Annons

Ställa skärpan i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

iLi

Aktiv medlem
Hej alla!

Hur ställer man in skärpan i en E-420 när det är mörkt? Sökaren är så liten och mörk att det är svårt att ens hitta motivet. Ljusa objekt på avstånd som lyser starkt för ögat, tex stadsbelysning, syns ytterst svagt i sökaren och inte alls i Live View. Finns det någon bra lösning?

Jag använder blixten (FL-36R / FL-50R) vilka har inbyggda dioder för hjälpljus. Dessa fungerar utmärkt inom dess räckvidd, och möjliggör säker AF.

Har du svårt att ens hitta motivet, kanske en LED-ljuspanel eller en ficklampa behövs.

Koppla ur de perifera AF-punkterna och använd endast den centrala, som ju är känslig för både vertikala och horisontella kontrasterande ytor.

Tack för svaret men problemet är ett annat. Motivet ligger bortom blixtens räckvidd. Det är en liten stad ca 10 km bort, se bilden. Ett framtida motiv är stjärnhimlen.

Stadsljusen syns väldigt tydligt med blotta ögat, de lyser betydligt starkare än stjärnorna en klar natt, men riktar jag kameran mot den och tittar genom sökaren så får jag riktigt leta efter något lysande objekt alls. Det är omöjligt att ställa in skärpan mot något som är så ljussvagt att man med nöd och näppe ser det. Man får ingen hjälp med grundinställningen av AF eftersom den verkar "se" lika lite som jag. I Live View syns stadsljusen som sagt inte alls, bildskärmen är helt svart.

Bilden tog jag genom att ställa skärpan manuellt på måfå, ta en bild, vrida på den manuella fokuseringen ett par varv, ta en bild till osv. Det känns inte som att det är den metod som ger det bästa resultatet...

Bilagor

• Nattbild S3.jpg
    Nattbild S3.jpg
    3.8 KB · Visningar: 609
fokusera manuellt, mot oändligheten om det går. Sen om det är en vidvinkel objektiv du har så är den snällare när det gäller fokusering. D.v.s. det mesta kommer att vara i fokus i alla fall. Du får testa lite.

När jag ska fotografera landskap på natten så ställer jag alltid fokus manuellt genom att titta på objektivets skala. Oändligt brukar ligga en liten bit ifrån ena kanten vilket man ser på skalan. Liten bländare (högt värde) på det så brukar det aldrig vara något problem!
Att man inte kan använda autofokus när det är för mörkt tror jag inte beror på din kamera, det problemet har nog alla när det är för mörkt oavsett kameramärke eller modell. :)

fokusera manuellt, mot oändligheten om det går. Sen om det är en vidvinkel objektiv du har så är den snällare när det gäller fokusering. D.v.s. det mesta kommer att vara i fokus i alla fall. Du får testa lite.
Det borde jag kanske berätta, att det är Zuikos normalzoom 14-42. Fokuseringsringen har inga "ändlägen" på det objektivet. Det finns inga fasta lägen att utgå från. Man kan snurra fokuseringsringen hur många varv som helst. Den verkar vara till för att finjustera efter att autofokusen har ställt in skärpan och inte för att användas helt självständigt.

När jag ska fotografera landskap på natten så ställer jag alltid fokus manuellt genom att titta på objektivets skala. Oändligt brukar ligga en liten bit ifrån ena kanten vilket man ser på skalan. Liten bländare (högt värde) på det så brukar det aldrig vara något problem!
Att man inte kan använda autofokus när det är för mörkt tror jag inte beror på din kamera, det problemet har nog alla när det är för mörkt oavsett kameramärke eller modell. :)
Den skalan saknas, liksom "ändstoppar".

Å, jag hade varit så nöjd med att kunna ställa in fokus manuellt! Men jag förstår inte hur det görs med min utrustning. Samtidigt känns det ju som att det borde låta sig göras.

Den skalan saknas, liksom "ändstoppar".
Ajdå, så du kan snurra fokusringen runt runt utan att det tar stopp? Då blir det inte lätt... Jag trodde alla objektiv hade en skala på utsidan. Jag lägger ut en bild för att förtydliga så vi inte menar olika saker. :)

/edit
Jaha, jag ser nu att flera av mina egna objektiv saknar skalan. Då vet jag faktiskt inte hur det ska gå till, förutom att försöka hitta något tillräckligt ljusstarkt långt bort vilket inte verkar finnas.

Bilagor

• 30102010-IMG_1682.jpg
    30102010-IMG_1682.jpg
    90 KB · Visningar: 617
Ajdå, så du kan snurra fokusringen runt runt utan att det tar stopp?
Ja, precis så. Objektivet har inte någon avstådsskala, som i din bild, så vi menar samma sak.

Angående frånvaron av avståndsskala för fokuseringen så hoppas jag att jag har missförstått något. Jag kan inte riktigt förlika mig med tanken på att den saknas.

Kör på 14mm och fokusera på någt som är nära (1m ska räcka) dig, så länge du har bländat ned tillräckligt (I detta fall skulle jag säga kanske f5.6-f7.1 kanske mer och upp) så kommer det i bakgrunden vara i fokus. Men du vill troligen blända ned ännu mer för at vara säker. Utav egen erfarenhet med liknanse sensorstorlek och brännvid så blir det bra.

En metod som jag använde för att fota norrsken är att ställa in skärpan när det är ljust och tejpa fast fokuseringsringen.
Det är viktigt att skärpan sitter exakt rätt för nattfoto.

Om du vill köra liveview kan du ställa in den på boost för mörka situationer, det fungerar när jag vill fota stjärnhimlen.
menu-> skiftnyckel 1-> skiftnyckel D-> LV-Ökning

Eller så ställer du in skärpan innan du kommer fram dit. T.ex ett gatlyse och ställ sedan om till manuell fokus så att skärpan inte flyttar sig. Sedan jag skaffade min Nokia 5800 så lägger jag bara den på marken med displayen på och fokuserar på den. Funkar alltid :)

14mm f/5.6 fokus 2.5m bort ger skärpa till oändligheten.

Om du vill köra liveview kan du ställa in den på boost för mörka situationer, det fungerar när jag vill fota stjärnhimlen.
menu-> skiftnyckel 1-> skiftnyckel D-> LV-Ökning

Eller så ställer du in skärpan innan du kommer fram dit. T.ex ett gatlyse och ställ sedan om till manuell fokus så att skärpan inte flyttar sig. Sedan jag skaffade min Nokia 5800 så lägger jag bara den på marken med displayen på och fokuserar på den. Funkar alltid :)

14mm f/5.6 fokus 2.5m bort ger skärpa till oändligheten.
Ah, precis ett sånt svar som jag hoppades på. Tusen tack!

Stort tack också till alla andra som engagerat sig i min fråga och lämnat goda, användbara förslag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar