ANNONS
Annons

städning av förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

parken

Ny medlem
hej! jag har just hittat ett mörkrum med fin utrustning, men det är stökigt och dammigt. nu tänkte jag rusta upp för att kunna börja jobba men undrar hur man gör rent förstoringsapparater, optik och andra känsliga prylar i mörkrummet. och kanske några tips på hur man håller borta damm och andra ovänner till negativen?

parken skrev:
hej! jag har just hittat ett mörkrum med fin utrustning, men det är stökigt och dammigt. nu tänkte jag rusta upp för att kunna börja jobba men undrar hur man gör rent förstoringsapparater, optik och andra känsliga prylar i mörkrummet. och kanske några tips på hur man håller borta damm och andra ovänner till negativen?

Anna!

First och främst en dammsugare vore bra att ha! :)Plocka ned lite av förstoringsapparaten torka det med en fuktig trasa som inte luddar, ta fram en hårtork och torka grejorna så att de inte rostar, andas på optiken och med lite mjuk sämskskinn kan man torka av, den kan också skruvas isär och blåsas rent inuti med luft. Där brukar bara komma in lite damm i och blir alldrig smutsigt. Kondensorn kan man också plocka isär och inuti har du linser som kan torkas också med skinnet
Damm får vi alla leva med. Man kan ha lite luftfuktighet i rummet men då rostar prylarna istället så det år inte att förslå men grundlig städning då och då brukar hjälpa. Negativet kan man blåsa av med för ändamålet tillverkad luft på burk!

Lycka till

En bra dammsugare med ett högeffektivt filter är grundutrustningen. Sedan börjar du med att rengöra hela rummet, och därefter förstoringsapparat etc. UTVÄNDIGT. Först därefter är det dags för invändig rengöring (vanligen finns där inte alls lika mycket att avlägsna). Du skall ALLTID torrengöra först, innan du går på med fuktiga trasor etc.

När det sedan gäller att hålla damm borta från negativet så är det bästa jag har stött på den Kodak antistatborste jag hade för några decennier sedan. Under min senare passiva period förvarade jag den i ett lager, men detta plundades för några år sedan... :-(

Nåväl, borsten såldes på den tiden under Kodaks namn (senare under något annat, som jag tyvärr inte nu kan erinra mig). Borsten var kopplad till en elektroniklåda som anslöts till nätet. Det finns också vanliga antistatborstar som är billigare, runt 4-500 kr, eller jordade borstar. De av dessa som jag har provat har dock inte alls varit lika effektiva som den gamla Kodak-borsten var.

Edit: Medan jag skrev hann Frank före.

Senast ändrad:
anonymous skrev:
:) det spelar väll ingen roll princip att hon få en massa bra tips. Tydligen den här med att poppa runt med en dammsugare verkar vara oundvikligt.
:)
Nej, självfallet inte. Anledningen till att jag skrev till detta var bara för att ge en förklaring till varför en del av det jag skrev var precis vad du också hade skrivit. Men visst är det bättre att hon får samma tips flera gånger, än att hon inte får några alls!

Och ja, en BRA dammsugare har stor betydelse i ett mörkrum!

FlyerOne skrev:
Nej, självfallet inte. Anledningen till att jag skrev till detta var bara för att ge en förklaring till varför en del av det jag skrev var precis vad du också hade skrivit. Men visst är det bättre att hon får samma tips flera gånger, än att hon inte får några alls!

Och ja, en BRA dammsugare har stor betydelse i ett mörkrum!

Det har ja förstått :) men om Anna läser den här då ska du tänka på att om du kör med luft i burk då ska den inte låta så här PPSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST utan så här PSSST på ena sidan av negativet och PSSST på andra. Annars skapar du en mindre tornado i mörkrummet och det ät kanske inte är så bra: ;-) med tanke på dammet! :)

Ett tips i denna städiver som jag har lärt mig av erfarenhet är att INTE spraya med tryckluftsburken när förstoringsapparaten är igång. Drivgasen är nämnligen brandfarlig och själv lyckades jag åstadkomma en mindre explosion i min iver att få rent ett negativ.

Kanske ett dumt inlägg men jag hade inte en tanke på att det kunde hända så jag bev båder rädd och förvånad.

Lycka till!

orjanc skrev:
Ett tips i denna städiver som jag har lärt mig av erfarenhet är att INTE spraya med tryckluftsburken när förstoringsapparaten är igång. Drivgasen är nämnligen brandfarlig och själv lyckades jag åstadkomma en mindre explosion i min iver att få rent ett negativ.

Kanske ett dumt inlägg men jag hade inte en tanke på att det kunde hända så jag bev båder rädd och förvånad.

Lycka till!

Hej, :) Jag vill naturligtvist inte vara elak men undrar vad är det för något du använder? Propanbutan gas direkt ifrån gasledningen? :)

Om det är gas i och dessutom är brandfarligt då kan man knappast kalla den för tryckluft eller hur? :)

Snarare det är då brandfarlig komprimerad gas av någon sort.

Acetylen till exempel!:)Den är läckert sotar så vackert när det brinner.:)

No väll jag kanske snackar lite för lätt eftersom jag har ett litet laboratorium kompressor med en liten tank med fuktavskiljare och det vore knappast lätt att tända på snarare blåsa ut, men om nånting redan brinner då är det hela en annan saga.

Det får man vara försiktigt med vad man köper.

Senast ändrad:
Får väl redogöra för mitt inköp av "tryckluft på burk", tror att den är köpt på Kjell & Co eller Claes Olsson. Möjligen något annat liknande ställe. Säljs som tryckluft och när jag blåste in i min förstoringapparat så blev det en rejäl låga och luktade bränt. Möjligen var det något annat som fick för sig att ta fyr, det vet jag inte men spelar ingen större roll. tipset är att inte göra en så korkad sak som jag gjorde utan att stänga av förstoringapparaten först.

orjanc skrev:
Får väl redogöra för mitt inköp av "tryckluft på burk", tror att den är köpt på Kjell & Co eller Claes Olsson. Möjligen något annat liknande ställe. Säljs som tryckluft och när jag blåste in i min förstoringapparat så blev det en rejäl låga och luktade bränt. Möjligen var det något annat som fick för sig att ta fyr, det vet jag inte men spelar ingen större roll. tipset är att inte göra en så korkad sak som jag gjorde utan att stänga av förstoringapparaten först.

Det är väll inte ditt fel att "samvetsgranna" individer säljer grejor som är förklädda och visar sig vara nåt helt annat! Tur att inte har hänt något allvarligt!

Men din varning är helt rätt och på rätt plats.

Hoppas på att ingen digitalist läser den här för då kommer att går rykten på andra trådarna att analogister spränger sig och varandra i mörkrummet! :) Och då är det farligt att kopiera så är bäst att hålla sig till Epson och diversa andra skrivare :)

Ni som har inte köpt in något men tänker göra det här är ett tips! Är det en varning om brandfara på burken (en låga) då är det ingenting att ha!

Tryckluft är inget annat än komprimerad O2 dvs OXIGEN och som sådant det är inte markerad med låga på burken en komprimerad sådant har inget problem med att hitta ut från burken och därför behövs inte andra gaser som drivmedel!

Men och det ska till mycket, men om det brinner eller burken utsatts för mycket höga temperaturer då sprängs det. Men då är det en helt annan markering på burken och krävs mycket till för att det ska hända.

Senast ändrad:
Ps: Det säljs i handeln en "Office-clean Air-Duster" för rengöring av elektroniska komponenter och den innehåller Propan och Butan vilket är inte luft!

KÖP INTE DET!

Damm är brandfarligt som tusan när det är finfördelat i luft.

Jag har en luftburk från Classe och den innehåller bara luft. Står till och med icke brännbart med stora bokstäver framtill. Men använder man den för att "förgasa" damm, då brinner det garanterat om det t ex kommer i kontakt med en risig koppling som ger lite överslagsgnistor när den rör på sig.

Det blev ju en lite kul diskussion här. Jag tackar för engagemanget i min helt ofrivilliga pyrotekniska övningar. Kanske var det en dammexposion jag åstadkom eller hade jag inte läst så noga på burken, vet inte. Men det var en lärdom och kan meddela att allt gick bra. Min kära Durst 850 lever än.

En liten grej till och den här riktar sig till Anna! Med tanke på Jims inlägg här.
Läs:

" Men använder man den för att "förgasa" damm, då brinner det garanterat om det t ex kommer i kontakt med en risig koppling som ger lite överslagsgnistor när den rör på sig."

Det är kanske bra om du kollar på alla strömförande delarna (kablarna) med. Nämligen några typ av kablar hårdnar och spricker med åldern om du upptäcker nåt sånt byt på direkten också bra om du kollar glödlampshållare om det är hel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar