Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stabilt kamerastativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga stabila stativ med inkluderad kuled för 1500:-
Titta på begagnat marknaden.

/kent

Det finns inga stabila stativ med inkluderad kuled för 1500:-
Titta på begagnat marknaden.

/kent

Så kan man inte säga, beror väl på vad man sätter på för kamera och vilken glugg om man ska säga att det är stabilt eller inte. För en amatörsystemkamera med kitzoom så är föreslagna stativet alldeles tillräckligt stabilt, men förstås inte för en proffskamera med tung telezoom.

Så kan man inte säga, beror väl på vad man sätter på för kamera och vilken glugg om man ska säga att det är stabilt eller inte. För en amatörsystemkamera med kitzoom så är föreslagna stativet alldeles tillräckligt stabilt, men förstås inte för en proffskamera med tung telezoom.

En Hasselblad 503CW behöver nog bättre prylar :)
Så länge det är vindstilla funkar nog föreslaget stativ med en instegskamera + kitglugg, men redan vid lätt bris börjar troligen det benranglet vibrera oavsätt vilken kamera som är monterad på det.

/kent

En Hasselblad 503CW behöver nog bättre prylar :)
Så länge det är vindstilla funkar nog föreslaget stativ med en instegskamera + kitglugg, men redan vid lätt bris börjar troligen det benranglet vibrera oavsätt vilken kamera som är monterad på det.

/kent

Helt avgörande är vad stativet skall användas till. För nattfotografering tex eller annan fotografering med långa tider behövs inte så värst stabila grejor. Däremot om man skall använda stativet för tider där kameravibrationerna är avgörande och man inte kan förutlösa spegel och hjälpridå i Hasselbladaren krävs stabilare saker, men det handlar oftast om tider på under sekunden. Om man kan förutlösa kameran så skapar centralslutaren nästan inga vibrationer alls, åter igen behövs inte så stabila grejor.

Som sagt avgörande är vad stativet skall användas till därför tror jag att det vore bra om trådskaparen skrev det.

avslutat medlemskap sa:
jag skulle vilja inköpa ett stabilt kamerastativ med minst maxhöjd på 143cm! gärna ett kit med kulled och bottenplatta. maxpriset är 1500kr.

Om du kan lägga till 500 så kan du köpa ett Manfrotto 055 kit
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559582
Jag körde med ett sådant flera år till min Hasselbladare och det funkade utmärkt.

Såg föresten att någon sålde ett här på FS för 1200. Gå in och kolla annonserna :)

Köp ett rejält stativ som du kan växa med. Hur kom du fram till just 143 cm?
Hur kom Trasselbladaren in i tråden och varför behövs det inte ett bra stativ vid nattfotografering?
Vid långa tider är det väl extra viktigt att kameran står kvar på samma plats efter exponeringen. Jag brukar hänga tunga saker under stativet när det vankas långa tider; särskilt när vinden friskar i.
Mitt råd: köp det största och stabilaste stativ du har råd med och orkar släpa med dig. Manfrotto gör bra grejer.

Hasselbladaren dök nog upp därför att det står på hans profilsida något om Hasselblad 503 CW.

När det gäller stabilitet och nattfoto så är min erfarenhet att det normalt inte är så kritiskt. Stormar det så är det klart att man behöver framför allt tyngre grejor så att det inte blåser bort.

Men detta med stativ är ju alltid en kompromiss, visst man kan köpa väldigt tunga grejor, men risken är att man inte orkar släpa dem med sig. Och egentligen finns ingen anledning att ha bättre/tyngre prylar än vad fotograferingen kräver.

Men som sagt jag tycker att Manfrottos 055 är ett prisvärt stativ om man kör mellanformat, kör man småbild och inte använder stora långa tele så funkar nog ett Manfrotto 190.

Sedan handlar det ju även om handhavande och kvalitetskänsla, så vet man med sig att man kommer att använda stativet mycket är det givetvis lönt att skaffa "bättre" grejor.

Men om man bara vill testa på lite nattfoto då och då tex finns ingen större anledning att köpa värstingprylar, det kan kosta hur mycket som helst som bekant ;).

Jag håller med. 1500 för stativ, kulled och han ville ha en platta också. Inte en chans att det är bra då

Detta med bra är ju högst subjektivt.
Om man med bra menar att det skall uppfylla det behov man har så kan bra vara allt från ett videostativ för 500 kr till en stativkombination för 15000 kr.

Och det är det jag varit inne på, det avgörande är vad det skall användas till och hur mycket man kommer att använda det.

Själv körde jag flera år med ett Manfrotto 055 Scandinavianphoto kit när jag nattfotade med Hasselbladaren, och jag nattfotar ganska mycket, och för bildernas skull har jag aldrig behövt något bättre.

Så jag tror att det kan bli fel om man talar om för folk vad dom behöver för prylar om man inte vet vad dom skall användas till.

Om man dessutom har en total budget på 1500 kr är det inte ens meningsfullt att börja snacka Arca-Swiss, Really Right Stuff och optipod-plattor. Jag själv, liksom förmodligen de flesta, har för mitt fotande inte heller behov av dessa prylar.

Senast ändrad:
Detta med bra är ju högst subjektivt.
Om man med bra menar att det skall uppfylla det behov man har så kan bra vara allt från ett videostativ för 500 kr till en stativkombination för 15000 kr.

Och det är det jag varit inne på, det avgörande är vad det skall användas till och hur mycket man kommer att använda det.

Själv körde jag flera år med ett Manfrotto 055 Scandinavianphoto kit när jag nattfotade med Hasselbladaren, och jag nattfotar ganska mycket, och för bildernas skull har jag aldrig behövt något bättre.

Så jag tror att det kan bli fel om man talar om för folk vad dom behöver för prylar om man inte vet vad dom skall användas till.

Om man dessutom har en total budget på 1500 kr är det inte ens meningsfullt att börja snacka Arca-Swiss, Really Right Stuff och optipod-plattor. Jag själv, liksom förmodligen de flesta, har för mitt fotande inte heller behov av dessa prylar.

Ett Manfrotto kit med platta kostar ju mer än 1500 :)
Och vem har pratat om Arca-Swiss och RRS förutom du själv :)

Ett Manfrotto kit med platta kostar ju mer än 1500 :)
Och vem har pratat om Arca-Swiss och RRS förutom du själv :)

Jag tror du hajade vad jag menade ;)

Jag har sett ett antal sådana här stativtrådar genom åren och många av dem brukar utmynna i slutsatser att det inte går att använda annat än det värsta dyraste.

Och det var väl det jag tänkte bromsa innan det brakade i väg mot optipodplattor osv. Nu menar jag inte att dessa inte skulle vara bra, men ganska många av oss behöver dem inte.

Fast det verkar som trådskaparen gett upp? Annars vore nog det bästa att han skrev till vad han tänkte använda stativet. Jag skulle personligen inte välja samma prylar för att gå runt med en lätt utrustning och nattfota på stan som om jag skulle sitta i gömsle med långa tele och försöka fånga havsörn tex. Och det är väl detta det handlar om, det finns inget som är bäst till allt.

?

Har ett billigt o bra stativ till min lilla kamera jag, tycker det är "stabilt". Stabilt för mig är när kameran sitter på ett stativ o stativet står kvar i sitt "lodräta" läge.

Finns det olika grader av stabilt/stillastående baserat på hur många kronor märket kostar eller?

///Lite förvirrad :D

Ett begagnat Benbo är ett bättre val än Manfrotto.
/G

Nu vet jag inte riktigt på vilket sätt det skulle vara bättre?
Vad jag förstått så finns två läger när det gäller Benbo, dom som gillar det och dom som inte gör det. Det är väl ganska speciellt i handhavandet?

Jag har ingen egen åsikt för jag har aldrig haft något. Men du får gärna utveckla vad det är du tycker gör det till ett bättre val och för vilken fotografering. Det skulle vara intressant att höra.

Gäller det manfrotto skulle jag välja 055 XB över ngn 190 variant. XB är den billigaste och jag tycker det är ganska viktigt med den högre höjden jämfört med 190. Sedan är det väl bara att välja den kulleden som matchar vad du skall lasta på för kamera/obj.

Kör själv med Manfrotto 055 XPRO B + 488RC2 kulled till min D300. Tyngsta glugg = 80-200/2.8 och det fungerar utmärkt enl. mina preferenser. Men visst skall man lasta på ett tungt hus, tunga objektiv och stå på mindre stabilt underlag i full storm och vill ha perfekt resultat så kan man ju göra sig fattig på inköpet.Det handlar väl bara om vilken budget man har och den var ju väldigt väl specifierad i trådstarten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar