Annons

Starka färger vid analog fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Vet inte om det här är rätt forum men jag hittade inget bättre.

Jag undrar om man kan få starka och klara färger på något sätt när man fotar analogt, det finns ju så många fina digitala bilder med härliga färger även om jag antar att mycket är gjort i efterhand. Går det att få lika härliga färger vid analog fotografering eller måste jag helt enkelt fotografera med en annan film eller liknande?

Bara att byta film. Olika filmer har olika färgmättnad och kontrast. Fuji Velvia (dia) och Kodak UC (negativ) är väl de mest mättade, Kodak 160NC och Fuji Astia de mjukaste.

Aha okej. Har inte hunnit köpa ny film till kameran och det sitter ingen i just nu så det är ju egentligen ganska bra tillfälle. :)

Tack för snabbt svar!

Polarisationsfilter

Ett sätt att få skarpare färger är att använda polfilter. Det tar bort visst dis och reflexer och kan ge klarare färger.

//nemo

Jag vet inte om du tänkt på det men ett bra sätt att ändra färgerna vi filmfoto är att scanna in negativen/diorna och sedan slutföra arbetet i datorn, precis som digitalt fotade bilder.

Kolla in William Egglestons bilder om du någonsin får chansen:

Eggleston taught at Harvard in 1973 and 1974, and it was during this period when he discovered dye-transfer printing when he was examining the price list of a photographic lab in Chicago. As Eggleston later recalled: "It advertised 'from the cheapest to the ultimate print.' The ultimate print was a dye-transfer. I went straight up there to look and everything I saw was commercial work like pictures of cigarette packs or perfume bottles but the colour saturation and the quality of the ink was overwhelming. I couldn't wait to see what a plain Eggleston picture would look like with the same process. Every photograph I subsequently printed with the process seemed fantastic and each one seemed better than the previous one." The dye-transfer process resulted in some of Eggleston's most striking and famous work, such as his 1973 photograph entitled The Red Ceiling, of which Eggleston said, "The Red Ceiling is so powerful, that in fact I've never seen it reproduced on the page to my satisfaction. When you look at the dye it is like red blood that's wet on the wall.... A little red is usually enough, but to work with an entire red surface was a challenge."

Citerat från wiki

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar