Det du, Jägarn har råkat ut för är en risk vid all näthandel. Jag själv har blivit blåst vid köp och flera kollegor har berättat liknande historier som du berättar, blåsning genom att ställa krav om återbetalning efter köp. Med all sannolikhet är det satt i system. De vet att det är liten eller obefintlig risk att utöva verksamheten. De riktar sig gärna till individer som de tror saknar streetsmart och sen kör de på. Är man bara medelbegåvad inom IT som jag själv, är det lätt att hitta mer eller mindre allt om mig på nätet. De gör att de kan välja ut sina måltavlor. Sannolikt fortsätter de eftersom det lönar sig. När dom inser att investeringspengen gått om intet blir de förbannade och hoppas att vredesutbrott per mejl ska skrämma skiten ur den som blir utsatt. Sen maskerar de hela verksamheten genom att göra några hederliga affärer runt om.
Se till att inte svara, dyker det upp något nytt, gå till polisen. Allt är redan sagt vad gäller ditt föredömliga agerande. Det jag ville komma till är att det inte bara är riskfyllt att köpa saker av privatpersoner över nätet, utan även att sälja över nätet. Man kan aldrig riktigt veta vem man säljer till och vad de kan tänkas hitta på efteråt. Det här är ett bra exempel och jag är tacksam att du delat med dig av er korrespondens.
/Sam