Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Stämmer detta 100 % höjning av E-6 ?
- Trådstartare Taiga
- Start datum
Maverick
Aktiv medlem
Tveklöst är det möjligt och frågan är inte om utan när det ser ut så överallt. I den butik som jag jobbar i så har det gått från att det framkallades E-6 varje dag till att det sker en gång i veckan på drygt ett år. Det känns dessutom inte långt borta att det blir två veckors leverans.
Kort kan man ju säga att ingen handlare kommer att investera i nya maskiner, utan så länge som maskinerna håller och kemin är överkommlig och kunderna är beredda att betala så kommer det att finnas kvar. På nått års sikt så finns det nog max tre stycken i hela sverige som kommer att ägna sig åt detta via postorder. Prisbilden kommer troligen att stiga upp åt 250:- för en framkallning och montering.
Diafilm blir något som endast de mycket drivna amatörerna håller på med och en liten grupp yrkes.
Mvh
Maverick
Kort kan man ju säga att ingen handlare kommer att investera i nya maskiner, utan så länge som maskinerna håller och kemin är överkommlig och kunderna är beredda att betala så kommer det att finnas kvar. På nått års sikt så finns det nog max tre stycken i hela sverige som kommer att ägna sig åt detta via postorder. Prisbilden kommer troligen att stiga upp åt 250:- för en framkallning och montering.
Diafilm blir något som endast de mycket drivna amatörerna håller på med och en liten grupp yrkes.
Mvh
Maverick
eatfrog
Aktiv medlem
Hoppas påsarna jag har kvar fungerar ändå utan att man måste betala extra. Men en hundring för en framkallning är absolut inte acceptabelt längre. Då lägger jag ner diaplåtningen totalt.
Kan det verkligen vara sant? Idag kostar en påse 49kr. Det priset höjdes ganska nyligen med några kronor dessutom.
/Henri
Kan det verkligen vara sant? Idag kostar en påse 49kr. Det priset höjdes ganska nyligen med några kronor dessutom.
/Henri
Nw2
Avslutat medlemskap
Maverick skrev:
Tveklöst är det möjligt och frågan är inte om utan när det ser ut så överallt. I den butik som jag jobbar i så har det gått från att det framkallades E-6 varje dag till att det sker en gång i veckan på drygt ett år. Det känns dessutom inte långt borta att det blir två veckors leverans.
Mvh
Maverick
Nu skall vi inte vara så negativa. Jag tror inte det blir så illa som 250 kr. I så fall så köper jag nog mig en egen maskin.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Testa tetenals 3-badskit vetja. Det är enklare än vad många låter påskina. Kom bara ihåg att lägga på 16% längre framkallning för förstabadet för Fuji-filmer (undantag astia).
Dajo
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hujj.. möjligt kan ju allt vara... Kan ju vara så att antalet soppningar har sjunkit så pass att de måste ta ut en högre avgift för att kunna serva återstående kunder (lite moment 22, ja).
Detta är nog början på slutet vi ser kanske? Oerhört tråkigt i så fall.
Förmodligen.
Ju fler som slutar med film desto mer måste labben debitera för att gå runt.
Ju färre filmförpacknaingar som säljs desto mer kommer dom att kosta samt att det blir sämre utbud.
Blir det sämre utbud samt dyrare att framkalla kommer många använda sin filmkamera mindre osv
Jag tror att film-fotografering om 2 år är något väldigt exklusivt som entusiaster kommer att syssla med samt proffs som kör mellanformat.
Det kommer också att kosta därefter.
wipe
Aktiv medlem
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag gick nu i sommar till min lokala handlare uppe i Lofoten och skulle læmna in ett gæng filmer.
Han kikade konstigt på mig och frågade om jag egentligen visste vad det kostade?.. Nej sade jag. Jag pekade på att det var ett relativt bra och konkurrentkraftigt st/pris tidigare..
Expiditen :
"- Nu kostar en E6:framkallning 170,-/st" (!!!!!!!)
En højning på flera hundra procent.OJOJ..
Nu var ju detta ute i det issolerade Lofoten och jag har senare hittat en billigare æn honom ngr mil dærifrån men trenden ær uppenbar och tråkig.
Vi står infør en omvælvande strukturførændring vad gæller fotografiets førstaval av medium. Många sæger att utvecklingen pågått længe och visst ær det nog också så, men det ær också så att utvecklingen blir absolut och konkret nær anhængare av annan teknik tvingas till en annan vana. Sådant sker alltid i en utveckling men mindre tråkigt blir det inte før det!
MVH Niclas,
Han kikade konstigt på mig och frågade om jag egentligen visste vad det kostade?.. Nej sade jag. Jag pekade på att det var ett relativt bra och konkurrentkraftigt st/pris tidigare..
Expiditen :
"- Nu kostar en E6:framkallning 170,-/st" (!!!!!!!)
En højning på flera hundra procent.OJOJ..
Nu var ju detta ute i det issolerade Lofoten och jag har senare hittat en billigare æn honom ngr mil dærifrån men trenden ær uppenbar och tråkig.
Vi står infør en omvælvande strukturførændring vad gæller fotografiets førstaval av medium. Många sæger att utvecklingen pågått længe och visst ær det nog också så, men det ær också så att utvecklingen blir absolut och konkret nær anhængare av annan teknik tvingas till en annan vana. Sådant sker alltid i en utveckling men mindre tråkigt blir det inte før det!
MVH Niclas,
wipe
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
...anhængare av annan teknik tvingas till en annan vana. Sådant sker alltid i en utveckling men mindre tråkigt blir det inte før det!
MVH Niclas,
Det beror på ur vems perspektiv man ser det. Alla är vi sådana att vi ser en förändring som vi själva initierar som önskvärd, medan vi ser en förändring som tvingas på oss som icke önskvärd.
Nw2
Avslutat medlemskap
Jag kör www.bildteknik.com och de tar 52 kr/rulle oramat.
gunte
Aktiv medlem
th0me skrev:
Det är tveksamt om jag fortsätter att framkalla på Proffskopia då. Jag tycker det är nog dyrt idag, 85 kr rullen (ramning inräknat).
Någon som vet nått bra altenativ-lab, för diaframkallning?
/Thomas
Crimson funkar mycket bra..
Men kommer sådana höjningar som "Taiga" antydde så blir det nog
hobbybyte ( eller digitalt (((
Mvh/Gunte..
Jeppe
Aktiv medlem
gunte skrev:
Crimson funkar mycket bra..
Men kommer sådana höjningar som "Taiga" antydde så blir det nog
hobbybyte ( eller digitalt (((
Mvh/Gunte..
Du menar väl... hobbybyte eller digitalt ??
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ni ær så roliga...,,
Ngn som vet om policyn hos stora bildbyråer har førændrats med detta digital/analog:utvecklingen?
Klart att det har førændrats men frågan stæller ær om byråer rent av hellre ser stora filer eller om de fortfarande føredrar fina diasoriginal?
Om jag har en 8,2mp fil parallellt med ett lika fint exponerat dias,, vilken føredras tror ni av den generella bildbyrån idag?
MVH Niclas,
Ps, finns intresse så startar vi kanske en annan tråd.. Vill inte køra ett offtopicrace hær.
Ngn som vet om policyn hos stora bildbyråer har førændrats med detta digital/analog:utvecklingen?
Klart att det har førændrats men frågan stæller ær om byråer rent av hellre ser stora filer eller om de fortfarande føredrar fina diasoriginal?
Om jag har en 8,2mp fil parallellt med ett lika fint exponerat dias,, vilken føredras tror ni av den generella bildbyrån idag?
MVH Niclas,
Ps, finns intresse så startar vi kanske en annan tråd.. Vill inte køra ett offtopicrace hær.