Annons

sRGB-fel i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig visas bilden rätt i PS men inte förhandsvisningen under "spara för webben". Dock blir bilden exakt som den i PS i både Safari och Firefox.

Kolla så att du inte har fler sRGB.icc än den som ligger under systemet. Bara en tanke.
 
Jag har samma problem, dvs rätt färger i Preview och Photoshop, men övermättade färger i Safari, mail mm. Det är oerhört irriterande men inget som egentligen förstör något. I PS är allt korrekt och utskrifterna är korrekta.

Jag brukar spara web-bilder utan färgprofil numera, då ser de ok ut i Safari och de flesta web-läsare förutsätter sRGB och struntar i ev. inbäddad profil.

Det finns flera sRGB.icc på min systemdisk, kanske är det ett problem? Men sRGB bör väl alltid vara sRGB, dvs identiskt innehåll i profilen?
 
Nu har jag kommit en bit på lösningen. Det är bara i skärm nr.2 som felet blir. Eizo CG222, proffsskärm för bilder. Den bildskärmsprofilen läggs inte på där i Mac-programmen, förutom i Förhandsvisning. Där kan man se att bilden byter profil när den kommer dit för att visas rätt. Så detta är nog inget jag kan göra något åt börjar jag att misstänka. Är jag inne på rätt spår? Någon som vet?
 
Jag har samma problem, dvs rätt färger i Preview och Photoshop, men övermättade färger i Safari, mail mm. Det är oerhört irriterande men inget som egentligen förstör något. I PS är allt korrekt och utskrifterna är korrekta.

Jag brukar spara web-bilder utan färgprofil numera, då ser de ok ut i Safari och de flesta web-läsare förutsätter sRGB och struntar i ev. inbäddad profil.

Det finns flera sRGB.icc på min systemdisk, kanske är det ett problem? Men sRGB bör väl alltid vara sRGB, dvs identiskt innehåll i profilen?
Vad har du för skärm? Är den kalibrerad?
 
Jag har tänkt på det här förut, men "åt andra hållet" jag tycker att firefox visar fel färger då safari, förhandsvisning och photoshop för mig visar samma färger. Därför provade jag lite olika saker:

Jag började med att ta bilden med inbäddad färgprofil och öppna den i firefox, safari, webbläsaren stainless, förhandsvisning, och photoshop. Då visade alla samma övermättade färgresultat förutom firefox som visade än mindre mättad bild.

Sedan så gick jag in under View>Proof Setup (i photoshop) där jag ändrade mellan monitor RGB, windows RGB och Macintosh RGB. Vid Monitor RGB såg bilden ut som i firefox, vid windowsRGB visade den samma resultat som övriga program och vid macintosh RGB visade den en tredje variant.

Sedan sparade jag bilden utan att bädda in färgprofilen, vilket i photoshop inte gjorde någon skillnad, men gjorde att övriga program, visade bilden på samma resultat.

Vilket får mig att dra någonslags slutsats att safari m.fl. tolkar "sRGB IEC61966-2.1" likt det som i photoshop kallas "Windows RGB", men när man exkluderar färgprofilen tolkas de på samma vis som photoshop tolkar "Monitor RGB". Vad gäller firefox så tolkar det båda bilderna på samma sätt eftersom programmet inte klarar av att läsa färgprofiler.

Min slutsats är alltså, för att få samma resultat i alla program bör jag bildbehandla med monitor RGB samt spara bilden utan färgprofil.

Jag sitter förövrigt vid en hårdvarukalibrerad skärm också, fastän det var väl ett halvår sedan jag kalibrerade senast.
 
Senast ändrad:
Vilket får mig att dra någonslags slutsats att safari m.fl. tolkar "sRGB IEC61966-2.1" likt det som i photoshop kallas "Windows RGB", men när man exkluderar färgprofilen tolkas de på samma vis som photoshop tolkar "Monitor RGB". Vad gäller firefox så tolkar det båda bilderna på samma sätt eftersom programmet inte klarar av att läsa färgprofiler.

Min slutsats är alltså, för att få samma resultat i alla program bör jag bildbehandla med monitor RGB samt spara bilden utan färgprofil.

Jag sitter förövrigt vid en hårdvarukalibrerad skärm också, fastän det var väl ett halvår sedan jag kalibrerade senast.
Korrekt, det som kallas för Windows RGB är samma sak som sRGB. Din andra slutsats är också korrekt, för att få samma dåliga resultat som du får i program som inte färghanterar så kan du göra det genom att bildbehandla utifrån Monitor RGB och sedan spara utan profil. Men det är bara på din skärm som resultatet ser likadant ut. När du sedan flyttar på bilden till en annan skärm kommer färgerna se annorlunda ut. Är det då inte bättre att få en vettig färgvisning i de program som verkligen kan hantera färg rätt och strunta i utseendet i de färger som inte kan?

Stefan
 
Jag har tänkt på det här förut, men "åt andra hållet" jag tycker att firefox visar fel färger då safari, förhandsvisning och photoshop för mig visar samma färger. Därför provade jag lite olika saker:

Jag började med att ta bilden med inbäddad färgprofil och öppna den i firefox, safari, webbläsaren stainless, förhandsvisning, och photoshop. Då visade alla samma övermättade färgresultat förutom firefox som visade än mindre mättad bild.

Sedan så gick jag in under View>Proof Setup (i photoshop) där jag ändrade mellan monitor RGB, windows RGB och Macintosh RGB. Vid Monitor RGB såg bilden ut som i firefox, vid windowsRGB visade den samma resultat som övriga program och vid macintosh RGB visade den en tredje variant.

Sedan sparade jag bilden utan att bädda in färgprofilen, vilket i photoshop inte gjorde någon skillnad, men gjorde att övriga program, visade bilden på samma resultat.

Vilket får mig att dra någonslags slutsats att safari m.fl. tolkar "sRGB IEC61966-2.1" likt det som i photoshop kallas "Windows RGB", men när man exkluderar färgprofilen tolkas de på samma vis som photoshop tolkar "Monitor RGB". Vad gäller firefox så tolkar det båda bilderna på samma sätt eftersom programmet inte klarar av att läsa färgprofiler.

Min slutsats är alltså, för att få samma resultat i alla program bör jag bildbehandla med monitor RGB samt spara bilden utan färgprofil.

Jag sitter förövrigt vid en hårdvarukalibrerad skärm också, fastän det var väl ett halvår sedan jag kalibrerade senast.

Problemet verkat att ha utvecklat sig till att bli två problem.

Det du har kommit fram till med ditt testade är tyvärr sant. Bättre än så fungerar det inte. Men det färgproblem som jag har tagit upp i tråden är mångdubbelt värre. Men det visar sig bara på min andra skärm som är till för bildbehandling. Där t.ex. i Safari så får en sRGB-profil färgerna att skena iväg till galenskap. Men utan profil så ser det betydligt bättre ut. Då finns "bara" det fel som du har kommit fram till.

Jag börjar nu misstänka att vissa program inte kan visa rätt färger på bildskärm 2. De programmen kan bara använda skärmprofilen på bildskärm 1. Och då ser det ju galet ut på skärm 2. Photoshop, Lightroom och Förhandsvisning klarar att visa rätt färger på båda bildskärmarna. Men inga andra program verkar att klara det.

Nu undrar jag, finns det något sätt att rätta till detta?
 
Senast ändrad:
Jag börjar nu misstänka att vissa program inte kan visa rätt färger på bildskärm 2. De programmen kan bara använda skärmprofilen på bildskärm 1. Och då ser det ju galet ut på skärm 2. Photoshop, Lightroom och Förhandsvisning klarar att visa rätt färger på båda bildskärmarna. Men inga andra program verkar att klara det.

Du har helt rätt, många program klarar inte av att växla mellan två skärmprofiler på ett korrekt sätt på en Mac, för att inte tala om på en PC. Safari är ett exempel, Acrobat är ett annat sådant exempel. Enda sättet att få bilden korrekt visat är att du ställer in den skärm som är viktig för dig som huvudskärm, dvs den som har menyraden. Det är en brist i dagens färghanteringssystem som är rätt överraskande, eftersom Photoshop har fixat detta sedan många versioner tillbaka.

Stefam
 
Du har helt rätt, många program klarar inte av att växla mellan två skärmprofiler på ett korrekt sätt på en Mac, för att inte tala om på en PC. Safari är ett exempel, Acrobat är ett annat sådant exempel. Enda sättet att få bilden korrekt visat är att du ställer in den skärm som är viktig för dig som huvudskärm, dvs den som har menyraden. Det är en brist i dagens färghanteringssystem som är rätt överraskande, eftersom Photoshop har fixat detta sedan många versioner tillbaka.

Stefam

Jag prövade att flytta menyraden från MacBookPro till CG222 igår, men det hjälpte inte. Prövade nu igen och startade om, men icke. Samma fel i Eizon fortfarande. Macprogrammen utom Förhandsvisning, visar endast bilderna någolunda rätt i booken när det är en sRGB-profil inbakad. Mycket trist! Har du Stefan fått det att fungera?
 
Jag prövade att flytta menyraden från MacBookPro till CG222 igår, men det hjälpte inte. Prövade nu igen och startade om, men icke. Samma fel i Eizon fortfarande. Macprogrammen utom Förhandsvisning, visar endast bilderna någolunda rätt i booken när det är en sRGB-profil inbakad. Mycket trist! Har du Stefan fått det att fungera?

Ja, det har jag fått att fungera, då med Acrobat och Safari. Och jag sitter med samma uppsättning som du just nu, en MacBook Pro och en Eizo CG-skärm, i mitt fall en 211.

Stefan
 
Det är i sådana här lägen man blir så glad över att ens Windowskonfiguration fungerar felfritt rent färghanteringsmässigt, annars får man alltid höra hur överlägsna alla olika Mac-uppsättningar är i sammanhanget. Kanske det blir en ny Dell ändå nästa gång....
 
Ja, det har jag fått att fungera, då med Acrobat och Safari. Och jag sitter med samma uppsättning som du just nu, en MacBook Pro och en Eizo CG-skärm, i mitt fall en 211.

Stefan

OK. Tack. Du har säkert den senaste katten. Jag kör med 10.4.11 och där verkar det inte gå att få Safari att funka så. Det hade ju varit fint om det hade gjort det.

Mats
 
Det är i sådana här lägen man blir så glad över att ens Windowskonfiguration fungerar felfritt rent färghanteringsmässigt, annars får man alltid höra hur överlägsna alla olika Mac-uppsättningar är i sammanhanget. Kanske det blir en ny Dell ändå nästa gång....

Har du lyckats göra samma sak, dvs få t ex Acrobat att visa färger korrekt på två skärmar, så att när du drar ett dokument från en skärm till den andra så byts skärmprofilen?

Nyfiken Stefan
 
Har du lyckats göra samma sak, dvs få t ex Acrobat att visa färger korrekt på två skärmar, så att när du drar ett dokument från en skärm till den andra så byts skärmprofilen?

Nyfiken Stefan

Har inte Acrobat, men gjorde en pdf via utskrift. Den ser rätt i färg ut på Acrobat reader i fönstret med menyn, i detta fall CG210. Men färgen ändras inte när dokumentet kommer in i Bookens fönster. Förhandsvisning däremot visar pdf:en fel i CG210 men rätt på Booken. Så svaret blir nej, profilen byts inte mellan skärmarna. Hoppas att du blev lite klokare av detta. Har du någon aning varför min Safari inte visar med profil i huvudfönstret, nu CG210? Det skulle vara värdefull att få till det.

Mats
 
Så svaret blir nej, profilen byts inte mellan skärmarna. Hoppas att du blev lite klokare av detta. Har du någon aning varför min Safari inte visar med profil i huvudfönstret, nu CG210? Det skulle vara värdefull att få till det.

Mats

Har du kollat vilka profiler som du har i Bildskärmar i Systeminställningar?

Stefan
 
Har du kollat vilka profiler som du har i Bildskärmar i Systeminställningar?

Stefan

Ja, där finns bl.a. den aktuella monitorprofilen och sRGB Profile och sRGB IEC61966-2.1 om det är dom du menar. Antagligen så ska väl Safari läsa in den aktuella monitorprofilen för att kunna visa rätt? Vilket då Förhandsvisning klarar. Men den profilen finns bara på ett ställe, i avändarkontots biliotek/colorsynk/profiles

Mats
 
Ja, där finns bl.a. den aktuella monitorprofilen och sRGB Profile och sRGB IEC61966-2.1 om det är dom du menar.

Mats
Den ska visas i två fönster om du har två skärmar anslutna. I respektive fönster lägger du in färgprofilen för respektive skärm för att det ska fungera, inget sRGB eller liknande.

Stefan
 
Den ska visas i två fönster om du har två skärmar anslutna. I respektive fönster lägger du in färgprofilen för respektive skärm för att det ska fungera, inget sRGB eller liknande.

Stefan

Jaha, det var så du menade. Ja, det är två fönster, Booken med Färg-LCD-profil vald och Eizon med CG210-profil (hårdvarukalibrerad med Spyder 2) Så det borde ju vara rätt vad jag förstår. Men att Safari 3.1.2 inte kan korrigera bilden med sRGB-profil i Eizon när den har menyraden är ju mysko. Inte kul att surfa runt på den lilla Bookskärmen, med ganska liten färgrymd (LED-skärmen).

Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.