ANNONS
Annons

sRGB-fel i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

mats lindfors

Aktiv medlem
Hej,

Mina sRGB-bilder gjorda i Photoshop CS3 Och Lightroom 2 visas med katastrofalt hög färgmättnad i Safari, Mail, iPhoto, iDVD. De program som visar de bilderna rätt är Firefox och Apples Förhandsvisning. Problemet kom vid systemuppgradeing i början förra året. Använder fortfarande 10.4.11 men problemet finns också i nya Leopard har jag sett.

Är det någon som känner igen problemet och vet hur man kan åtgärda det?

Tacksam för hjälp.

Mats Lindfors

Att firefox skiljer ut sig är ju väntat, eftersom den inte färghanterar, men det är lite oväntat att Preview.app ställer sig på den sidan i stället för tillsammans med de andra.

Du kan inte göra en bild tillgänglig som vi kan kika på?

Senast ändrad:
Hoppas att skillnaderna kommer att synas. Har gjort en skärmdump. Korrekt färger till vänster i Förhandsvisning. Höger i Safari.

Bilagor

• blad.jpg
    blad.jpg
    12.8 KB · Visningar: 610
Jag menade själva bildfilen, så att vi kan kolla om det är något skumt med den inbäddade profilen, eller om vi ska misstänka något annat i konfigurationen på ditt system.

Hm, du har väl bäddat in en profil i bilden? Annars kan jag tänka mig att man får lustiga effekter om olika program hanterar otaggade data på olika sätt (minns inte riktigt hur det är med den saken).

länk till bildfilen

http://www.webbkusten.com/lov.jpg

Bilden som ligger i forumet är utan profil. Men jag tror att skillnaden går fram. Bildfilen som kan hämtas via länken är med sRGB profil. Det verkar vara ett internt datorproblem som sker i vissa program. Något går snett med profilen. Så tyvärr fungerar det bättre utan en profil. Men en av mina kunniga kompisar fick samma problem i sin iMac med Leopard. Har alla det här problemet och har blundat för det?

Mats

http://www.webbkusten.com/lov.jpg

Bilden som ligger i forumet är utan profil. Men jag tror att skillnaden går fram. Bildfilen som kan hämtas via länken är med sRGB profil. Det verkar vara ett internt datorproblem som sker i vissa program. Något går snett med profilen. Så tyvärr fungerar det bättre utan en profil. Men en av mina kunniga kompisar fick samma problem i sin iMac med Leopard. Har alla det här problemet och har blundat för det?

Mats

Jag har som det verkar precis samma problem som dig, med kalibrerad skärm så ser färgerna bra ut i Photoshop och i Firefox med skärmprofilsplugin. Däremot så suger Safari och förhandsvisningen av bilderna, precis som du beskrev det. Jag misstänker att det är nått strul med Programvaran och inte bildfilerna. mvh Johan

Jag testade på min och har bilden öppen med Firefox, Safari, Photoshop och bildvisningen. Den ser likadan ut överallt och jag kör också 10.4.11

Vet inte om det hjälper men..?

Bilagor

• Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    20 KB · Visningar: 518
OK. Förhandsvisning är det enda av Apples program som visar bilderna med sRGB-profil rätt hos mig. Det är ju helt oacceptabelt! Och så har det varit i över ett år. Inte ens iPhoto gör rätt. Är det någon som vet om det går att få rätsida på det här?

Mats

Vilket skojigt fel! =) Hos mig ser det också bra ut, lika i alla program (har inte testat Firefox och Photoshop, dock). Jag kan inte komma på någon bättre idé än att ändra skärmprofil till något annat och sedan tillbaka igen och starta om alla program, ifall det är någon inställning som hakat upp sig någonstans. Det skulle ju ligga nära till hands att misstänka att någon lokal färginställning i t.ex. Safari blivit fel, men såvitt jag vet finns ingen sådan inställning...

Jag är tyvärr inte så insatt som jag borde vara, vad gäller profiler, men om du vill veta vad jag har för inställningar får du gärna berätta var jag hittar dem... :)

Vilket skojigt fel! =) Hos mig ser det också bra ut, lika i alla program (har inte testat Firefox och Photoshop, dock). Jag kan inte komma på någon bättre idé än att ändra skärmprofil till något annat och sedan tillbaka igen och starta om alla program, ifall det är någon inställning som hakat upp sig någonstans. Det skulle ju ligga nära till hands att misstänka att någon lokal färginställning i t.ex. Safari blivit fel, men såvitt jag vet finns ingen sådan inställning...

I 10.3 så fanns en global Colorsynkinställning för Appleprogrammen. Men det finns det inte längre. Det verkar nog som en preferensfil är fel...

Precis det felet får jag med när jag sparar för webben. däremot om jag väljer: spara som så finns felet inte där. However så visar faktiskt förhandsvisningen mindre kulörta bilder än vad dom faktiskt är.. och det här problemet har jag med senaste uppdateringen osx..

Så det har ingenting med skärmkalibrering att göra..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar