Annons

Ställa grupp och kanal i D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Manualen säger på sidan 151 att du ska ha kanal 3 och grupp A inställd på blixten. Detta, tillsammans med att jag inte sett någon meny på D70:n som tillåter dig att ställa kanal/grupp låter mig tro att det inte är möjligt att ändra dessa inställningar för den inställda blixten.

Jag tycker inte det är så värdefullt att kunna ändra dessa inställningar i D70:n. Commander mode tillåter ändå bara trigga en grupp med blixtar.
 
Visst, du har en poäng där, men personligen skulle jag inte heller använda Commander mode om det drällde av folk kring mig. Antingen så skulle jag ha blixten så långt borta att jag inte hade full koll på den eller såpass nära mig att jag kan hålla i den och då använder jag en synksladd.

Eller så ser du det som en oväntad bonus och får ett gäng extrablixtar på köpet :)
 
Kul svar och en bra punkt. Synd bara att synk-sladden kostar mer än 800kr. Hutlöst eller har jag fel?
 
Någon som vet var man kan få tag på en synksladd? Har letat men inte hittat någon på webben. Ingen info på Nikons hemsida heller.

Nu använder jag commanderläget men det är ju ganska pilligt att hålla på och ställa in menyerna både på SB800 och på kameran.

Dessutom flashar ju alltid blixten på kameran också när man fjärrutlöser. Är det någon som vet om man kan slippa det?

Apropå inget: Kolla in den här knäckande bra fotografen:

http://www.pbase.com/maciekda/portfolio
 
AnWi skrev:
Kul svar och en bra punkt. Synd bara att synk-sladden kostar mer än 800kr. Hutlöst eller har jag fel?
Jo, nog är det hutlöst alltid för dryga metern sladd och lite kontakter. Men den funkar så bra att jag inte kunde motstå den. Sen behöver man ju inte köpa en SC-29 bara för att man har en D70/SB-800. Det går ju med tex en SC-17, den är lite billigare och är troligen lättare att hitta begagnad. Men pengar är det alltid.

Slowfinger skrev:
Någon som vet var man kan få tag på en synksladd? Har letat men inte hittat någon på webben. Ingen info på Nikons hemsida heller.
Jag köpte min på B&H i New York när en god vän åkte dit på besök. Men här i Sverige borde sådana finnas på lite större fotobutiker.

En snabb sökning på Kameradoktorns och Cyberphotos webbutiker visade att de hade SC-17, dock vet jag inte om de fanns i lager. Ingen av dem hade SC-29 på hemsidan men jag skulle nog ringa och fråga om jag var intresserad.

Slowfinger skrev:
Dessutom flashar ju alltid blixten på kameran också när man fjärrutlöser. Är det någon som vet om man kan slippa det?
Det går inte om du vill ha TTL. Blixtarna är ju just till för att mäta hur mycket ljus du får och meddela det till blixten. Sen måste du ju minst ha en blixt från kameran för att fjärrutlösa din andra blixt...
 
Ok - tack! Får nog bli en kabel då.
Jag tycker SB800:an är väldigt pillig med sin Select-knapp som ska hållas nere för att komma till egna inställningar för att gå över i remote. Tar allt för mycket tid.
 
Slowfinger skrev:
Dessutom flashar ju alltid blixten på kameran också när man fjärrutlöser. Är det någon som vet om man kan slippa det?
Kör du Commander kommer det onekligen en blixt, men den kommer alltså före exponeringen och används bara för att väcka och styra slavblixten.
 
Ok! Det är så det funkar...

Måste säga att just blixtfunktionerna är väldigt dåligt förklarade i D70:s instruktionsbok och SB-800:ans instruktionsbok är rätt snårig. Böckerna snackar inte riktigt med varandra...
 
En kul upptäckt, är att D70n avger en blixt vid exponeringen om ingen annan blixt detekteras i commander mode. Det är , som ni kanske märkt, inte helt enkelt att få SB-800 att fungera till höger om kameran. Sensorn kommer ju på fel sida och tittar bort från kameran. Märkligt att det inte sitter en på var sida. Om blixten triggar ger D70n ingen blixt vid exponeringen men om den inte triggar försöker D70n, med den energi som finns kvar, att fixa bilden ändå. Rätt smart!

/AnWi
 
Slowfinger skrev:
Ok - tack! Får nog bli en kabel då.
Jag tycker SB800:an är väldigt pillig med sin Select-knapp som ska hållas nere för att komma till egna inställningar för att gå över i remote. Tar allt för mycket tid.

Om jag inte missminner mig kan du ha SB800 inställd på remote i alla lägen. Det viktiga är att du ställer om D70 så att den inte är i commander läge när SB800 sitter på kameran (TTL fungerar då...).
Värt att experimentera kring för att spara tid?
 
Micke V skrev:
Om jag inte missminner mig kan du ha SB800 inställd på remote i alla lägen. Det viktiga är att du ställer om D70 så att den inte är i commander läge när SB800 sitter på kameran (TTL fungerar då...)

Nej, tyvärr verkar det inte funka. SB 800 går inte av alls om den står i Remote och sitter på kameran. Även om D70 står i läge TTL. Lite synd - hade gjort allt väldigt smidigt.
 
Commander mode i D70

Jag har forskat lite till om Commander mode. D70n skickar ut tre blixtar inom bråkdelar av en sekund. Den första för att trigga slaven och ge en utgångstid. Denna blixt är ganska stark. Sedan kommer en mindre blixt som anger grupp och kanal. Troligen är det bara tidpunkten som avgör, knappast mängden ljus. Nu ger slaven sin första blixt, som kameran mäter ljuset på. Efter mätning ger så kameran blixt nummer tre. Det är nu exponeringen sker. Exakt hur kameran styr mängden ljus måste jag kolla upp. Det troligaste är tiden mellan puls två och tre men det kan vara varaktigheten på puls tre också.
 
Comanderläget

hahah har du kollat färdigt än? Blir inte klok på hur comander läget funkar.
Hur i allsindar kan man styra uteffekten på en Sb 800 tex som är frånkopplad från min D200 med hjälp av comanderläget? Och än konstigare blir det ju om man kan styra uteffekten från yttligare en extern blixt från kameran i grupp B?....om nu detta går? En blixt kan ja ha förståelse för "kanske" med hjälp av förklaringen ovan.

Hoppas få klarhet,hatar när ja inte fattar men det ändå funkar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.