Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större sensor = mindre skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Varför verkar det omöjligt för tillverkarna att göra ljusstarka Aps-objektiv?! Eller går det helt enkelt inte?
Det borde ju bli billigare och enklare eftersom linserna ska vara mindre..
De skiter helt enkelt i det. De flesta vill ju ha "mycket zoom" helst av allt. Jag tror aldrig det kommer några vettiga fasta objektiv för det sensorformatet. Det är bara att vänta på att 24x36 petar ner APS-C från tronen för vad som säljer mest. Tokina har i alla fall haft vett att komma med en 11-16/2,8 och Sigma gör sitt 30/1,4.

Jeppe skrev:
Eller så väljer man samma bildvinkel (brännvidd) och flyttar sig, så att man får samma utsnitt. Gör man det, så måste man gå längre ifrån med APS-C och därmed får man mindre avbildningsskala = längre skärpedjup.

Makten skrev:
Detta är ju en mycket konstig sak att göra eftersom man ju helst väljer avstånd först för att få ett vettigt perspektiv. Sen väljer man brännvidd för att erhålla önskat utsnitt. Du känner ju till det förstås, men det kanske är lite dumt att inte klargöra det för folk som är lite gröna;-)

Intressant diskussion det blev. Personligen är jag inte "grön" när det gäller det här....

Och vad beträffar min studioforografering så är det Jespers metod som faktiskt gäller. Jag väljer en brännvidd (fast eller ställer in zoomen) därefter väljer jag utsnitt genom att fysiskt flytta mig från eller mot modellen...
Just pga att jag vill ha den där brännvidden på kanske 50mm som avbildar modellen på bästa sätt.

Ofta blir det så att jag backar lite mer än nödvändigt och ställer in "brännvidden" när jag croppar i PS.

Niklas H. skrev:
Det verkar ha blivit en modern myt detta att storleken på sensorn/filmen skulle påverka skärpedjupet.

I den praktiska delen av fotograferandet har formatet ganska stor påverkan på skärpedjupet. Prova att gå från småbild till 6x6cm och sen 4x5 tum.

I teorin kan man ändra allting så att alla har samma skärpedjup.

Niklas H. skrev:
Det verkar ha blivit en modern myt detta att storleken på sensorn/filmen skulle påverka skärpedjupet.

Här kan jag faktiskt inte hålla med dig att det skulle vara en myt. Skillnade var så markant när jag plåtade med min första digitalare (Sony 717) jfrt med min gamla SLR att jag funderade starkt på att gå tillbaks till film. Och JA, jag använde en brännvidd/bländare som ungefär motsvarade småbild och plåtade från samma avstånd till modellen.

Men antar att det nu inte är sååå stor skillnad längre eftersom sensorerna har blivit större. Bl a därför jag skapade den här tråden för att få veta.

Sensorerna på "kompakterna", även om 717 inte är så kompakt, har inte blivit så mycket större.

Mattsen skrev:
Just pga att jag vill ha den där brännvidden på kanske 50mm som avbildar modellen på bästa sätt.
Det är inte brännvidden som avgör det, utan avståndet. Antingen har du missuppfattat hur perspektiv fungerar, eller så använder du bara en något märklig metod. Sen kan det förstås vara enklare att välja den brännvidd man vet ger ett lämpligt avstånd och sen backa tills utsnittet (och därmed avståndet) är det man vill ha, eftersom det är samma sak som att mäta avståndet och sen välja brännvidd. Hur som helst är det avståndet som avgör hur modellen ser ut, inte brännvidden.

Makten skrev:
Det är inte brännvidden som avgör det, utan avståndet.

Så du menar om jag har ett vidvinkel på kameran, flyttar mig så att tex överkroppen precis fyller sökaren och tar en bild. Sedan monterar ett kanske kort tele, flyttar mig så att överkroppen precis fyller sökaren, så blir bilderna identiska?

Mattsen skrev:
Så du menar om jag har ett vidvinkel på kameran, flyttar mig så att tex överkroppen precis fyller sökaren och tar en bild. Sedan monterar ett kanske kort tele, flyttar mig så att överkroppen precis fyller sökaren, så blir bilderna identiska?
Jag menar att perspektivet är identiskt vid ett visst avstånd oavsett vad du har för objektiv. Att man fotograferar modeller på ett visst avstånd beror ju på att de ska se så "naturliga" ut som möjligt, och det beror på avståndet, eftersom det bör likna det man tänker sig när man ser fotot. Sätter du på ett långt tele och backar så kommer modellen att se rätt konstig ut jämfört med vad man är van vid. Liten näsa, stora öron, och så vidare. Vice versa med vidvinkel och kort avstånd. Brännvidden avgör bara hur mycket man får med i bildrutan.

Tillägg: Därför tycker jag att det verkar rätt märkligt att välja brännvidd först och avstånd sen istället för tvärtom. Då tvingas man ändra perspektivet för att erhålla ett visst utsnitt.

Makten skrev:
Brännvidden avgör bara hur mycket man får med i bildrutan.

Tillägg: Därför tycker jag att det verkar rätt märkligt att välja brännvidd först och avstånd sen istället för tvärtom. Då tvingas man ändra perspektivet för att erhålla ett visst utsnitt.
Förstår inte vad du bråkar om. Både du och jag vet ju sedan säkert länge att man knappast plåtar människor med vidvinkel därför att det ger mindre smickrande proportioner.

Så att du kan påstå att "Brännvidden avgör bara hur mycket man får med i bildrutan." förstår jag inte.

Om man har ett objektiv med fast brännvidd så är det väl knappast märkligt att man får avpassa avståndet till objektet för att få med så mkt av motivet som önskas.

Mattsen skrev:
Förstår inte vad du bråkar om. Både du och jag vet ju sedan säkert länge att man knappast plåtar människor med vidvinkel därför att det ger mindre smickrande proportioner.

Så att du kan påstå att "Brännvidden avgör bara hur mycket man får med i bildrutan." förstår jag inte.
Det är inte vidvinkligheten ger de icke smickrande proportionerna. Fortfarande beror det bara på avståndet.

Om man har ett objektiv med fast brännvidd så är det väl knappast märkligt att man får avpassa avståndet till objektet för att få med så mkt av motivet som önskas.
Du har visst glömt vad du skrev, så jag citerar:

"Och vad beträffar min studioforografering så är det Jespers metod som faktiskt gäller. Jag väljer en brännvidd (fast eller ställer in zoomen) därefter väljer jag utsnitt genom att fysiskt flytta mig från eller mot modellen...
Just pga att jag vill ha den där brännvidden på kanske 50mm som avbildar modellen på bästa sätt."

Där ser det ut som att du inte alls vet hur det funkar. Det är inte brännvidden som "avbildar modellen på bästa sätt".

Jag tycker nog inte heller att man ska fota poträtt med vidvinkel blir inte så smickrande propotioner då o backar du så blir det inget poträtt utan helfigur.Du Martin är nog den största besserwissern på detta forum en rätt trist figur.

snap skrev:
Jag tycker nog inte heller att man ska fota poträtt med vidvinkel blir inte så smickrande propotioner då o backar du så blir det inget poträtt utan helfigur.Du Martin är nog den största besserwissern på detta forum en rätt trist figur.
Detta är ju, som i så många fall inom fotografin, mer en fråga om teori och praktik. I praktiken ger vidvinkel "osmickrande proportioner", men det beror helt och hållet på avståndet till modellen. Om du står på 3 meters avstånd och fotar med exvis en 50mm och sedan byter till 17mm så kommer proportionerna på modellen bli likadana.

För att få samma bild måste du ju dock croppa 17mm bilden ganska hårt, men gör du det ser du att personen ser likadan ut i de två bilderna.

snap skrev:
du är lika trevlig som vanligt Martin!
Att jag är korrekt är inte samma sak som att jag är otrevlig. Men om någon insisterar på att hävda att jag har fel så blir tonen naturligtvis lite hårdare än nödvändigt.

snap skrev:
Jag tycker nog inte heller att man ska fota poträtt med vidvinkel blir inte så smickrande propotioner då o backar du så blir det inget poträtt utan helfigur.
Finns det någon regel som talar om hur tajt utsnittet för ett porträtt måste vara? Det handlar ju inte om att backa heller, utan om att välja en lämplig brännvidd för det avstånd som ger "smickrande proportioner". Det är det jag försöker säga om och om igen.

Du Martin är nog den största besserwissern på detta forum en rätt trist figur.
Ja, jag är en besserwisser och du får tycka att jag är trist. Det rör mig inte i ryggen. En besserwisser kan faktiskt ha rätt på riktigt, har du tänkt på det? Själva uttrycket är ju uppkommet av att vissa inte accepterar att andra kan mer än de själva. Jantelagen; "du ska inte tro att du är något". Jodå, jag kan det här, så jag tror att jag är något. Argumentera gärna emot, det går bra.

Tillägg: Det här handlar ju förresten inte alls om huruvida man är bra på att fixa snygga porträtt. Mats är nog jävligt mycket bättre på det än jag. Men han kanske inte vet vad rent tekniskt det är som gör porträttet snyggt, eller hur?

StefanN skrev:
Detta är ju, som i så många fall inom fotografin, mer en fråga om teori och praktik. I praktiken ger vidvinkel "osmickrande proportioner", men det beror helt och hållet på avståndet till modellen. Om du står på 3 meters avstånd och fotar med exvis en 50mm och sedan byter till 17mm så kommer proportionerna på modellen bli likadana.

För att få samma bild måste du ju dock croppa 17mm bilden ganska hårt, men gör du det ser du att personen ser likadan ut i de två bilderna.

Så sant så.

Detta kommer upp så ofta att det skulle vara på sin plats med en länk till en komplett samling teckningar som visar förhållandet. Någon som har bilder på en streckgubbe som fotograferas framför ett hus, eller liknande?

De oberoende variablerna som behöver tas med är:
- avstånd
- brännvidd
- bländare
- sensorstorlek (negatviformat)

Det resultat som man bör kunna se är:
- utsnitt
- skärpedjup

Med en sådan borde man kunna sätta punkt för diskussioner liknande denna.

Om ingen har sett en sådan, så tror jag att jag gör en själv, det kan nog vara rätt upplysande! Jag har en liknande bildserie hemma i en fotobok, men den har inte sensorstorlek som variabel.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar