ANNONS
Annons

sRGB-fel i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant tråd!

Har upptäckt att jag också har avvikelser i färghanteringen på min macbook pro och en kalibrerad nec 2090 skärm.

Upptäckte att jag får uppdrivna röda färger i aperture när jag kör helskärmsläge jämfört med standard view. Sen märkte jag att jag har samma färger i Lightroom, PS och apertures standardview. Men att de röda färgerna är boostrade (och exakt lika) i Safari och förhandsvisaren - precis som i apertures helskärmsläge. Bilderna är sparade med sRGB.

Vem vet, kanske samma grundproblem?

Kan föresten tillägga att jag kikade på din bild med löven. På min skärm är färgerna lagom i PS och Firefox. De röda tonerna är boostrade i förhandsvisaren och Safari. Skumt det här!
 
Senast ändrad:
Nu har jag experimenterat en del och hittat en lösning som passar mitt system. Hoppas det funkar för Mats mfl med.

Jag har en macbook pro med osx 10.5.5, kalibrerad nec 2090 uxi. Har en kalibrerad skärmprofil till macbook-skärmen och en till nec-skärmen. Har samma problem med avvikelser i färgåtergivningen om man jämför PS med förhandsvisaren och Safari. Det blir övermättade färger i Safari och förhandsvisaren men inte i PS.

Det verkar som om Safari och förhandsvisaren läser in hela eller delar av macbook skärmens aktiva färgprofil och återger färgerna, som ju är anpassade till macbookskärmen, på den externa nec-skärmen med felaktig färgåtergivning som följd.

Jag läste in macbookens skärmprofil till necskärmen och tog upp Mats lövbilder bredvid varandra i PS, förhandsvisaren och Safari. Då blev lövbilderna identiska i färgen i PS, förhandsvisaren och Safari. Även om färgerna såg förfärliga ut med macbookens färgprofil på nec skärmen var de helt lika. Nästa steg var att återställa nec skärmen till sin rätta färgprofil och att läsa in den även till macbookskärmen. Alltså nec skärmprofilen till macbook skärmen. Det såg inte så bra ut på macbooken förståss men nu blev färgerna helt identiska med rätt färgåtergivning på den externa nec skärmen!

I mitt system verkar det alltså som om Safari och förhandsvisaren läser in profildata från macbookens aktiva skärmprofil, även fast den externa skärmen är primär. Lösningen för mig är att nec skärmprofilen är aktiv även i macbook skärmen när jag jobbar med bilder mot webben. Det blir olika färgåtergivning på bilderna när man drar dem mellan skärmarna försåss, men färgerna är korrekta och lika i alla program på necskärmen (alltså PS, Safari, förhandsvisaren). När jag jobbar med bilder lokalt i datorn med enbart PS och ligthroom är det separata färgprofiler i de bägge skärmarna som gäller. För då blir det samma färger om man tex drar bilder mellan skärmarna.

Vete 17 om det här är en bugg eller något fel lokalt i min dator. För nu kommer det lustiga. Har prövat en trial version av aperture och standard visaren återger färger korrekt på externa nec skärmen. Men när man tar upp bilden i helskärmsläge blir det fel färger igen. Jepp, jag testade att byta färgprofil i macbookskärmen och då var färgerna helt lika i standard- och helskärmsläget!

Hoppas någon förstod något av detta.
 
Senast ändrad:
Vad har du för skärm? Är den kalibrerad?

Jag har en Macbook pro med en extern NEC 2090uxi skärm, bägge är kalibrerade med en Eye1 display. Det är olika profiler laddade för resp skärm och när jag flyttar ett Preview-fönster med en bild mellan skärmarna så byts skärmprofilen, helt korrekt.

Jag har NEC-skärmen som primär skärm (med menyraden) men färgerna blir övermättade i Safari, mail, mm. På MacBook:ens inbyggda skärm visas färgerna lika i PS, Preview och Safari men inte på min fina externa skärm.

Problemet är som mest irriterande med CaptureOne 4, raw-konverteraren; där visas också aningen felaktiga färger och kontrast på min fina externa skärm, men ganska ok på MBP:ns inbyggda skärm, suck.

Kanske ska testa att lägga in NEC-skärmens profil för den inbyggda skärmen som Yeti skrev.
 
Efter att ha läst de två senaste inläggen så har jag kommit på en fiffig "Åsa-Nisse-lösning". Jag lägger in färgprofilen för den externa skärmen i Booken under den tid som jag startar de program som jag vill ska få den inläst. Och vips - Safari och Firefox visar rätt färger på den viktigaste skärmen - den externa. Det fungerar säker med flera program. Det här verkar att vara en klar programeringsmiss. Men att Apple själva missar är ju skämmigt. Hur kan vi få Apple att få upp ögonen för detta problem?

Mats
 
Efter att ha läst de två senaste inläggen så har jag kommit på en fiffig "Åsa-Nisse-lösning". Jag lägger in färgprofilen för den externa skärmen i Booken under den tid som jag startar de program som jag vill ska få den inläst. Och vips - Safari och Firefox visar rätt färger på den viktigaste skärmen - den externa. Det fungerar säker med flera program. Det här verkar att vara en klar programeringsmiss. Men att Apple själva missar är ju skämmigt. Hur kan vi få Apple att få upp ögonen för detta problem?

Mats

På listan för ColorSync t ex.

Stefan
 
Visst är det konstigt! Jag menar - självaste aperture verkar läsa färgprofilen från *olika* skärmar. Standard viewern från primära skärmprofilen och helskärmsläget från MBP skärmen med olika färgåtergivning - inom programmet - som följd!


Efter att ha läst de två senaste inläggen så har jag kommit på en fiffig "Åsa-Nisse-lösning". Jag lägger in färgprofilen för den externa skärmen i Booken under den tid som jag startar de program som jag vill ska få den inläst. Och vips - Safari och Firefox visar rätt färger på den viktigaste skärmen - den externa. Det fungerar säker med flera program. Det här verkar att vara en klar programeringsmiss. Men att Apple själva missar är ju skämmigt. Hur kan vi få Apple att få upp ögonen för detta problem?

Mats
 
Lösningen...

Nu har jag meckat en hel del med macken och tror mig hittat lösningen.

Problemet verkar alltså vara att Apples egna program som Safari, förhandsvisaren, Aperture (med flera?) läser fel skärmprofil i en datorupsättning med två skärmar, där den ena är Macbook pro´s skärm och den andra en extern skärm. MBP´s skärmprofil tillämpas på den externa skärmen trots att den är inställd som primär genom att man flyttat stasusbaren till den externa skärmen i bildksärmsinställningarna. Det blir således avvikelser i färgåtergivningen på den externa skärmen eftersom fel skärmprofil tillämpas.

Efter en del pulande hittade jag ytterligare en inställning som måste aktiveras. Kolla i program foldern och öppna verktygsprogram foldern. I den finns programmet colorsync verktyg. Starta den och tryck på knappen/gruppen enheter. Här kan man ställa in sin externa skärm som primär ytterligare en gång. Starta sedan om datorn och vips - nu verkar alla program läsa den externa skärmens färgprofil från början. Allt funkar perfekt för mig nu, till och med Aperture. Observera att man måste ställa tillbaka denna inställning om man pluggar ut sin externa skärm och kör enbart på MBP´n skärm.

Detta funkar för mig, hoppas det gör det för er också.

"It just works" (apple´s slagdänga)

Yeah right...
 
Senast ändrad:
Nu har jag meckat en hel del med macken och tror mig hittat lösningen.

Problemet verkar alltså vara att Apples egna program som Safari, förhandsvisaren, Aperture (med flera?) läser fel skärmprofil i en datorupsättning med två skärmar, där den ena är Macbook pro´s skärm och den andra en extern skärm. MBP´s skärmprofil tillämpas på den externa skärmen trots att den är inställd som primär genom att man flyttat stasusbaren till den externa skärmen i bildksärmsinställningarna. Det blir således avvikelser i färgåtergivningen på den externa skärmen eftersom fel skärmprofil tillämpas.

Efter en del pulande hittade jag ytterligare en inställning som måste aktiveras. Kolla i program foldern och öppna verktygsprogram foldern. I den finns programmet colorsync verktyg. Starta den och tryck på knappen/gruppen enheter. Här kan man ställa in sin externa skärm som primär ytterligare en gång. Starta sedan om datorn och vips - nu verkar alla program läsa den externa skärmens färgprofil från början. Allt funkar perfekt för mig nu, till och med Aperture. Observera att man måste ställa tillbaka denna inställning om man pluggar ut sin externa skärm och kör enbart på MBP´n skärm.

Detta funkar för mig, hoppas det gör det för er också.

"It just works" (apple´s slagdänga)

Yeah right...

TACK!!! DET FUNKAR!!! HURRA!!!

Jag var in där och tittade men missade att en omställning skulle göras. Den var ju minst sagt diskret. Jag trodde att det skulle fungera med att dra över menyraden.

Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.