Annons

starka färger i ps

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Många dagtidningsbilder har starka färger.
Detta var det bästa exemplet jag hittade.
http://www.aftonbladet.se/noje/0609/26/NOJE-26s39-cissi-91_438.jpg

Jag undrar hur man får dessa starka fäger. Går man på nyans/mätnad så förstör man färgerna, eller rättare sagt kanske detaljerna i färgen.

Så är det någon som har något förslag hur man gör för att få bilderna så intensiva i färgerna, utan att bilden ser väldigt photoshoppad eller överdriven ut.

Jag lägger med en bild också som ni kan prova på om ni vill.
 
jag drog lite i kontrasten i kurvor, ändrade blandningsläge till overlay och minskade lagrets "fill" (vad kan det heta på svenska tro?). det är ju väldigt hög kontrast i den bilden du länkade till. och färgerna hänger med när man drar i kontrasten.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    65.3 KB · Visningar: 362
Det är med kurvor, overlay och fill brukar jag också köra med. Hur drog du i kurvan för att få det där reslutatet?
 
Bilden kommer alltid att förstöras en aning om du korrigerar färger, kontrast etc i .jpg. Använd Raw och gör det mesta där. Sedan kan man gå vidare och arbeta i PS, med den okomprimerade Tiff filen, och när du sedan är klar med alt du vill ändra på så kan du spara till jpg om du så önskar. Bilden har jag satt svartpunkt, gråpunkt, och vitpunkt, dragit ner brightness och dragit lite i kurvor, har bara ändrat den minimalt för att ta fram mössan lite t.ex. Ändrar man mycket ska man definitivt göra ett ganska grovt arbete i Rawkonverteraren först.
 

Bilagor

  • _mg_6385.jpg
    _mg_6385.jpg
    91.9 KB · Visningar: 316
David Appelgren skrev:
Bilden kommer alltid att förstöras en aning om du korrigerar färger, kontrast etc i .jpg. Använd Raw och gör det mesta där. Sedan kan man gå vidare och arbeta i PS, med den okomprimerade Tiff filen, och när du sedan är klar med alt du vill ändra på så kan du spara till jpg om du så önskar. Bilden har jag satt svartpunkt, gråpunkt, och vitpunkt, dragit ner brightness och dragit lite i kurvor, har bara ändrat den minimalt för att ta fram mössan lite t.ex. Ändrar man mycket ska man definitivt göra ett ganska grovt arbete i Rawkonverteraren först.

Jo men när jag menade att förstöra färger menade jag det som händer när man ökar kontrasten världigt för mycket med kontrastverktyget, du vet hur det ser ut. som en bild av en värme-kamera.

Din version av bilden passade i och för sig, men något speciellt drag i färgerna tyckte inte jag att det var.
 
så här kan man göra:

Öppna fotot i PS, ändra läge till LAB färg.

Öppna inställningen för kurvor och ställ in enl. den bifogade bilden, lika för a och b kanaler.

Ändra tillbaks till RGB läge.. spara i valfritt format.

//Niklas
 

Bilagor

  • labfarg.jpg
    labfarg.jpg
    72.7 KB · Visningar: 311
Här är en bild som jag gjort allt i rawkonverteraren, förutom att jag sedan lagt på ett filter som förstärker färgerna ytterligare. Tack vare Raw så kunde jag ratta ganska hårt utan skadlig påverkan på bilden. Bilden var från början färgglad så att säga, men har sedan förstärkt kontrast och färger i Raw (framförallt grönt och rött). Filtret jag har använt mig av simulerar gammal färgfilm och heter Exposure, men man kan ratta fram ungefär samma grejer med kurvor, etc i PS, men det tar lite extra tid. Måste dock erkänna att jag satt lite längre i Raw och rattade med denna än de sekunder jag satt med din bild.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/766220.htm?set=lp

Mvh

David
 
Och såhär blev mitt resultat, skärpte även upp det ngt med högpass/ blandningsläge Mjukt ljus.
 

Bilagor

  • testbild.jpg
    testbild.jpg
    87.3 KB · Visningar: 303
Snarf skrev:
Och såhär blev mitt resultat, skärpte även upp det ngt med högpass/ blandningsläge Mjukt ljus.

Ja där är lite de jag är ute efter. Lab color. Jag lekte lite med det själv också. Men det känns inte riktigt rätt ändå, som bilden jag länkade till i mitt första inlägg.
 
Man kan ju också trycka in lite Color Balance och ratta där, lite mer kontast ändå och ökade färger. Vet inte om du gillar denna bild mer än den förra. Personligen tycker jag att ändringarna har gjort att bilden pajjat ihop en aning för mycket, även om den är starkare och mindre "dassig" i färgerna. Man får väga fördelar mot nackdelar eller köra RAW.

Mvh

David
 

Bilagor

  • _mg_6385.jpg
    _mg_6385.jpg
    98.4 KB · Visningar: 286
David Appelgren skrev:
Man kan ju också trycka in lite Color Balance och ratta där, lite mer kontast ändå och ökade färger. Vet inte om du gillar denna bild mer än den förra. Personligen tycker jag att ändringarna har gjort att bilden pajjat ihop en aning för mycket, även om den är starkare och mindre "dassig" i färgerna. Man får väga fördelar mot nackdelar eller köra RAW.

jag har bliden i raw-format. Du menar att jag borde ställa in de inställningar jag vill ha där?

Jag gjorde ett försök med lab-color själv också.
 

Bilagor

  • _mg_6385.jpg
    _mg_6385.jpg
    69.1 KB · Visningar: 274
Tycker inte färgerna är speciellt mättade i den bilden du länkar till, snarare ganska hårda kontraster. Kurvverktyget är grymt kraftfullt, borde gå att få fram den effekten med det.
 
Svar till Henrik.

Du kan ratta mycket mer i Raw, utan att förstöra bilden, till skillnad från att göra det i PS efteråt. Det bästa om man vill behålla bildkvalitén är att ställa in önskad kontrast och färger, etc i Raw och sedan göra resten av justeringarna som man kanske vill göra i PS med lager, etc. Då förstörs så lite av bilden som möjligt. Det är en av de stora fördelarna med Raw att bilden inte förstörs av "vanliga" ändringar. Man kan inte göra allt i RAW (än så länge). Jag använder oftast bara RAW till de flesta av mina bilder av den anledningen (de som inte behöver retuscheras mer).

Mvh

David
 
David Appelgren skrev:
Svar till Henrik.

Du kan ratta mycket mer i Raw, utan att förstöra bilden, till skillnad från att göra det i PS efteråt. Det bästa om man vill behålla bildkvalitén är att ställa in önskad kontrast och färger, etc i Raw och sedan göra resten av justeringarna som man kanske vill göra i PS med lager, etc. Då förstörs så lite av bilden som möjligt. Det är en av de stora fördelarna med Raw att bilden inte förstörs av "vanliga" ändringar. Man kan inte göra allt i RAW (än så länge). Jag använder oftast bara RAW till de flesta av mina bilder av den anledningen (de som inte behöver retuscheras mer).

Jag är inte så bra på kurvor, skulle du inte försöka göra en kurva som förstärka färgerna på det viset?
 
Kurvor kombinerat med Hue/Saturation och blandningsläge vivid light, justerat effekten med opacitetsregeln.
 

Bilagor

  • _mg_6385.jpg
    _mg_6385.jpg
    48.7 KB · Visningar: 144
qxziw skrev:
Jag är inte så bra på kurvor, skulle du inte försöka göra en kurva som förstärka färgerna på det viset?

Jag förstår inte riktigt tror jag. Vilket vis? Vill du att jag ska gör en kurva så att bilden blir som jag gjorde den i mitt sista bildinlägg?
 
David Appelgren skrev:
Jag förstår inte riktigt tror jag. Vilket vis? Vill du att jag ska gör en kurva så att bilden blir som jag gjorde den i mitt sista bildinlägg?

Nja det blir väl lite svårt va? men något i den stilen kanske. Någon som får upp kontrasterna lite och färgerna mycket.
 
Ok har gjort en kurva. Hade inte sparat kurvan jag gjorde till den tidigare bilden, så fick försöka ögonmåtta en aning. Blev inte exakt samma, men typ. På den förra bilden använde jag bl.a också Color Balance en aning. Så här ser i alla fall bilden ut med bara den nya kurvan som jag precis gjort. Om du vill ha den så kan jag skicka den till din mailadress om du ger mig den. Verkar inte gå att ladda upp den typen av filer här på FS.

Mvh

David

PS. Den lite mer blåaktiga tonen på förra bilden fick jag genom Color Balance. Jag hade också (tror jag) lagt på lite mer allmänt kontrast över hela bilden.
DS.
 

Bilagor

  • _mg_63852.jpg
    _mg_63852.jpg
    97.4 KB · Visningar: 121
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.