Annons

Stämmer detta 100 % höjning av E-6 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oerhört tråkigt att man kanske kommer tvingas över till digitalt, utan att kunna göra bytet när det känns rätt och när det finns en kamera som motsvarar ens analoga.

För även om digitala kopior är gratis, och på sikt blir billigare än diafotografering, så är startkostnaden skyhög om man vill ha en fullformatskamera, så mycket pengar har åtminstone inte jag i rockfickan bara sådär...

Och dessutom köpa ny dator...

Jättemycket off-topic nu...

mipert skrev:
Hur stor är en hobbybyte? MB känner jag till men...

En HobbyByte är fluktuerande (ungefär som konsumentprisindex), men brukar definieras som det antal byte man producerat (och därmed kräver lagringsutrymme) med sin hobby. För digitalfotografer motsvaras en HobbyByte i November 2005 oftast av någon TeraByte.

Analogfotografer samlar istället på HobbyKorn (som ökar med moderna finkorniga filmer)

Vanliga människor gillar hellre PopKorn.

F'låt, kunde inte låta bli...

Åter till huvuddiskussionen.

"Skåningen" skrev:
Nu skall vi inte vara så negativa. Jag tror inte det blir så illa som 250 kr. I så fall så köper jag nog mig en egen maskin.

Det tror jag inte är rimmligt. Redan idag så kostar ett så kallat råpaket för svartvitt 250:- och det finns en liten sådan marknad. Likaså är råpaketen för mellanformat på ca 200:- så det är uppenbart att det finns de som anser att det är värt dessa pengar.

Redan idag kostar en monterad dia 130:- i Uppsala så det är nog inte orimmligt med en fördubbling inom ett till två år tror jag.

Mvh
Maverick

Jeppe skrev:
Detta är nog början på slutet vi ser kanske? Oerhört tråkigt i så fall.

Kan vi göra något konstruktivt för att stävja denna utveckling? Är det verkligen så illa att många vill låta det dö?

Själv tycker jag att det är viktigt att ha tillgång till ett icke dator- och elektronikberoende alternativ utan att det skall behöva kosta skjortan. (Bortser nu från att många framkallningsmaskiner styrs elektroniskt, då detta inte är någon absolut nödvändighet för att den kemiska processen skall fungera)

Maverick skrev:
Det tror jag inte är rimmligt. Redan idag så kostar ett så kallat råpaket för svartvitt 250:- och det finns en liten sådan marknad. Likaså är råpaketen för mellanformat på ca 200:- så det är uppenbart att det finns de som anser att det är värt dessa pengar.

Redan idag kostar en monterad dia 130:- i Uppsala så det är nog inte orimmligt med en fördubbling inom ett till två år tror jag.

Mvh
Maverick

Jodå, det är mycket rimligt ! En kort sökning på nätet gav mig flera maskiner att välja på bla en i princip ny maskin + kemi för E-6 framkallning (dia alltså) för bara 49 000 kr.

Om en fotograf kan lägga ut 49 000 kr för en bra lins med motiveringen "jag har stor nytta av den", så kan jag köpa en framkallningsmaskin för samma pris.

Pengar är pengar och jag älskar diabilder, och vill fortsätta med det.

/ NIKLAS

Oki, det blev lite fel i mitt förra inlägg. Det skulle stå att jag tror det är rimmligt att priserna stiger till 250:- /rullen. Huruvida det är rimmligt att du köper en E-6:a vet jag inte och strängt taget så är det ju upp till dig.

Ser jag till merparten av våra kunder så är de mest hängivna diafotograferna samma människor som fotograferar med sina gammla Nikon FA från 70-talet. Så för dem ligger det nog långt bort att skaffa en egen maskin.

Men om du skaffar en så kan ju du börja soppa film på postorder åt dem så tillfaller ju de 250:- dig. 200 rullar och du är hemma.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Men om du skaffar en så kan ju du börja soppa film på postorder åt dem så tillfaller ju de 250:- dig. 200 rullar och du är hemma.

Mvh
Maverick

Rent ärligt så har jag planer på det. Blir mer o mer sugen på det.

Det var en trist, men naturligtvis ofrånkomlig utveckling som målas upp här...
Digitalkamerorna har ju kommit för att stanna, men om man ska köpa en idag som motsvarar kvaliten på en mellanformatare, så måste man ju lägga en sisådär 40-50000:- och vem f-n har råd med det? Inte en amatör i alla fall.

Anledningen till att jag (och många med mig säkerligen) fortfarande håller mig med film är ju inte för att jag är en konservativ nostalgiker som vägrar acceptera ny teknisk utveckling, utan för att jag helt enkelt inte har råd.

Men vad skulle hända om det bara fanns ett enda labb i hela Sverige? Skulle inte de ändå ha tillräckligt att göra då för att kunna hålla nere priserna? Eller är det en utopisk tanke?

/Stefan
PS Prolabbet kan man fortfarande skicka dia till (fast det är inte de som framkallar) 47:- + moms. Tar 3dgr med post.

Senast ändrad:
"Skåningen" skrev:
Jodå, det är mycket rimligt ! En kort sökning på nätet gav mig flera maskiner att välja på bla en i princip ny maskin + kemi för E-6 framkallning (dia alltså) för bara 49 000 kr.

Eller så köper man en beggad Jobo-maskin för en tusing inklusive allt, vilket min pappa gjorde.

Min kostar 2500:-, men då ingår kemikalier för 78 rullar 35 mm:s samt lift för lättare byte av kemikalier.
En sats kemikalier kostar 595:- hos Scandinavian och räcker till 40 rullar.

Diomedea skrev:
Jättemycket off-topic nu...

En HobbyByte är fluktuerande (ungefär som konsumentprisindex), men brukar definieras som det antal byte man producerat (och därmed kräver lagringsutrymme) med sin hobby. För digitalfotografer motsvaras en HobbyByte i November 2005 oftast av någon TeraByte.

Analogfotografer samlar istället på HobbyKorn (som ökar med moderna finkorniga filmer)

Vanliga människor gillar hellre PopKorn.

F'låt, kunde inte låta bli...

Åter till huvuddiskussionen.

Nu blev man ju nästan på gott humör igen :)
Hehehe..
/G.

Såg att Photax har E6 påsar för 29:-
framkallningen sker i europa så fyra frimärke blir det 22:-
Och det tar tio dagar så man få ju inte ha brått.
men det kan ju va en lösning!

B.T skrev:
Såg att Photax har E6 påsar för 29:-
framkallningen sker i europa så fyra frimärke blir det 22:-
Och det tar tio dagar så man få ju inte ha brått.
men det kan ju va en lösning!
Har inga problem med att låta en tysk eller en polack soppa mina rullar, däremot drar jag mig in i det längsta för att låta svenska posten sköta transporten!!!

man kan ju altid ta till en radikal åtgärd och EMP bomba bort den digitala fotografin. (Att "informationssamhället" och fotosidan försvinner får man ta som ett svinn.)

Fredrik Calabrese skrev:
man kan ju altid ta till en radikal åtgärd och EMP bomba bort den digitala fotografin. (Att "informationssamhället" och fotosidan försvinner får man ta som ett svinn.)

Militanta fotografer har en egen diskussion här. Kör hårt! ;-)

SNyyyft! Det skulle vara väldigt trist att tvingas lägga ner diafotandet.

Bara en sån sak som diavisningar!! Jag har fortfarande inte sett en digitalprojektor som ser lika bra ut som dia. Har ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar