc. Även för fotoarbeten, så att inte blir svart :)

Är det någon som har gjort något liknande? Hur har ni gått till väga? Vilken typ av företagsform har ni startat? Har ni några andra tips?

Tack!

Kontakta Skatteverket. De är väldigt hjälpsamma och svarar på alla frågor.

I ditt fall låter enskild firma som en lämplig företagsform.

I din profil står det att du bor i Frankrike. Om det stämmer föreslår jag att du frågar någon som är insatt i förhållandena i Frankrike: oavsett hur bra Fotosidans medlemmar kan vara lär vi inte vara särskilt insatta i hur sakerna ser ut och fungerar i Frankrike.

Om du trots profilen bor i Sverige är redan nämnda Skatteverket en bra start, liksom enskild firma. Du kan kanske hitta mer info på www.bolagsverket.se också.

Via bolagsverkets hemsida, som Ulf hänvisade till, hittar du även sidan Verksamt.se:http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home
Här får du många tips och råd och kan även hantera själva registreringarna till skatteverket och bolagsverket. Det krävs att du har e-legitimation och registrerar ett konto.
Om du skall vara ensam om din verksamhet, så är antagligen "enskild firma" en lämplig företagsform för dig (Edit: vilket Magnus redan nämnt).

Hej.

Jag bedriver själv Enskild Firma (EF) som jag momsregistrerat så att jag fått ett VAT-nummer. VAT-nummret behövs bl a för momsfri handel från andra EU-länder. Innom firman bedriver jag eget skogsbruk, lite konsultverksamhet samt uthytning av hästtransporter. På lite sikt kanske det även kan inkludera bildproduktion (foto). Alla dina enskilda näringar som det heter sammanslås skattetekniskt till en näring i deklarationen så har du vinster i en rörelse så kan det kvittas mot förluster i en annan näring. Förrutom min EF har jag även en anställning där jag har min huvudsakliga inkomst, se bara till så att inte EF verksamheten konkurrerar med anställningen.

Jag har även skaffat F-skattsedel, eller rättare sagt FA eftersom jag har både Firma och Anställning. F-skattsedeln underlättar betydligt om du säljer tjänster, utan F-skattsedel ska kunden göra avdrag från fakturabeloppet för arbetsgivaravgifter mm och redovisa dessa till skatteverket men har du F-skattsedel ansvarar du själv för dina skatter och kunden betalar fakturabeloppet till dig. Bediver du fotografverksamhet kommer du troligtvis att sälja både tjänster(timmar) och produkter(bilder).

Mer information om att starta eget mm hittar du bl a här:
http://www.bolagsverket.se
http://www.verksamt.se
http://www.foretagande.se/

Beställde själv utrustning från cameranu.nl igår och väntar nu på att de verifierar mitt VAT-nummer med sina skattemyndigheter så att de drar av sin moms innan jag ska betala.

Edit: Några av er han posta svar medan jag redigerade mitt, därför blev en del av min info en upprepning av era svar.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen! Har flyttat hem till Sverige igen - så behöver inte fixa och dona med franska skatteverket, vilket är en lättnad. Allt är så förbaskat krångligt i Frankrike och ingen som vill hjälpa en om det inte blir tvingade vill säga. Även då hjälper de en motstridigt och med mycket irritation.

Tänkte höra av mig till Skatteverket och eventuellt min bank som tydligen har gratis rådgivning också.

Tack för hjälpen! Har flyttat hem till Sverige igen - så behöver inte fixa och dona med franska skatteverket, vilket är en lättnad. Allt är så förbaskat krångligt i Frankrike och ingen som vill hjälpa en om det inte blir tvingade vill säga. Även då hjälper de en motstridigt och med mycket irritation.

Tänkte höra av mig till Skatteverket och eventuellt min bank som tydligen har gratis rådgivning också.

Det låter som Frankrike i ett nötskal.

Du har fått bra råd i tråden, men att starta firma för att kunna dra momsen är en ganska tunn företagsidé, minst sagt. I kontakter med banken bör du inte nämna det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar