Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
sRGB eller Adobe RGB???
- Trådstartare gapet
- Start datum
Om du vill ha bästa möjliga utgångsmaterial för efterbearbetning väljer du Adobe RGB (1998). Den färgrymden är större.
Om du däremot eftersträvar ett enkelt flöde, kanske fotograferar i jpeg och vill skicka direkt till labb utan att passera gå eller bry dig om datorbiten. Kanske slänga upp bilder på webben eller skicka till bekanta, då använder du sRGB.
Om du däremot eftersträvar ett enkelt flöde, kanske fotograferar i jpeg och vill skicka direkt till labb utan att passera gå eller bry dig om datorbiten. Kanske slänga upp bilder på webben eller skicka till bekanta, då använder du sRGB.
stefano
Aktiv medlem
Om du i slutändan vill lägga upp vissa bilder på webben, kom då ihåg att konvertera bilderna till sRGB.
Om man tittar på Adobe RGB bilder med en bildvisare som ej stödjer färprofiler (t.ex. surfar utan speciell bildvisare i Internet Explorer), kommer färgerna inte att återges korrekt (ser oftast urvattnat ut).
Det enklaste är att köra "Save to Web" i PhotoShop, då sparas de korrekt.
Om man tittar på Adobe RGB bilder med en bildvisare som ej stödjer färprofiler (t.ex. surfar utan speciell bildvisare i Internet Explorer), kommer färgerna inte att återges korrekt (ser oftast urvattnat ut).
Det enklaste är att köra "Save to Web" i PhotoShop, då sparas de korrekt.
kaw
Aktiv medlem
Tråden handlade visserligen om vilken färgrymd man ska välja när man fotar JPEG och då gäller ju bara de alternativ som kameran erbjuder, men jag undrar ändå - vad är bra med EciRGB. Jag hittade en specifikation och där stod ett dess "primaries" är samma som NTSC från 1953 och att gammat är 1,8.robarb skrev:
Fast EciRGB är nästa generation, snäppet bättre än Adobe faktiskt.
Nej, det Jim skriver gäller JPEG.Christer1 skrev:
Menar du att man skall ta hem bilder i RAWformat för att utnyttja AdobeRGB formatet.
Senast ändrad:
gapet
Aktiv medlem
Jag tror jag blir lite yr i huvudet))
Det finns 4 lägen för jpg i kameran. Däribland dom två jag nämt. Adobe rgb verkar ge en större möjlighet att editera bilden i efterhand som jag förstår av era kommentarer. Men duger även srgb för att skriva ut större format eller är adobe rgb bäst då???? Mycket osäker.
Mvh
/Ernst
Det finns 4 lägen för jpg i kameran. Däribland dom två jag nämt. Adobe rgb verkar ge en större möjlighet att editera bilden i efterhand som jag förstår av era kommentarer. Men duger även srgb för att skriva ut större format eller är adobe rgb bäst då???? Mycket osäker.
Mvh
/Ernst
kaw
Aktiv medlem
Ja.gapet skrev:
Men duger även srgb för att skriva ut större format [...]
erro.se
Aktiv medlem
Färgprofiler har inget med utskriftsformat att göra. Hur stor bild du kan skriva ut styr du (till viss del) genom valet av upplösning i pixlar. Färgrymden (sRGB, AdobeRGB m.fl) ger dig möjlighet att ange hur "många" färger kameran ska klara av. Ju fler desto bättre kan man ju tycka. Men om du väljer något annat än sRGB så måste du börja sätta dig in i färgprofiler och konvertering. Om du bara ska visa bilder på datorn/Internet och skriva ut eller kopiera bilder för "normalt" bruk så borde sRGB räcka, och då slipper du det extra arbetet.
robarb
Aktiv medlem
Märker att jag inte varit inne på denna tråd på ett tag.
En fråga var vad som var bättre med eciRGB.
Stora skillnaden mot Adobe RGB är att vitpunkten ligger på 5000 kelvin mot 6500 för Adobe. Standard i grafiska branschen är 5000 k, och därmed är eci mer allmängiltig. En blåare vitpunkt hos Adobe alltså. En framtida standard förutspås för eci...om än inget paradigmskifte förstås.
Gammavärdet för Adobe RGB är också 1,8 om jag minns rätt för stunden
En fråga var vad som var bättre med eciRGB.
Stora skillnaden mot Adobe RGB är att vitpunkten ligger på 5000 kelvin mot 6500 för Adobe. Standard i grafiska branschen är 5000 k, och därmed är eci mer allmängiltig. En blåare vitpunkt hos Adobe alltså. En framtida standard förutspås för eci...om än inget paradigmskifte förstås.
Gammavärdet för Adobe RGB är också 1,8 om jag minns rätt för stunden