Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Stabilisering av film
- Trådstartare erik767
- Start datum
vickepe
Aktiv medlem
Det borde ju gå att göra grymt bra digital videostabilisering genom att filma i1080p och kapa bort skakigheten genom att reducera bilden till 720p. Någon som har något sådant program. Finns det något exempel på youtube?
En snabb googling gav detta: http://www.youtube.com/watch?v=9i1iJgesPbQ
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Det borde ju gå att göra grymt bra digital videostabilisering genom att filma i1080p och kapa bort skakigheten genom att reducera bilden till 720p. Någon som har något sådant program. Finns det något exempel på youtube?
..det finns väldigt mycket svar på google som sagt. Prova söka...
erik767
Aktiv medlem
Det finns ganska mycket på Google. No sh*t! Det är väl ändå en ganska rimlig fråga att ställa i ett forum och få ett svar från någon som har använt dylikt program och kan dela med sig av erfarenheter vad som funkar bäst. Hade det funnits massor skrivet om det på fotosidan vore det en sak, men det gör det inte. Jag kan lova att allt som står skrivet i Fotosidans forum står skrivet någon annanstans också, så därmed kan ju Kimster avsluta sitt medlemsskap omedelbums för här finns inte något nytt att hämta. Pajas.
noyfb
Aktiv medlem
hehe.
FCP stabilization funkar som så att den analyserar för mittenpunkten och sedan zoomar in för att reducera skakningar. Då är det som du säger bättre att filma i 1080 men man måste även tänka på att bilden beskärs.
Final Cut Pro Stabilization suger enligt mig. Blir märkliga mikro vibrationer i resultatet. Jag har aldrig lyckats få till det.
Har inte testat andra plugins/program för stabilisering men av det jag sett i olika tester så finns det andra som gör ett bättre jobb. Men lika snyggt som en steadycam blir det aldrig. Så det gamla talesättet gäller; skit in/skit ut dvs försök stabilisera bilden när du filmar (IS/Stativ/steadycam).
FCP stabilization funkar som så att den analyserar för mittenpunkten och sedan zoomar in för att reducera skakningar. Då är det som du säger bättre att filma i 1080 men man måste även tänka på att bilden beskärs.
Final Cut Pro Stabilization suger enligt mig. Blir märkliga mikro vibrationer i resultatet. Jag har aldrig lyckats få till det.
Har inte testat andra plugins/program för stabilisering men av det jag sett i olika tester så finns det andra som gör ett bättre jobb. Men lika snyggt som en steadycam blir det aldrig. Så det gamla talesättet gäller; skit in/skit ut dvs försök stabilisera bilden när du filmar (IS/Stativ/steadycam).
soydelafrontera
Medlem
Adobe Premiere Pro CS6 har en plug-in som gör detta, Warp Stabilizer. Jag har använt den mycket, fungerar bra tycker jag. Det är bara att lägga till den på videospåret så sköter programmet resten.
Dock så kan man få problem om man filmat med en DSLR eller annan kamera med mycket s.k. "Rolling Shutter" effekt. Skakningarna förvränger bilden och när man stabiliserar ser det väldigt konstigt ut.
Dock så kan man få problem om man filmat med en DSLR eller annan kamera med mycket s.k. "Rolling Shutter" effekt. Skakningarna förvränger bilden och när man stabiliserar ser det väldigt konstigt ut.
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Det finns ganska mycket på Google. No sh*t! Det är väl ändå en ganska rimlig fråga att ställa i ett forum och få ett svar från någon som har använt dylikt program och kan dela med sig av erfarenheter vad som funkar bäst. Hade det funnits massor skrivet om det på fotosidan vore det en sak, men det gör det inte. Jag kan lova att allt som står skrivet i Fotosidans forum står skrivet någon annanstans också, så därmed kan ju Kimster avsluta sitt medlemsskap omedelbums för här finns inte något nytt att hämta. Pajas.
ooh.. sovit dåligt?
[OT]
Tycker bara det är grymt ignorant och gå på forum och fråga "om det finns något på Youtube". Det visar en klar bild av : "jag orkar inte söka själv, kan någon annan ge bort sin tid och göra det jobbet åt mig, medan jag sitter och väntar på att få svar och lösning serverat på ett silverfat" ...Det är en annan sak att har försökt söka men inte hittar, och då be om tips. Eller be om förklaring i något specifikt klipp motsv.
Forumet skulle fullkomligt sväma över av onödiga inlägg om folk själva inte la ner tid i att söka efter svaret. Att söka här eller på annat ställe spelar ingen roll. Sökprincipen är den samma.
Min uppfattning är att din fråga var lat... Att ni sen snäser tillbaka på det sätt du gör, gör inte saken bättre, utan det blir mer bekräftelse. Har man inte för avsikt att ta till sig någons åsikt eller synpunkt så kan bara låta bli att svara. Och hoppas på att andra ställer upp med det ni efterfrågar.
En tips är att om du uppfattar ett inlägg som lågt så gå själv inte under det med ännu lägre svar.
Hoppas du får en ..bättre dag med många svar.
Utvandraren
Aktiv medlem
Mjukvarustabilisering kan fungera ganska bra, men har en del problem. En DSLR ger tillräckligt med rolling shutter-effect för att det ska bli en del s.k. jello i snabbt rörliga scener. Ett annat problem kommer fram med kort brännvidd: Programmet kan inte kompensera för perspektiv- och andra förvrängningar som uppstår när kameran rörs , och det stabiliserade resultatet ser då onaturligt ut.
För mig har resultaten varierat mycket. Det bästa är nog att lösa problemet innan det uppstår.
För mig har resultaten varierat mycket. Det bästa är nog att lösa problemet innan det uppstår.
Kenneth T
Aktiv medlem
YouTube stabiliserar
Tror jag ska försöka aktivera denna tråden igen. Jag redigerar mina filmer i Nero, den stora sviten dom har, där ingår en stabiliseringsfunktion men jag har aldrig fått till det med den, begriper nog inte hur den funkar, och hjälpen i programmet är inget vidare.
Jag har lagt upp en del filmsnuttar på tuben, och där har jag utnyttjat den inbyggda funktionen för videostabilisering. Den gör ett helt otroligt bra jobb, men som sagt man kan ju bara utnyttja den för filmer som läggs upp på tuben.
Någon som känner till hur den funktionen jobbar, och om det finns något likvärdigt system att utnyttja till sina egna filmer som man redigerar.
Tror jag ska försöka aktivera denna tråden igen. Jag redigerar mina filmer i Nero, den stora sviten dom har, där ingår en stabiliseringsfunktion men jag har aldrig fått till det med den, begriper nog inte hur den funkar, och hjälpen i programmet är inget vidare.
Jag har lagt upp en del filmsnuttar på tuben, och där har jag utnyttjat den inbyggda funktionen för videostabilisering. Den gör ett helt otroligt bra jobb, men som sagt man kan ju bara utnyttja den för filmer som läggs upp på tuben.
Någon som känner till hur den funktionen jobbar, och om det finns något likvärdigt system att utnyttja till sina egna filmer som man redigerar.
Falumas
Aktiv medlem
Premier Elements (förmodligen Preimier också) har videostabiliseringsfunktioner som är fruktansvärt krävande av datorn.
Du kan ju alltid ladda upp filmen på YouTube stabilisera den och sedan ladda hem den igen.
Youtubes stabiliseringsfunktion är dock värdelös på 3D-filmer då den stabiliserar i skedet då filmerna för höger och vänster ligger bredvidvarandra, vilket gör att att resultatet blir fruktansvärt jobbigt att titta på.
/Karl