Annons

Ställa in tid med sekunder på a350?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder Geotag Photos pro för att geotagga mina foton. Då måste man synka tiden på kameran med tiden i iPhonen. På min a350 kan jag bara ställa in med en precision på minuten, och inte sekunden. Det gör att geotaggningarna ibland kan vara fel med det avståndet jag rört mig på en minut.
Hur funkar inställningen på a350. Blir det sekund 0 då jag "sätter" tidsinställningen? Kan jag göra något annat för att synka tiderna på sekunden?
 
Det blir sannolikt 0 sek när du trycker på OK vid tidsinställning. Du kan ju testa detta genom att kolla på någon klocka med sekundvisare, t.ex. den du får fram genom att högerklicka på tidsvisningen i nedre högra hörnet, ifall du kör med Windows.

Sedan kan du ta några bilder lite före och lite efter att det gått 60 sek (kom ihåg numret på den bild du tar precis vid minutskiftet), och kanske vid två och tre min-omslagen också för att få hyfsad noggrannhet.

Observera att det vanligen inte sitter precisionsklockor i instegskamerorna. Efter några månader kan det mycket väl skilja på kanske en minut från rätt tid, så du behöver förmodligen upprepa synkroniseringen lite då och då.
.
 
Ta en bild av telefonen när den visar tiden, så har du ett bra utgångsläge för kalibrering när du ska geotagga senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.