Advertisement
ANNONS
Annons

Stänga av IBIS på Olympus med Panasonic objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ROOL

Aktiv medlem
Testade just min OlympusOM-D M1 med en Panasonic telezoom med OIS som inte går att stänga av.

Rekommendationen är att stänga av IBIS i kameran för att de inte skall ta varandra.

Tog ett par snabba bilder med IBIS både av och på. Tyckte att bilderna med IBIS påslagen "S1" var marginellt bättre??

Hur gör ni?

På min gamla Olympus E-PL3 stängde jag av IBIS och hade O.I.S. på när jag använde Panasonic 45-200. IBIS stabiliserade inte sökarbilden på den kameran, men det gjorde förstås objektivet.

Med Olympus E-M5 får jag stabiliserad sökarbild med IBIS så då kan den vara på jämnt. Visserligen sägs det att O.I.S. är effektivare än IBIS på längre brännvidder, men det tycks inte vara någon stor skillnad som märks vid "normal" fotografering.

Både IBIS och O.I.S. på har jag aldrig. Det tror jag kan bli konstigt (utom för de kamera/objektiv-kombinationer som stödjer "Dual IS", men någon sådan kombo har jag inte).

Du skriver att på E-M5 kan IBIS vara på jämt. Betyder det att Du kan stänga av OIS på objektivet?

På mitt objektiv går OIS inte att stänga av. Det betyder att alternativet om man inte vill ha både IOS och IBIS igång samtidigt, är att stänga av IBIS.

Men som jag skrev så tycker jag att det blev marginellt skarpare när både IBIS och OIS var igång. Skillnaden är inte stor, men mest märkbar just på utzoomat läge (150 mm)

Får väl fortsätta testa och se om resultatet är bestående:)

Du skriver att på E-M5 kan IBIS vara på jämt. Betyder det att Du kan stänga av OIS på objektivet?
Ja, Panasonic 45-200 har en av/på-knapp för OIS.

Panasonicobjektiv som inte har en sådan knapp kan inte aktivera OIS när de sitter på en Olympuskamera om jag har förstått rätt. OIS är alltså alltid avstängt.
Om det är på det viset så förklarar det varför du fick skarpare bilder när du aktiverade IBIS. :)

I manualen för Panasonic 45-150 står det så här:
"When using this lens with another make of digital
cameras, the Optical Image Stabilizer function will
not work. (As of September 2012)
For details, contact the respective company.
"

Om det inte har kommit någon firmware till objektivet som har ändrat det så tror jag att det står fel på Cyberphotos web.

Har du letat i kameramanualen efter något menyval som sätter på och stänger av O.I.S? Jag har för mig att jag har sett någonstans att Olympuskameror senare än E-M5 fick en sådan funktion.

Jovisst finns det ett menyval där man kan stänga av IBIS.

Hittade även ett menyval i EM1 där man kan ställa in så att kameran prioriterar objektiv stabilisering. Förstår det som att kameran då stänger av IBIS och använder objektiv stab. Gissar att det är tänkt att funka med O.I.S. eftersom Olympus inte har några objektiv där funktionen skulle vara användbar.

Hittade även ett menyval i EM1 där man kan ställa in så att kameran prioriterar objektiv stabilisering. Förstår det som att kameran då stänger av IBIS och använder objektiv stab. Gissar att det är tänkt att funka med O.I.S. eftersom Olympus inte har några objektiv där funktionen skulle vara användbar.
Om O.I.S. aktiveras av det menyvalet så kanske det hörs lite surrande från objektivet när bildstabiliseringen arbetar.

Om O.I.S. aktiveras av det menyvalet så kanske det hörs lite surrande från objektivet när bildstabiliseringen arbetar.

Hör inget surrande. Men jag ställer kameran på alternativet med prioritet för O.I.S. Jag utgår ifrån att det betyder att IBIS stängs av och O.I.S. i Panasonic objektivet blir aktivt.

Var ute nu på morgonen och fick den här bilden.

Skärpan kan man inte klaga på. Med tanke på gluggens löjligt låga pris så är den exceptionellt bra. långt mycket bättre än vad min motsvarande Olympus glugg klarar.

Bilagor

• bird-1.jpg
    bird-1.jpg
    55 KB · Visningar: 44
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar