Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP ? jag kan inte fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Lisa,
Jag vet inte om du har gett upp den här tråden men jag har i alla fall gjort det då jag inte ser några tendenser till konkreta råd som du har nytta av. Jag rekommenderar dig att istället att ställa en ny fråga i Olympusforumet (http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=35) där Fotografera med E-420 i Globen kan vara en lämplig rubrik. Jag är säker på att du där kan få vettiga råd och tips där av de som använder en sådan kamera.
/Anders

Sen när du valt bländarautomatik, valt största bländare och dragit upp ISO såp bör du nog dra ner exponeringskompensationen kanske till -0,7 eller mer. Är du inne i mörker så ger kameran oftast onödigt långa slutartider eftersom den försöker "exponera upp" till en mittemellan-ljusnivå. Då får man för ljusa bilder med för lång slutartid (suddiga).
Drar du ner exponeringskompensationen så kommer du få verkligare exponering (mörkare som på riktigt) och inte så långa slutartider så då har du bättre förutsättning för att bilderna inte ska bli suddiga. Mvh Urban

Problemet med att fota i mörker är inte kameraspecifikt så det finns ingen anledning att posta i något annat forum.

Till trådskaparen, om du inte har tröttnat på allt käbbel så skulle jag föreslå att du lägger upp några exempelbilder. Du kan göra det i ditt fotoalbum här på fotosidan, se till att de så kallade EXIF-informationen kommer med så vi kan se vilken ISO, bländare och slutare du använt.

När vi ser bilderna så är det betydligt enklare att ge råd om vilka åtgärder som kan vara lämpliga.

Nej, ser ej att det står någon stans .. ?

Kolla i manualen till kameran hur man gör. Att det går är det ingen tvekan om, det går i alla digitala kameror värda att kallas kameror :)

Det vanliga är att man trycker fram så man ser bilden, och om inte infon visas då så trycker man på någon knapp, kanske kallad "Info" som föreslogs tidigare (jag använder inte Olympus). En del kameror trycker man uppåt eller nedåt på den bakre inmatningen. Men som sagt, i manualen står det garanterat hur man gör :)

Nej, ser ej att det står någon stans .. ?
Genom att trycka på den nedre vänstra knappen märkt INFO kan du stega dig fram mellan de olika alternativen som kan visas på skärmen. Stega dig fram tills du ser en liten bild samt 4 st histogram på skärmens vänstra del och på den högra halvan kan du se exponeringsdata.

Information om detta finns även i bruksanvisningen under rubriken Informationsdisplay.

Om man ska modifiera regeln får man akta sig att man inte räknar ekvivalenten då. 50mm motsvarande på olympus, typ pannkakan 25mm då, kräver samma slutartid som 50mm på ff, samma motiv ger samma förflyttning på sensorytan

javisst blir det mer oskärpa om du står med samma optik lika nära. men det ar väl mer att göra med att du får en större förstoringsfaktor.

backa istället så att du får med lika mkt med cropkameran som med en fullformat så förstår du vad jag menar.

1/brännvidden fungerar helt ok oavsett om jag fotar med mamiya,hasselblad, 35mm, cropkameror
iallafall för mig. men kanske enbart är en placeboeffekt?

Sluta tjaffsa om brännvidder, cropfaktorer och annat hit och dit! Vi har inte nått så långt ännu. Trådskaparen ser ju inte ens vilken slutartid som använts!

Alla människor är olika så testa dig fram vad du klarar av att handhålla själv detta tjafs om 1 gång slutartiden som man hört sedan barnsben är bara skrock. Och många yttre faktorer kan spela in också sitter jag ner pallar jag oftast minst 2-3 steg kortare än när jag står upp och om jag fryser måste jag till och med ha 1/125 i slutartid för att handhålla 50mm, så det finns ingen absolut sanning om vad som ska funka.

Det är en tumregel Robin! Googla.

Sluta tjaffsa om brännvidder, cropfaktorer och annat hit och dit! Vi har inte nått så långt ännu. Trådskaparen ser ju inte ens vilken slutartid som använts!
Bästa inlägget hitills. Hjälp henne med problemet istället för att tjafsa om skit som hon får sätta sig in i senare.

Tack Christer! :)

Till Lisa:

Försök att ladda upp några exempelbilder i ditt Album här på fotosidan. Då kan vi ge lite bättre råd.

Om du inte vet hur man gör för att få upp bilderna i ditt album så tala om vilket bildbehandlingsprogram du använder så kan säkert någon förklar hur man gör. Bilderna måste nämligen förminskas till en storlek som accepteras av fotosidan och det är viktigt att den så kallade EXIF-datan som innehåller information om slutare, bländare och ISO finns med i bildfilen.

Håller med! Tyvärr är det ju ofta sådär på fotosidan. Man försöker skriva något lite pedagogiskt och förenklar därför, vips så kommer det sjutton besserwissrar och ska "rätta" och "påpeka" (Jodå, jag har säkerligen gjort mig skyldig till besserwisserrollen mer än en gång, så jag kanske borde hålla käften). Ibland behöver man inte varenda jäkla detalj rätt, för att det är överkurs i alla fall. Det här med sensorstorleken t.ex. För trådskaparen kvittar det fullkomligt om sensorn är 1/2, 1/4, 1/3.8 eller 2301984742309876. När man däremot gör tråden flera sidor lång med tjafs om detaljerna, ja det hjälper knappast TS.

Magnus tog upp tumregeln för brännvidd vs skakningsoskärpa i sjätte inlägget under TS. Jag försökte förklara och råkade använda uttrycket "hälften så stor" (istället för t.ex. hälften så HÖG) istället för det tydligen korrekta "3.84 gånger så liten" eller vad fan som nu menas. Men som vanligt ska allt dissekeras. Nu är frågan: Tycker någon att trådskaparen tjänade något på flera sidor jävla tjafs om sensorstorlek o.s.v? Har hon förstått MER nu? Kan man inte bara låta en jävla tumregel vara just det, en TUMREGEL. För de som inte förstår vad en tumregel är, så är wikipedias definition ganska träffande: "Tumregel syftar på en regel eller ett samband som gäller ungefärligen.

Håller med! Tyvärr är det ju ofta sådär på fotosidan. Man försöker skriva något lite pedagogiskt och förenklar därför, vips så kommer det sjutton besserwissrar och ska "rätta" och "påpeka" (Jodå, jag har säkerligen gjort mig skyldig till besserwisserrollen mer än en gång, så jag kanske borde hålla käften). Ibland behöver man inte varenda jäkla detalj rätt, för att det är överkurs i alla fall. Det här med sensorstorleken t.ex. För trådskaparen kvittar det fullkomligt om sensorn är 1/2, 1/4, 1/3.8 eller 2301984742309876. När man däremot gör tråden flera sidor lång med tjafs om detaljerna, ja det hjälper knappast TS.

Magnus tog upp tumregeln för brännvidd vs skakningsoskärpa i sjätte inlägget under TS. Jag försökte förklara och råkade använda uttrycket "hälften så stor" (istället för t.ex. hälften så HÖG) istället för det tydligen korrekta "3.84 gånger så liten" eller vad fan som nu menas. Men som vanligt ska allt dissekeras. Nu är frågan: Tycker någon att trådskaparen tjänade något på flera sidor jävla tjafs om sensorstorlek o.s.v? Har hon förstått MER nu? Kan man inte bara låta en jävla tumregel vara just det, en TUMREGEL. För de som inte förstår vad en tumregel är, så är wikipedias definition ganska träffande: "Tumregel syftar på en regel eller ett samband som gäller ungefärligen.

Bra rutet!

Hej. Jag är ny här och har ingen aning om ifall detta är rätt inlägg för denna tråd.

jag skulle behöva lite hjälp med min OLYMPUS E-420. Det är så att jag "kan" inte fota i mörker med den, varken inomhus eller utomhus. Jag har testat det mesta men får verkligen inte till det! Det blir bara mörkt och konstiga ljus, med blixt också. Ska nämligen fota i Globen på Horse show, rätt så långt ifrån på läktaren också.

Någon som kan denna kamera bra eller har några förslag ?
Väldigt tacksam för svar!
(OBS! kameran är så gott som ny och kan inte vara sönder)

Lisa.

Så här som i länken ser nog närmast "lösningen" ut för ens lite förutsättning skall bli att lyckas med ditt fotande på hästshow inomhus .. Samt med avstånd..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro4/3

Snarare borde nog en 85/1,8 vara en bättre lösning tror att f/2,8 blir lite lite med tanke på olympys oförmåga att hantera brus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar