Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan meddela att det blev som alla trodde. Fick brev idag från polisen att ärendet lagts ner. Har inte kommit några nya mejl idag. Någon som vet om man kan spärra en avsändare i Gmail eller om man bara kan få det att hamna i skräpposten?

Trist, men det förändrar inget egentligen. Om mailen fortsätter och innehåller något nytt hot så gör du bara en anmälan till. Gå under inga omständigheter med på att förhandla med kvinnan.

/Patrik
 
Trist, men det förändrar inget egentligen. Om mailen fortsätter och innehåller något nytt hot så gör du bara en anmälan till. Gå under inga omständigheter med på att förhandla med kvinnan.

/Patrik

Jag har lagt till ett filter i Gmail som ska radera hennes mejl när de kommer. Hoppas det fungerar för jag vill inte läsa skiten mer.
 
Kan meddela att det blev som alla trodde. Fick brev idag från polisen att ärendet lagts ner. Har inte kommit några nya mejl idag. Någon som vet om man kan spärra en avsändare i Gmail eller om man bara kan få det att hamna i skräpposten?

Värdelöst.
Du kanske skulle dra iväg ett brev till den som är ansvarig för verksamheten, och snällt fråga om dom skulle kunna tänka sig att kontakta kvinnan och förklara att det är olämpligt att hota folk. Det är iofs möjligt att dom redan gjort det under "utredningen".
 
En risk vid all näthandel

Det du, Jägarn har råkat ut för är en risk vid all näthandel. Jag själv har blivit blåst vid köp och flera kollegor har berättat liknande historier som du berättar, blåsning genom att ställa krav om återbetalning efter köp. Med all sannolikhet är det satt i system. De vet att det är liten eller obefintlig risk att utöva verksamheten. De riktar sig gärna till individer som de tror saknar streetsmart och sen kör de på. Är man bara medelbegåvad inom IT som jag själv, är det lätt att hitta mer eller mindre allt om mig på nätet. De gör att de kan välja ut sina måltavlor. Sannolikt fortsätter de eftersom det lönar sig. När dom inser att investeringspengen gått om intet blir de förbannade och hoppas att vredesutbrott per mejl ska skrämma skiten ur den som blir utsatt. Sen maskerar de hela verksamheten genom att göra några hederliga affärer runt om.

Se till att inte svara, dyker det upp något nytt, gå till polisen. Allt är redan sagt vad gäller ditt föredömliga agerande. Det jag ville komma till är att det inte bara är riskfyllt att köpa saker av privatpersoner över nätet, utan även att sälja över nätet. Man kan aldrig riktigt veta vem man säljer till och vad de kan tänkas hitta på efteråt. Det här är ett bra exempel och jag är tacksam att du delat med dig av er korrespondens.

/Sam
 
Det du, Jägarn har råkat ut för är en risk vid all näthandel. Jag själv har blivit blåst vid köp och flera kollegor har berättat liknande historier som du berättar, blåsning genom att ställa krav om återbetalning efter köp. Med all sannolikhet är det satt i system. De vet att det är liten eller obefintlig risk att utöva verksamheten. De riktar sig gärna till individer som de tror saknar streetsmart och sen kör de på. Är man bara medelbegåvad inom IT som jag själv, är det lätt att hitta mer eller mindre allt om mig på nätet. De gör att de kan välja ut sina måltavlor. Sannolikt fortsätter de eftersom det lönar sig. När dom inser att investeringspengen gått om intet blir de förbannade och hoppas att vredesutbrott per mejl ska skrämma skiten ur den som blir utsatt. Sen maskerar de hela verksamheten genom att göra några hederliga affärer runt om.

Se till att inte svara, dyker det upp något nytt, gå till polisen. Allt är redan sagt vad gäller ditt föredömliga agerande. Det jag ville komma till är att det inte bara är riskfyllt att köpa saker av privatpersoner över nätet, utan även att sälja över nätet. Man kan aldrig riktigt veta vem man säljer till och vad de kan tänkas hitta på efteråt. Det här är ett bra exempel och jag är tacksam att du delat med dig av er korrespondens.
/Sam

Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig för att det är inte värt risken att råka ut för något sånt här på Tradera igen. Jag kommer aldrig mer att lägga ut något till försäljning och inte heller köpa något där. Känns alldeles för osäkert. Jag hade planer på att sälja min kamerautrustning för att byta system men har bestämt mig för att behålla det i stället.. Jag är också besviken på hur mitt ärende blev hanterat. Lägger dom ner detta där hon hotar att skicka folk för indrivning av en skuld som inte är en skuld vid ett flertal tillfällen och hotar på massa andra sätt så känner jag att det kanske är bättre att sluta som lantbrukare och börja med utpressning i stället. Uppenbarligen är det inte ett brott att göra så! Skulle förmodligen tjäna mer på det än vad jag gör nu. Det enda som hindrar är att jag är inte en sån människa, jag har alltid tyckt att ärlighet kommer man längst med men kanske har jag fel.
 
Nej i och för sig. men man vet inte om hon lyckats tidigare, om det nu är hon och inte nåt annat bakom.

Kan vara svårt att veta. Men försöker man med en sådan här bluff tillräckligt många gånger är det ju alltid en viss procent som viker sig och betalar, vilket gör det lönsamt. Bara att stå på sig och söka hjälp och stöd på ett sådant här forum och hos polisen (?) hjälper mot eländet.
 
Kan vara svårt att veta. Men försöker man med en sådan här bluff tillräckligt många gånger är det ju alltid en viss procent som viker sig och betalar, vilket gör det lönsamt. Bara att stå på sig och söka hjälp och stöd på ett sådant här forum och hos polisen (?) hjälper mot eländet.

Varit skönt att kunna dela med sig av eländet faktiskt. Hoppas att andra tänker på att vara försiktiga vid försäljningar på Tradera t.ex. Får hoppas att hon inte hör av sig mer vilket jag kanske tror att hon ändå kommer att göra på något sätt.
 
Har köpte det mesta av min fotoutrustning begagnad, tycker det är kul att testa olika objektiv och känna mig fram.

Har dock alltid följt följande;
- enbart via ScandinavienPhoto begagnat eller via Fotosidan köp/sälj
- alltid utför köp/sälj mellan fyra ögon

Är man inte i någon panik så kommer det förr eller senare upp på dessa försäljningskanaler i närheten av mig, även om jag ibland har väntat i ett halvår på en sak så har jag väntat. Detta gör iaf att jag känner mig rimligt säker på det jag köper o säljer

Så man ska inte avskräckas att köpa begagnat, för det gör att man i bästa fall kan göra 0-köp i köp och sälj och hålla uppgraderingskostnaden på en låg nivå
 
Har köpte det mesta av min fotoutrustning begagnad, tycker det är kul att testa olika objektiv och känna mig fram.

Har dock alltid följt följande;
- enbart via ScandinavienPhoto begagnat eller via Fotosidan köp/sälj
- alltid utför köp/sälj mellan fyra ögon

Är man inte i någon panik så kommer det förr eller senare upp på dessa försäljningskanaler i närheten av mig, även om jag ibland har väntat i ett halvår på en sak så har jag väntat. Detta gör iaf att jag känner mig rimligt säker på det jag köper o säljer

Så man ska inte avskräckas att köpa begagnat, för det gör att man i bästa fall kan göra 0-köp i köp och sälj och hålla uppgraderingskostnaden på en låg nivå

Om det blir aktuellt med någon försäljning eller köp kommer jag att följa dina råd helt klart. Kommer inte att lita på något annat framöver.
 
Jag har sex försäljningar och över fyra hundra köp på Tradera sedan 2004. Bara en enda gång har jag blivit blåst. Det var av en säljare som accepterade att jag skickade tillbaka en vara som jag inte var nöjd med, men som inte skickade mig tillbaka några pengar.

Det jag förlorade på den blåsningen är försumbart på vad jag har tjänat på att köpa begagnat.
 
Det hjälper förstås inte trådskaparen att de allra flesta affärer på Tradera genomförs på ett bra sätt, men för alla andra kan det ju vara bra att veta.

Jag har full förståelse för att du slopar Tradera helt, Jägar3n.

(Jag har handlat för sammanlagt tiotusentals kronor på Tradera, och aldrig blivit blåst. Någon enstaka gång har varan varit i sämre skick än utlovat, men det var då dyrare att skicka tillbaka det än vad jag betalade, så det fick vara).
 
Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig för att det är inte värt risken att råka ut för något sånt här på Tradera igen. Jag kommer aldrig mer att lägga ut något till försäljning och inte heller köpa något där. Känns alldeles för osäkert. Jag hade planer på att sälja min kamerautrustning för att byta system men har bestämt mig för att behålla det i stället.. Jag är också besviken på hur mitt ärende blev hanterat. Lägger dom ner detta där hon hotar att skicka folk för indrivning av en skuld som inte är en skuld vid ett flertal tillfällen och hotar på massa andra sätt så känner jag att det kanske är bättre att sluta som lantbrukare och börja med utpressning i stället. Uppenbarligen är det inte ett brott att göra så! Skulle förmodligen tjäna mer på det än vad jag gör nu. Det enda som hindrar är att jag är inte en sån människa, jag har alltid tyckt att ärlighet kommer man längst med men kanske har jag fel.

Det är ingen skillnad på att sälja eller köpa på Tradera, Blocket eller Fotosidan. Oärliga människor kan du stöta på i alla köp o sälj forum, och just nu verkar det vara inne med bedrägeriförsök. Vad gäller Tradera så har jag köpt o sålt hundratals prylar och en avsevärd mängd fotomaterial inkl fina kameror,utan problem. Men man kan aldrig vara helt säker. Som någon sa här tidigare -den sista idioten är inte född än..
 
Det är ingen skillnad på att sälja eller köpa på Tradera, Blocket eller Fotosidan. Oärliga människor kan du stöta på i alla köp o sälj forum, och just nu verkar det vara inne med bedrägeriförsök. Vad gäller Tradera så har jag köpt o sålt hundratals prylar och en avsevärd mängd fotomaterial inkl fina kameror,utan problem. Men man kan aldrig vara helt säker. Som någon sa här tidigare -den sista idioten är inte född än..

Man kan aldrig vara säker. Men min erfarenhet är att blocket just nu är sanslöst infekterat av bedrägare som har det i system.
Är man uppmärksam så är det ganska enkla att upptäcka.

Vanligt verkar det vara att vara en person befinner sig i sverige som först kommunicerar med säljaren, sen hänvisas man vidare till nästa person som befinner sig utomlands. Jag kontaktade till och med polisen en gång. Inte för att jag trodde att dom skulle göra nåt men för att det var så bedrövligt nästan lustigt oigenomtänkt sätt att försöka blåsa.
Fick ett mail med en hel drös inkopierade bilder, via länkning, som skulle se ut som ett officiellt bankpapper med underskrift.
Bilderna i mailet var länkade till olika sidor. Underskriften ledde till en lottosida, bilden på bankmannen var från en helt annan bank än den som angavs, sen några glittrande animationer som ledde till freeanimations.com eller liknande.
Polisen skrattade med mej när jag visade detta men sa som väntat att det är väldigt svårt att göra nåt eftersom den misstänkta bedragaren befann sig i England.
 
Det är ingen skillnad på att sälja eller köpa på Tradera, Blocket eller Fotosidan. Oärliga människor kan du stöta på i alla köp o sälj forum..

Håller delvis med, men handlar du av någon på fotosidan som varit medlem några år, varit med i diskussioner, har sålt/köpt tidigare, lagt ut bilder och inte blivit utkastad (anmäld) är nog risken att bli blåst betydligt mindre än tex Blocket.
 
Det känns i alla fall för mig nu säkrare med t.ex. fotosidan, speciellt om man träffas så att köparen kan testa innan köp eller man själv kan testa innan man själv köper. Känns tråkigt att man ska känna så men efter en sån här gång blir man lite bränd. Känns enormt tråkigt också att en sådan här grej ska rendera ett omdöme på tradera där man blir kallad bedragare. Alla övriga omdömen är kanon och så kommer en sådan här där jag gjorde allt för att lösa det på ett bra sätt och ändå blir kallad bedragare, besserwisser och falsk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.