Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stävja kommentarstorka

Produkter
(logga in för att koppla)

aliosha

Aktiv medlem
Kommentarstorkan jag åsyftar på är förhållandet mellan inflödet av bilder och antal givna kommentarer. Syftet med denna community är att ge och få kritik men på senare tid har jag kommit in på alldeles för många bilder som har väldigt mycket besök och inga eller ytterst få kommentarer. Har någon tagit sig tid att öppna en miniatyr så tycker jag inte att det är mycket begärt att lämna en kommentar.

Jag har under en längre tid funderat på hur man skulle kunna bära sig åt för att stävja kommentarstorkan och har följande idé att bygga vidare på:

Jag tycker det är rimligt att begära att man kommenterar säg 5-10% av de bilder som man öppnar upp från miniatyren. Mitt förslag är att man med en låsningsfunktion kräver av medlemmen att kommentera en viss procent av de bilder man besöker genom att inte göra det möjligt att öppna bilder från miniatyrstorlek förrän en viss mängd av de bilder man besökt kommenteras.
Ett exempel:
Säg att kravet är 10% och en medlem har tittat på 100 bilder men inte kommenterat någon alls. När medlemmen försöker öppna bild nummer 101 så får medlemmen en uppmaning att kommentera 10 st av de bilder medlemmen tidigare besökt innan man kan fortsätta att titta på fler bilder.
Kanske skulle man också kunna införa att bilder endast kan kommenteras i poolerna vilket då innebär att vill man ha en bild kommenterad så måste man lägga den i en pool.

Vad tror ni om detta?
Är det en idé att bygga vidare på?

Mvh,
Aliosha

Jag förstår din tanke, men jag tror att idén snarare skulle resultera i kommentarer av lägre kvalité. När man vill titta på en bild och det kommer upp ett meddelande om att man först måste ge tio kommentarer så tror jag att många skulle skriva nåt vad som helst för att få komma vidare.

Jag tror att det enda man kan göra åt saken är att föregå med gott exempel. Att ta sig tid att ge bra och konstruktiva kommentarer till de bilder man tittar på. Själv har jag varit lite dålig på det de senaste veckorna, men jag ska försöka bättra mig snart. Jag tycker själv att jag lär mig mycket av att kommentera andras bilder. Man tvingas tänka efter och formulera i ord vad som är bra och dåligt med en bild. Önskar bara att fler kunde förstå hur lärorikt det är.

aliosha skrev:
Kommentarstorkan jag åsyftar på är förhållandet mellan inflödet av bilder och antal givna kommentarer. Syftet med denna community är att ge och få kritik men på senare tid har jag kommit in på alldeles för många bilder som har väldigt mycket besök och inga eller ytterst få kommentarer. Har någon tagit sig tid att öppna en miniatyr så tycker jag inte att det är mycket begärt att lämna en kommentar.

Jag har under en längre tid funderat på hur man skulle kunna bära sig åt för att stävja kommentarstorkan och har följande idé att bygga vidare på:

Jag tycker det är rimligt att begära att man kommenterar säg 5-10% av de bilder som man öppnar upp från miniatyren. Mitt förslag är att man med en låsningsfunktion kräver av medlemmen att kommentera en viss procent av de bilder man besöker genom att inte göra det möjligt att öppna bilder från miniatyrstorlek förrän en viss mängd av de bilder man besökt kommenteras.
Ett exempel:
Säg att kravet är 10% och en medlem har tittat på 100 bilder men inte kommenterat någon alls. När medlemmen försöker öppna bild nummer 101 så får medlemmen en uppmaning att kommentera 10 st av de bilder medlemmen tidigare besökt innan man kan fortsätta att titta på fler bilder.
Kanske skulle man också kunna införa att bilder endast kan kommenteras i poolerna vilket då innebär att vill man ha en bild kommenterad så måste man lägga den i en pool.

Vad tror ni om detta?
Är det en idé att bygga vidare på?

Mvh,
Aliosha

Tanken är kanske god, men då kommer bara medlemmarna låta bli att logga in och på så sätt kunna klicka på hur många bilder som helst (och vi vill ju inte låsa ute våra potentiella kunder :)).

Däremot kanske man kan tänka sig att koppla "lägga bilden i en pool" mot "prestation". För att få lägga en bild i en pool ska man ha avgett x kommentarer sedan man lade den förra bilden i en pool.

Vill man han kommentarer får man också ge...

Men som många påpekat, tvång leder kanske till krystade och mindre konstruktiva kommentarer.

Personligen kör jag mitt eget race och kommentarerar så mycket och så konstruktivt jag hinner.

Mellan jul och nyår kommer många att vara lediga, kanske vore ett bra tillfälle för FS att ha någon form av "tävling" där bra och kreativt kommenterande belönas på något sätt. Vi har ju ofta tävlingar där bilder belönas, men aldrig där kommentarer belönas...

När jag tittar på biler och läser kommentarer känner jag ofta att de som kommenterar bara är artiga.
Många mediokra bilder får översvallande betyg utan att vara värda det.
Då orkar jag inte själv vara gnällspiken som säger att bilden är medioker eller lider av någon annan brist.

hornavan skrev:
När jag tittar på biler och läser kommentarer känner jag ofta att de som kommenterar bara är artiga.
Då orkar jag inte själv vara gnällspiken som säger att bilden är medioker eller lider av någon annan brist.

Det kan bero på vem som kommenteras, om det är en bild i nybörjarpoolen föredrar jag att framhäva det som är positivt i bilden, jag vet själv från min tid som nybörjare att det är extra viktigt under "inkörsperioden", men jag ger också tips på varianter man kunde ha tagit med samma motiv. All negativ kritik kan framställas som positiv om man bara ger exempel på hur det kunde ha gjorts bättre eller annorlunda. Att bara peka ut det som är dåligt är sällan någon hjälp.

Re: Re: Stävja kommentarstorka

jkene skrev:
Tanken är kanske god, men då kommer bara medlemmarna låta bli att logga in och på så sätt kunna klicka på hur många bilder som helst (och vi vill ju inte låsa ute våra potentiella kunder :)).

Jag glömde helt klart att skriva en detalj där... För att kunne se bilderna i större format och därmed kommentera dem måste man vara medlem. Icke medlemmar borde bara se tumnaglar.

Däremot kanske man kan tänka sig att koppla "lägga bilden i en pool" mot "prestation". För att få lägga en bild i en pool ska man ha avgett x kommentarer sedan man lade den förra bilden i en pool.

Vill man han kommentarer får man också ge...

Men som många påpekat, tvång leder kanske till krystade och mindre konstruktiva kommentarer.

Helt klart har ni en poäng där... "x" som kommentar vore katastrofalt...

jkene skrev:
Det kan bero på vem som kommenteras, om det är en bild i nybörjarpoolen föredrar jag att framhäva det som är positivt i bilden, jag vet själv från min tid som nybörjare att det är extra viktigt under "inkörsperioden", men jag ger också tips på varianter man kunde ha tagit med samma motiv. All negativ kritik kan framställas som positiv om man bara ger exempel på hur det kunde ha gjorts bättre eller annorlunda. Att bara peka ut det som är dåligt är sällan någon hjälp.

Håller med! Att ge negativ kritik är verkligen delikat... Konstruktiv kritik på det sätt du beskriver kan vem som helst ta men då gäller det att det skrivs kommentarer på fler bilder! ;o)

hornavan skrev:

Det där har jag oxå tyckt många gånger. MAn avstår hellre. Här skulle den diskuterade anonyma poolen säkert fungera.

Mattsen skrev:
Det där har jag oxå tyckt många gånger. MAn avstår hellre. Här skulle den diskuterade anonyma poolen säkert fungera.

Jag skulle aldrig bry mig vad en anonym tyckare säger.
Jag har bestämt mig ( tack vare denna tråd) att bli bättre och det har jag blivit.
Däremot reagerar jag fortfarande när många halvtaskiga bilder sitter där med över fyra i snitt.
I protest sätter jag inte betyg, men å adra sidan kommenterar jag bara bilder som av en eller annan anledning får mig att stanna upp- redan där har jag ju givit ett betyg.
Jag är imponerad hur artiga alla är , det är trevligt

som jag skrivit i liknande trådar så förstår jag inte överhuvudtaget allt detta snack om kommentarer till höger o vänster. Vill man skriva kommentar så gör man det. Gör man det inte så beror det på massa faktorer. Jag kommenterar kanske 1% av dom bilder jag ser.. eller nej.. inte ens 1%... likt förbaskat har jag givit 96 kommentarer tror jag på 3 månader.

Men varför är kommentarer så viktigt? så viktigt att massor av människor tar sig tid att tänka ut åtgärder för att få folk att kommentera bilder?

Är det en bekräftelse man söker? Få höra: "satan vilken fin bild! klart finaste bilden jag någonsin sett!!!!!!"
I regel visar man ju upp dom bilder man är mest nöjd med, får man 0 reaktion så visst då blir man kanske besviken, men bara o inse att folk har inte samma smak.. o inte heller samma drivkraft att få lämna kommentarer så ofta man bara kan.

Näe jag anser att får man en kommentar så var glad över den. Är det konstruktiv kritik så ge fan i o mothugga o bli arga för att ni får negativ kritik, tror fan ingen vill kommentera bilder om man blir attackerad direkt efter.

/Kalle som kommenterar när han vill o inte för att jag är tvungen

Ptja, jag har en tanke om att kommentarerna skulle öka om bilderna blev mera sorterade efter betyg. För som de är nu med så många bilder som kommer in varje dag så blir de lätt oöverskådligt.

Men med betyg kanske de riktigt bra bilderna skulle lyftas fram och att användare som inte är inne varje dag enklare skulle hitta dem.

Kanske oxå att man kunde sammanfatta varje månad genom att lyfta fram konstruktiv kritik och bilder som sticker ut från mängden.

Re: Re: Re: Stävja kommentarstorka

aliosha skrev:
Jag glömde helt klart att skriva en detalj där... För att kunne se bilderna i större format och därmed kommentera dem måste man vara medlem. Icke medlemmar borde bara se tumnaglar.

Aliosha.. där satte du in en klockren detalj som jag också tänkt på.. jag skulle även kunna ta det ett steg längre, att bara betalande medlemmar fick den funktionen.. men nu får jag väl ca 48000 personer mot mig eller nåt sånt, så den åsikten delar jag bara med mig till er som läser här och där får den nog stanna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar