Annons

Stark sol, vilket tillbehör?

PhotoAlex

Medlem
Om en vecka åker jag till Grekland där det är väldigt soligt och jag undrar vilket tillbehör som är bäst för att fota i stark sol. UV-filter, polariseringsfilter eller motljusskydd.. Eller kanske något annat?

Sen undrar jag också om man kan ha på både filter och motljusskydd samtidigt?

Tack, Alexandra.

Motljusskydd är kanske det som är mest nyttigt. Polfilter är nog åxå användbart. Man kan använda filter och motljusskydd samtidigt, men just polfilter, som man måste snurra på, kan vara lite bökigt med motljusskydd, beroende på hur motljusskyddet ser ut och hur det är fästat i objetivet.

Stark sol är ju inte den lättaste ljuskällan att hantera, men jag skulle vilja påstå att det är svårare här på våra breddgrader. Dit du ska står solen ganska högt (mitt på dagen) och lämnar inte så stora skuggor. Det, plus att det ofta är ganska mycket soldis som mjukar upp ljuset en aning, gör att det blir lättare att hantera än hemma. Visst kan ett polfilter komma till användning ibland, men knappast bara för att man är i ett soligt land. Det är i alla fall min erfarenhet.

Polfilter skulle jag ta med, blir då av med en del reflexer mm, men framför allt fota på sena eftermiddagarna och kvällarna.

Blixt!
Motljusskydd ska man alltid använda...

När det är hårt ljus dvs starkt solsken, är blixt det "bäst" sättet att lätta upp slagskuggorna. Alternativ är en hög med reglexskärmar.

Tack så mycket för svaren :)

Jag har hört att vissa billigare UV-filter kan förstöra bildens skärpa, och att man bör lägga ner lite mer pengar på dem. Är det samma sak för polariseringsfilter? För jag kan inte lägga ner allt för mycket pengar på ett just nu.

Generellt får man vad man betalar för ja, dock är det inte skärpan som påverkas mest (oftast inte iaf), utan risken att man får interna reflektioner i objektivet eller minskad kontrast. Med just polfilter får man inte så stor effekt om man fotar i vinklar som gör att solen kan lysa på filtret, så där är kanske behovet av bästa antireflexbehandling något mindre...
Hoya är bra och har lite olika prisklasser. Där kanske du kan hitta något.
Denna sida är bra och har ofta rätt bra priser, fast det är kanske inte säkert att filtret hinner komma inom en vecka, förstås...
http://maxsaver.net/

Beroende på din budget och vad det är för filtergänga så behöver det ju inte svida SÅ mycket...

Håller med Tony här. Motljusskydd ska alltid sitta på. Och i starkt solljus är nog en blixt (helst en "riktig" blixt i blixtskon) din bästa vän. Starkt solljus innebär hårda kontraster mellan ljus och skugga, och en blixt hjälper dig att motverka dem.

Om en vecka åker jag till Grekland där det är väldigt soligt och jag undrar vilket tillbehör som är bäst för att fota i stark sol. UV-filter, polariseringsfilter eller motljusskydd.. Eller kanske något annat?

Tack, Alexandra.

Motljuskydd är alltid bra att ha och kan om filtret tillåter det användas samtidigt med filtret.

UV-filtret fyller ingen större filterfunktion när vitbalansen kan ställas i kameran vid fotografering eller i efterbehandlingen. Möjligen användbart på höga höjder. Säljs idag med argumentet att det är en försäkring för frontlinsen. Köper du argumentet kan du sätta en glasbit som du kan offra framför. Kan vara att värdera värdet av optiken och kostnaden för filtret i kombination med den egna klantigheten.

Polirisationsfilter släcker reflexer i ytor som inte är metaliska, som glas himmel och vatten. Förstärker grönt och blått, vilket i sig var användbart på filmens tid. Som reflexsläckare fungerar den ypperligt.

Blixt för att lätta upp skuggor under ögon och i motljus är alltid bra att ha. Gärna en som kan jobba på korta slutartider (higspeed sync).

Tack, Alexandra.

Känns lite märkligt att ingen har nämnt ND-filter, vilket torde vara det bästa skyddet ngnsin att ha vid starkt solsken.
ND-filter bländar alltså ner ett par steg beroende på hur pass starkt filter det är - vilket då alltså leder till mindre ljusinsläpp och större chans till tydliga bilder, om man vet vad man sysslar med dvs och kör med manuella inställningar.

ND-filter används mest till långexponeringar, men kan mycket väl även användas till korta exponeringar där man vill ha ett kort skärpedjup och likväl behålla fullt öppen bländare (= lågt f/-tal)

med lite mixande fram och tillbaka så hittar man lämplig exponering för de flesta situationer med ND-filter :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter

Känns lite märkligt att ingen har nämnt ND-filter, vilket torde vara det bästa skyddet ngnsin att ha vid starkt solsken.
ND-filter bländar alltså ner ett par steg beroende på hur pass starkt filter det är - vilket då alltså leder till mindre ljusinsläpp och större chans till tydliga bilder, om man vet vad man sysslar med dvs och kör med manuella inställningar.

ND-filter används mest till långexponeringar, men kan mycket väl även användas till korta exponeringar där man vill ha ett kort skärpedjup och likväl behålla fullt öppen bländare (= lågt f/-tal)

med lite mixande fram och tillbaka så hittar man lämplig exponering för de flesta situationer med ND-filter :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter

Instämmer med att ND-filter av olika styrkor som är neutralt och fungerar som ett par solglasögon är ett bortglömt och underskattat filter. Även varianterna som är avtonade kan ge möjlighet att dämpa exempelvis himlen men inte marken och på så sätt unvika att få hiomlen urfrätt när huvudmotivet är rätt exponerat..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar