Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större sensor = mindre skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)
perstromgren skrev:
Så sant så.

Detta kommer upp så ofta att det skulle vara på sin plats med en länk till en komplett samling teckningar som visar förhållandet. Någon som har bilder på en streckgubbe som fotograferas framför ett hus, eller liknande?

De oberoende variablerna som behöver tas med är:
- avstånd
- brännvidd
- bländare
- sensorstorlek (negatviformat)

Det resultat som man bör kunna se är:
- utsnitt
- skärpedjup

Med en sådan borde man kunna sätta punkt för diskussioner liknande denna.

Om ingen har sett en sådan, så tror jag att jag gör en själv, det kan nog vara rätt upplysande! Jag har en liknande bildserie hemma i en fotobok, men den har inte sensorstorlek som variabel.

Per.
Artikeln här på Fotosidan som Martin länkar till här ovan uppfyller dina önskemål hyfsat, förutom gällande sensorstorlek: http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm. Jag har försökt leta efter en bra artikel jag har sett om detta förut, men hittar den inte.

Makten skrev:
Där ser det ut som att du inte alls vet hur det funkar. Det är inte brännvidden som "avbildar modellen på bästa sätt".

Jo det är det - i PRAKTIKEN !
Eftrsom man knappast hänger på ett vidvinkel och plåtar modellen från 5 meters håll för att få bra proportioner på det ansiktsporträtt man avser att ta. Och därefter "beskär" bilden vars intressanta del - ansiktet - nu utgör kanske 10% av bilden.

Du "märker ord" Martin, på ett löjligt vis, när du så väl vet vad jag menar.

Så ren PRAKTISKT så är det brännvidden som avgör för den här typen av foto.

StefanN skrev:
Artikeln här på Fotosidan som Martin länkar till här ovan uppfyller dina önskemål hyfsat, förutom gällande sensorstorlek: http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm. Jag har försökt leta efter en bra artikel jag har sett om detta förut, men hittar den inte.

Jo, jag har sett den sidan. Allt finns där, men bilderna har kanske en aning mycket detaljer för att se skogen för alla träd.

Man kanske skulle göra en webbsida där man kunde klicka sig fram och jämföra en parameter i taget...

Äsch, det är svårt att få det pedagogiskt!

Per.

Mattsen skrev:
Jo det är det - i PRAKTIKEN !
Eftrsom man knappast hänger på ett vidvinkel och plåtar modellen från 5 meters håll för att få bra proportioner på det ansiktsporträtt man avser att ta. Och därefter "beskär" bilden vars intressanta del - ansiktet - nu utgör kanske 10% av bilden.

Du "märker ord" Martin, på ett löjligt vis, när du så väl vet vad jag menar.

Så ren PRAKTISKT så är det brännvidden som avgör för den här typen av foto.
Jag tycker att det låter som att du försöker efterkonstruera att du begrep det redan från början, med tanke på att du skrev att du först ställer zoomen till en viss brännvidd och sen väljer avståndet.

Jaja, det är lönlöst att älta detta vidare. Gör som du vill. Reslutatet är detsamma vilket som.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar