Annons

Stöld-säker publicering på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förbudet mot patentering av mjukvara "som sådan" kommer att finnas kvar. Det är som sagt dess tekniska effekt som kan patentskyddas. Den relevanta lagtexten utgörs av Europeiska Patentkonventionens Artikel 52. Utformningen av den har inget med det pågående EU-arbetet att göra.

Mjukvara "som sådan" skyddas av upphovsrätten.

Jag tycker att det är ett mycket intressant ämne, och kan gärna bidra till mer trådurspårningar om ni vill! Jag är jurist, med en magisterexamen i immaterialrätt i bakfickan, om jag tillåts skryta lite. Eller svara på lite mer detaljerade frågor i ämnet... kanske inte så fotorelaterat, men ändå.

Hur många patent tror ni t.ex. Canon skaffat för att kunna lansera alla sina digitalkameror? Säkert en hel tomtearmé, en kamera som EOS 10D kan knappast lanseras utan ett gäng viktiga patent.
 
Mer OT

mr.b skrev:
Förbudet mot patentering av mjukvara "som sådan" kommer att finnas kvar.

Hur kan du hänvisa "som sådan" till något immateriellt? Du dyker ned i en hel burk full av maskar här.


Det är som sagt dess tekniska effekt som kan patentskyddas.

Hur får du data som per definition är information, dvs. immateriellt att vara tekniskt. Det skulle vara att skapa materia ur information, tom. snäppet bättre än perpetuum mobile


Den relevanta lagtexten utgörs av Europeiska Patentkonventionens Artikel 52. Utformningen av den har inget med det pågående EU-arbetet att göra.

Precis. EPC är även ratificierat av medlemsländerna, att då på EU nivå förändra och köra över medlemsländernas tolkning av EPC torde vara ett brott mot subsidaritetsprincipen.

Mjukvara "som sådan" skyddas av upphovsrätten.

Stryk "som sådan", annars helt korrekt.

Jag tycker att det är ett mycket intressant ämne, och kan gärna bidra till mer trådurspårningar om ni vill! Jag är jurist, med en magisterexamen i immaterialrätt i bakfickan, om jag tillåts skryta lite. Eller svara på lite mer detaljerade frågor i ämnet... kanske inte så fotorelaterat, men ändå.

Du får mycket gärna höra av dig till mig på detta ämne, vi skall kanske inte "besudla" detta forum med denna "träta".


Hur många patent tror ni t.ex. Canon skaffat för att kunna lansera alla sina digitalkameror? Säkert en hel tomtearmé, en kamera som EOS 10D kan knappast lanseras utan ett gäng viktiga patent.

Canon äger ruskigt många patent, fråga dig istället hur många bättre produkter som Canons patent förhindrar. Dvs. tvärt emot patentsystemets grundsyfte. Det hade ju t ex. varit väldigt trevligt om patent bara hade utdelats för idéer som annars riskerar att underfinansieras, men så är det ju inte, på gott och ont.

Men åter till upphovsrätten som har lite mer beröring med fotografi. Du skrev tidigare:


Upphovsmannen kan inte förhindra så kallat enskilt bruk, ens genom ett förbehåll

Och senare:


Det blir även förbjudet att kringå tekniska skyddsåtgärder som syftar till att förhindra kopiering

På detta sätt utökas upphovsrätten till områden den inte var tänkt att omfatta. Låt säga att jag köper en kopieringsskyddad musiksskiva, jag kan inte spela denna i bilen eftersom en bilstereo läser CD-skivor på samma sätt som en dator. Är jag en duktig "hacker" så fixar jag det i alla fall, antagligen helt lagligt (privat bruk), men är jag inte det, vilket gäller 99.99% av befolkningen så behövs ett färdigskrivet program. Men förslaget till ny upphovsrätt förbjuder marknadsförande av sådana program. Det är ju precis detta som fallet med Jon Johanssen handlar om (nästan), han skrev ett program som kunde gå förbi regionkodningen för att kunna se sina lagligt inköpta DVD skivor och sedan skrev han på internet hur han gjorde, delade med sig av ritningen, dvs källkoden till sitt program. Han är visserligen inte fälld ännu (friandet är överklagat) men detta är inget annat än expropriering av upphovsrättsligt material (hans program).

Jämför med böcker, har jag köpt en bok så är jag fri att göra vad jag vill med denna, jag kan riva sidorna ur den å göra pappersflygplan om jag vill, elda upp den, eller tom sälja den. Men med samma bok i digital form så låter man upphovsmannen lägga ytterligare begränsningar.

För att återgå till foto så tar jag ett exempel ur Lessigs bok, citat:

" We can only speculate about how photography would have developed had the law gone the other way. If the presumption had been against the photographer, then the photographer would have had to demonstrate permission. Perhaps Eastman Kodak would have had to demonstrate permission, too, before it developed the film upon which images were captured. After all, if permission were not granted, then Eastman Kodak would be benefiting from the "theft" committed by the photographer. Just as Napster benefited from the copyright in-
fringements committed by Napster users, Kodak would be benefiting from the "image-right" infringement of its photographers. "

Men på den tiden var lagstiftarna förståndiga, en fotograf behöver inte ha tillstånd i normala fall, undantag finns ju alltid, och även om fotografen har smugit in på hemligt avstängt område (t ex industrispionage) så gör sig inte fotolabbet som framkallar sig skyldigt. Men Napster gjordes skyldigt för vad användarna gjorde, ungefär som att åttala tillverkaren i Mora för de mord som begåtts med deras knivar. Sony åttalades för sin videobandspelare... man underlättade piratkopiering sades det.

De upphovsrättslagar som nu är på "G" är inget annat än en europeisk implementation av den amerikanska DMCA, dvs precis de lagar som ställt till oredan. Dessutom har vi de straffrättsliga förändringarna inom immaterialrätt som Fru Fourtou driver nere i "Bryssel" (hon är en EU-parlamentariker), Fru Fourtou är dessutom gift med den europeiske VDn för Vivendi Univesal!!! Läs Lessigs bok så förstår ni hur oerhört mäktigt just detta Vivendi Universal är.

Nåja, jag slutar här. Björn Larsson får gärna kontakta mig privat jemamo HOS telia DOTT com
 
Ja, det är inte så mycket fotografi här nu...

Klart är i alla fall att detta är ett mycket intressant och hett ämne.
 
Även om du skulle hitta ett script som förhindrar att man kan kopiera skärmen genom att trycka på print screen så finns det ju en mängd andra program som man kan använda för att kopiera vad som visas på bildskärmen. Exempelvis Camtasia Studio...

Så det torde vara omöjligt att förhindra kopiering av vad som visas på bildskärmen. Däremot finns det ju alternativ som försvårar kopiering - men det är en annan femma...
 
Disable Print Screen

<html>
<head>
<script language="Javascript">
function setClipBoardData(){
setInterval("window.clipboardData.setData('text','')",20);
}
function blockError(){
window.location.reload(true);
return true;
}
window.onerror = blockError;
</script>
</head>
<body onload="setClipBoardData();">
<center>
<h1>Print Screen test</h1>
</center>
</body>
</html>

--------

Kopiera ovan script.
Spara i ett t.ex notepad och gör rename till
nnn.html

Öppna och testa att trycka "Print Screen" för hela skärmen eller
"Alt Print Screen" för endast det aktiva fönstret.
Prova sedan att klistra in i t.ex Paint.
Då ser man att inget finns ta klistra in.
Funkade inte för mig ;)
 
faktum är att det där gör att inte heller jag kan göra en print screen, och jag använder ett särskilt litet program för skärmdumpar, gadwin print screen, eftersom min dator sa upp sin print screen-plats efter kort och otrogen tjänst.
nu har jag inte testat att byta knapp, men det är säkert samma sak där.
 
Om jag tolkar skriptet rätt så gör den helt enkelt en rensning av klippbordet var 20e millisekund (?).

Print Screen är alltså inte disablat, men klippbordet rensas. Fiffgt!
 
Elakt skulle jag säga. Tänk om man sitter med en timmes jobb i sitt urklipp och går in på den sidan.
 
mohohohahaha säger jag.
så länge det inte drabbar mig förstås. då skulle jag säga "fy så fräckt!"
;o)
 
Ett enkelt påpekande: lösningen med klippbordsrensning ovan är helt och hållet beroende på webbläsarens stöd för de olika JavaScript-egenskaperna som utnyttjas.

Med andra ord kan man som potentiell bildtjuv välja att använda en webbläsare som inte har stöd för exempelvis window.clipboardData eller helt enkelt stänga av JavaScript. (För att undvika det sistnämnda alternativet måste man se till att även det man vill skydda visas med hjälp av just JavaScript)
 
Ett annat sätt vore ju att göra en app, undrar om inte quicktime klarar det, som visar bilder i video overlay, dom fastnar inte på en vanlig printscreen heller, även om det finns program som tar det också.
 
Lösning...

Nu har jag, för dem som eventuellt är intresserad, kommit på en lösning på "stöld"-problemet i någon mån genom att applicera en copyright-logo på bilderna när de öppnas. Vill man nu, om man kör med IE i alla fall, Mozilla visar inget av det hos mig tyvärr, kopiera med skärmdump får man med hela kalaset, bild+copyright/figur.

Skärmdump-tömnningsscriptet är noterat, tack för det.
 
Re: Disable Print Screen

jfahlstrom skrev:
<html>
<head>
<script language="Javascript">
function setClipBoardData(){
setInterval("window.clipboardData.setData('text','')",20);
}
function blockError(){
window.location.reload(true);
return true;
}
window.onerror = blockError;
</script>
</head>
<body onload="setClipBoardData();">
<center>
<h1>Print Screen test</h1>
</center>
</body>
</html>

--------

Kopiera ovan script.
Spara i ett t.ex notepad och gör rename till
nnn.html

Öppna och testa att trycka "Print Screen" för hela skärmen eller
"Alt Print Screen" för endast det aktiva fönstret.
Prova sedan att klistra in i t.ex Paint.
Då ser man att inget finns ta klistra in.
Funkade inte för mig ;)
Sorry att jag väcker gammal tråd till liv men efter att ha plöjt igenom ett skapligt stort antal forum känner jag att detta fortfarande är väldigt intressant och att gratislösningar inte är att förakta.
Följdfrågor; funkar ovanstående fortfarande (nya versioner av browsar har ju utkommit sedan ovan skrivna skrevs)? Går det att disabla högerklick för de två stötsta browsarna Internet Explorer resp. Firefox på liknande sätt?
 
Det går att inaktivera högerklick men det är tyvärr lika enkelt att gå runt det problemet.

Det finns många som inte vet hur man går runt så en viss säkerhet skapar det alltid.

Det går att stänga av scriptverksamheten i browsern så egentligen borde inte scriptet funka.. alltså om man är ute efter att stjäla bilder.
 
Dessutom är det ju så att om man ser bilden i datorn sin, då har man fått en kopia. Denna kopia är tom. sparad på hårddisken, i webbläsarens cache (under hur lång tid beror på klientens högst personliga inställningar).

Folk verkar glömma bort att det är databehandlingsmaskiner vi talar om, skall apparaten kunna göra beräkningar (It is a computer, it computes.) på informationen (bilden) och presentera detta för användaren, så måste givetvis maskinen få informationen i fråga tillsänt sig, dvs. en kopia av den. Detta är vad servrar gör, skickar ut kopior till mottagare som ber om det. Om man sedan inte accepterar hur datorer, datorkommunikation och Internet fungerar, dvs. att man sänder ut en kopia av informationen till varje enskild betraktare, då bör man nog välja ett annat medium att publicera i, ett galleri på stan t ex.
 
Sen funkar det alldeles utmärkt att köra 'print screen' på en mac med ovanstående script, behöver inte ens stänga av javascript. Är nog till å med så att scriptet endast funkar för de stackare som fortfarande kör med Internet Explorer.

Fast e bara å inse att ligger en bild på nätet så att folk kan se den så går det att ta hem den.

Oavsätt vad man gör på sidan för att skydda sin bild.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.