Annons

Stöld-säker publicering på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Om man inte kämmer sig säker av att ha programmeringskod som skyddar nedladdningen av en bilder på ens hemsida, vad finns då att ta till och hur går man tillväga?

Hur lägger man till en "vattenstämpel" på bilderna?
Vad som skrämmer mig mest är just det faktum att man kan ta en skärmdump på ens bilder och få, i de skick de visas på skärmen, perfekta kopior av dem. Jag vill ju helst inte öka Jpeg-kompirimeringen för långt så att de blir ointressanta att ladda ner heller.
 
Det är värre än så.
Allt du surfar till på Internet kopieras alltid först ner i din c:\....\Temporary Internet Files om du har IE. Motsvarande finns för de andra programmen.

Dvs du har egna kopior av alla bilder du sett nå nätet, alla som sett dina bilder har automatiskt kopior av dina bilder.

Så är browsern uppbyggd.
---
Så, nu har jag kollat dina bilder och fick automatiskt sex helt ok kopior.

Det enda sättet jag vet är att baka in bilderna i flashscript och sedan koda websidan att göra disable på Print Screen med ett litet javahack, men det går också att gå runt ganska lätt.
 
Senast ändrad:
Är man så rädd om bilderna är det väl bäst att inte visa dem...

Nej skämt och sido, det är ett problem det här med bildstöld, ett svårarbetat sådant.
Vattenstämpel kan man lägga till med hjälp av digimarc funktionen i photoshop.

Men det bästa är väl att se till att man endast har bilderna tillgänglig i små format enbart för visning på webben.

Att folk skäl ens bilder får man leva med. men när man väl kommer på dem så kan livet bli rätt surt för tjuven. Du har ju rätten på din sida om du blivit bestulen... Själv har jag fakturerat rätt saftigt de gånger jag blivit bestulen. Alternativet är ju polisanmälan med stämning som påföljd, då backar många och betalar istället.

Folk snattar ju även på ica och i andra butiker så att helt skydda dina bilder blir mycket svårt. De kommer kanske bli "snattade" på nätet också.

//David
 
Alla som funderar kring immateriella rättigheter, publicering m.m. kring Internet och webben bör läsa Lawrence Lessigs (Stanford Law school) nyligt utgivna bok (2004-03-25) "Free Culture".

Boken är släppt för nedladdning under en Creative commons licens:
http://cyberlaw-temp.stanford.edu/freeculture.pdf

Finns även i vanlig bokform med nr: ISBN 1594200068

Denna bok tar upp hur de immateriella rättigheterna har förvanskats och utökats till områden de inte var tänkta att omfatta. Han förklarar pedagogiskt på ett enkelt språk ämnet immaterialrätt i förhållande till informationssamhället, mediakoncentration, Internet, musik, datorprogram, film, foto osv.. Han tar upp och beskriver konsekvenser utförligt och bra förklarat för de som rent tekniskt inte är så insatta inom informationsteknologin, på vilket sätt immaterialrätten oavsiktligt har utökats till
områden den inte var och är tänkt att omfatta, även med historiska jämförande exempel och fall. Men han pekar även även ut möjliga vägar att gå för att komma tillrätta med problemen. Dessutom så ju vi europa börjat "importera" precis de problem som Lessig beskriver i sin bok.


Det är i mitt högst personliga tycke ett verk som har potential att kunna förändra världen inom området, mycket pga. att han använt ett enkelt språk och lyckas förklara komplicerade sammanhang så att även gemene man förstår.

Ett citat från boken:

" Twenty million Americans have come of age since the Internet introduced this different idea of "sharing." We need to be able to call these twenty million Americans "citizens," not "felons."

When at least forty-three million citizens download content from the Internet, and when they use tools to combine that content in ways unauthorized by copyright holders, the first question we should be asking is not how best to involve the FBI. The first question should be
whether this particular prohibition is really necessary in order to achieve the proper ends that copyright law serves. Is there another way to
assure that artists get paid without transforming forty-three million Americans into felons? Does it make sense if there are other ways to assure that artists get paid without transforming America into a nation of felons? "
 
Senast ändrad:
steelneck skrev:
Alla som funderar kring immateriella rättigheter, publicering m.m. kring Internet och webben bör läsa Lawrence Lessigs (Stanford Law school) nyligt utgivna bok (2004-03-25) "Free Culture".

Håller med till fullo, det här är viktiga saker! Underligt att man inte hör mer om Lessig tankar exempelvis här på fotosidan. Personligen tycker jag att han skrivit otroligt bra saker tidigare, jag måste passa på att rekommendera "The future of ideas" och "Code and other laws of cyberspace" för de som vill dyka lite mer på djupet i hans resonemang.

Men som sagt, alla som funderar runt immatrielrätt och internet borde läsa "Free culture". Den kan nog ge en del aha-upplevelser.

// martin
 
Angående Lessigs bok:

Det torde knappast förekomma att bilder laddas ner från Fotosidan i kommersiellt syfte - högst i nåt enstaka fall. Och hur som helst är det fritt fram för var och en att använda bilderna här för enskilt bruk, som skrivbordsbakgrund eller utskrivna på papper (dock med dålig kvalitet p.g.a. bildernas låga upplösning), eftersom upphovsrättslagen tillåter det. Det kan man inte göra något åt. Upphovsmannen kan inte förhindra så kallat enskilt bruk, ens genom ett förbehåll. Att visa snodda bilder på en egen websida och utge dem för att vara sina egna är upphovsrättsbrott, även om bruket är icke-kommersiellt. Länkning o.dyl. bör gå för sig.

Jag har inte läst Lessigs bok ännu, men han är ju känd som en motståndare till upphovsrätt och patenträtt, och då främst rörande datorprogram om jag förstått saken rätt. Det finns viss risk att den ligger åt det mer extrema politiska hållet - d.v.s. att "all information skall vara fri", och liknande trams, men som sagt: jag ska läsa boken, den verkar intressant.

Ett hett förhandstips dock: boken kommer inte att orsaka förändringar i upphovsrättslagen.
 
" Det enda sättet jag vet är att baka in bilderna i flashscript och sedan koda websidan att göra disable på Print Screen med ett litet javahack, men det går också att gå runt ganska lätt.

"

Hur gör du disable printscreen, e ju inbakat i OSet, kan väl inte javascript ändra på eller ?
 
Lessig är absolut inte någon extremist som är emot varken upphovsrätt eller patent, jo, patent på programvara är han emot, men det är inget extrem åsikt med europeiska mått ftersom den europeiska patentkonventionen såväl som den svenska lagen uttryckligen utesluter programvara om patenterbart.

Boken kan mycken väl bidra till att förändra lagstifning, eftersom Lessig är den han är. Han har drivit ärenden som tom. berör den amerikanska konstitutionen, och sånär lyckades att förändra den amerikanska kongressens makt. Han har även talat för europeiska politiker åtskilliga gånger, så även inom WIPO som internationellt har hand om immaterialrättsliga avtal.

Läs boken, den är mycket intressant och ger perspektiv på vad som egentligen är extremt, våldsamt extremt.
 
Jo, jag ska läsa den. Jag tycker ändå att Lessig går lite långt med sitt "information wants to be free"-budskap. Får väl se om jag ändrar mig efter att jag läst boken...

Sedan har ju upphovsrättslagen redan genomgått en del ändringar till följd av Infosocdirektivet (nu blir det komplicerat om man inte följt med den politiska och juridiska debatten...) vilka förväntas träda i kraft vid årsskiftet om allt går vägen. Lagen har försenats av olika anledningar, och helt okontroversiell har den inte varit. Den tar ju också hänsyn till de "nya" medierna, alltså Internet, och allt den förändringen inneburit för rättighetshavare. T.ex. snävas begreppet kopiering för enskilt bruk in till att omfatta endast "privat bruk", vilket skall tolkas som att kopior får spridas till en mindre personkrets än tidigare.

Det blir även förbjudet att kringå tekniska skyddsåtgärder som syftar till att förhindra kopiering, om man inte måste för att överhuvud taget kunna nyttja exemplaret.

Med mera, med mera...

Min bestämda åsikt är att upphovsrätten inte kommer att liberaliseras. Om detta är bra eller dåligt kan man ju spekulera kring, men en sak är säker: de som vunnit lobbykriget är definitivt storföretagen, innehavarna av värdefullt intellektuellt kapital.

Detta är inte nödvändigtvis dåligt, även om mijoner internetnissar och dataprogrammerare inte håller med mig.

Apropå patentering av datorprogram: Patentering är förbjuden om den avser datorprogrammet som sådant. Det finns säkert 50 000 giltiga patent på datorprogram hos det europeiska patentverket EPO, till vilket Sverige är underställt. Det som patenteras är den tekniska effekt datorprogrammen uppvisar. Och därmed har man på ett smidigt sätt kringgått förbudet mot mjukvarupatent. Fast det är klart - även detta är föremål för hetsig debatt, och jag anser att det inte är en helt enkel fråga. Även där har jag nog miljoner Linuxanvändare m.fl emot mig...
 
mbrihler skrev:
" Det enda sättet jag vet är att baka in bilderna i flashscript och sedan koda websidan att göra disable på Print Screen med ett litet javahack, men det går också att gå runt ganska lätt.

"

Hur gör du disable printscreen, e ju inbakat i OSet, kan väl inte javascript ändra på eller ?

Detta är jag också mycket nyfiken på. Det borde ju gå att använda sig av tangentbord-koden/indexet för just "Print Scrn"-knappen, precis t.ex. "Enter" är knapp 13.
 
publicera i formatet flash.. då går det bara kopiera bilderna genom skärmdumpar (svårt att skydda sig mot) men annars är bilderna ibakade i flashfilen.. lite svårare att sno..
 
så går det när man inte läser ordentligt.. såg att nån tidigare påpekat flash... sorry..
 
Med Java går det att bygga sidor som inte går att skärmdumpa, inte JavaScript. Jag minns inte var jag såg exemplet men det funkade ganska bra. Naturligtvis går även det att kringgå, men då behövs det nog specialprogram som inte använder operativets vanliga dumprutin.
 
mr.b skrev:
Jo, jag ska läsa den. Jag tycker ändå att Lessig går lite långt med sitt "information wants to be free"-budskap.
Hoppas att du inte blandar ihop Lessig med Richard Stallman, för dessa två drar inte jämt, vilket Lessig även skriver i sin bok. Jag kan dessutom lungna dig, boken handlar inte om något "information wants to..", den handlar ytterst om vår kultur, därav titeln.

Min bestämda åsikt är att upphovsrätten inte kommer att liberaliseras.
Näe, inte på det korta perpektivet, då väntas mycket riktigt motsatsen.

Apropå patentering av datorprogram: Patentering är förbjuden om den avser datorprogrammet som sådant. Det finns säkert 50 000 giltiga patent på datorprogram hos det europeiska patentverket EPO, till vilket Sverige är underställt. Det som patenteras är den tekniska effekt datorprogrammen uppvisar. Och därmed har man på ett smidigt sätt kringgått förbudet mot mjukvarupatent.
Kanske inte så länge till, eftersom det irländska rådet nu har cirkulerat ett förslag för det omtvistade förslaget "datorimplementerade uppfinningar" där alla definitoner av teknik,uppfinning och industri är borttagna trots att patenterbarheten begränsas av just dessa ord.

Vi går onekligen mot ett feodalistiskt samhälle där staten beviljar monopol på information, kunnande och spridningen av densamma, knappast vad man förknippar med ett framtida kunskapssamhälle, med en öppen marknad som fostrar innovation genom konkurrens. Internet är dagens tryckpress, men "kyrkan" reagerar likadant i dag som på medeltiden, istället för att balansera lagstiftningen för dess medborgares bästa så delas rättigheter ut till de redan besuttna, man berikar det gamla på bekostnad av det nya. Historien lägger sin döda hand över framtiden, när lagarna börjar utöva "piracy" på vår kultur.

Vad många som kritiserar fri mjukvara (som egentligen inte har med saken att göra) också missar att se är att även fri mjukvara bygger sin existens på just upphovsrätten, fri mjukvara är precis lika upphovsrätts-skyddad som ickefri mjukvara. Men här används upphovsrätten till att ge friheter istället för att begränsa.
 
Spårat ur...?

Liten tendens av att min tråd spårat ur en aning... Ville bara veta om hur man kunde göra sina bilder säkrare på nätet, inte hur det debatteras/anses av någon utländsk person och vad lagen kan säga om det.

Ingen som vet (ännu) om och hur man gör för att utnyttja tryckning på tangent-bordets "Print-Scrn"-knapp? "Skärm-dump". Java är senaste (heta) budet.
 
Re: Spårat ur...?

@lkerdun skrev:
Liten tendens av att min tråd spårat ur en aning...
Hrrm, jo.

Ingen som vet (ännu) om och hur man gör för att utnyttja tryckning på tangent-bordets "Print-Scrn"-knapp? "Skärm-dump". Java är senaste (heta) budet.

Det går inte att publicera något på internet som inte kopieras, det är ju internets hela natur. Orginalet ligger ju hela tiden kvar på din server och all information som den skickar ut är kopior. Å du kan inte "stänga" av funktionalitet hos klienten, för du vet ju inte vad/vem klienten är, du vill väl fortfarande att t ex sökmotorer skall hitta dina sidor. Klienten kan dessutom vara en mängd olika typer av hårdvaror med en mycket stor uppsjö olika operativsytem med ännu fler olika "läsar-program". Man måste helt enkelt anpassa sig till mediet man publicerar med, inget konstigt med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.