Alla som funderar kring immateriella rättigheter, publicering m.m. kring Internet och webben bör läsa Lawrence Lessigs (Stanford Law school) nyligt utgivna bok (2004-03-25) "Free Culture".
Boken är släppt för nedladdning under en Creative commons licens:
http://cyberlaw-temp.stanford.edu/freeculture.pdf
Finns även i vanlig bokform med nr: ISBN 1594200068
Denna bok tar upp hur de immateriella rättigheterna har förvanskats och utökats till områden de inte var tänkta att omfatta. Han förklarar pedagogiskt på ett enkelt språk ämnet immaterialrätt i förhållande till informationssamhället, mediakoncentration, Internet, musik, datorprogram, film, foto osv.. Han tar upp och beskriver konsekvenser utförligt och bra förklarat för de som rent tekniskt inte är så insatta inom informationsteknologin, på vilket sätt immaterialrätten oavsiktligt har utökats till
områden den inte var och är tänkt att omfatta, även med historiska jämförande exempel och fall. Men han pekar även även ut möjliga vägar att gå för att komma tillrätta med problemen. Dessutom så ju vi europa börjat "importera" precis de problem som Lessig beskriver i sin bok.
Det är i mitt högst personliga tycke ett verk som har potential att kunna förändra världen inom området, mycket pga. att han använt ett enkelt språk och lyckas förklara komplicerade sammanhang så att även gemene man förstår.
Ett citat från boken:
" Twenty million Americans have come of age since the Internet introduced this different idea of "sharing." We need to be able to call these twenty million Americans "citizens," not "felons."
When at least forty-three million citizens download content from the Internet, and when they use tools to combine that content in ways unauthorized by copyright holders, the first question we should be asking is not how best to involve the FBI. The first question should be
whether this particular prohibition is really necessary in order to achieve the proper ends that copyright law serves. Is there another way to
assure that artists get paid without transforming forty-three million Americans into felons? Does it make sense if there are other ways to assure that artists get paid without transforming America into a nation of felons? "