ANNONS
Annons

sRGB...AdobeRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellenius

Aktiv medlem
Hjälp en förvirrad själ...

I kameran, Canon 40D, har jag ställt in färgrymd sRGB. Jag importerar bildena i LR2.5 där de blir grönaktiga och trista, varför jag tyvärr inte gör så mycket mer än sorterar ut de oskarpa bilderna där. När jag sedan öppnar de importerade bilderna i PS/Br säger programmet att bilderna har färgrymden AdobeRGB och frågar om jag vill konvertera till sRGB. Jag svarar då ja och bilderna ser "normala" ut i färgerna.
Frågan är då; Varför sker en konvertering till AdobeRGB vid importen till LR och hur ändrar jag det?

Tacksam för hjälp
/Björn

Det sker ingen konvertering när du importerar till LR. Det är när du exporterar från LR till PS som du bestämmer vilken färgrymd som skall användas. Det ställer du väl in i dialogrutan för export (om jag nu minns rätt). I alla fall är det så med råfiler. Jpg är jag osäker på då jag inte använder det formatet speciellt ofta.

update: Väljer du att använda "extern edit" i tex PS via LR så är det inställningarna i "Preferences" i LR som bestämmer färgrymden. Mao byter LR ut den profil som du valt i kameran mot den du valt under "preferences" alternativt i dialogrutan för export.

Senast ändrad:
Hjälp en förvirrad själ...

I kameran, Canon 40D, har jag ställt in färgrymd sRGB. Jag importerar bildena i LR2.5 där de blir grönaktiga och trista, varför jag tyvärr inte gör så mycket mer än sorterar ut de oskarpa bilderna där. När jag sedan öppnar de importerade bilderna i PS/Br säger programmet att bilderna har färgrymden AdobeRGB och frågar om jag vill konvertera till sRGB. Jag svarar då ja och bilderna ser "normala" ut i färgerna.
Frågan är då; Varför sker en konvertering till AdobeRGB vid importen till LR och hur ändrar jag det?

Tacksam för hjälp
/Björn

Jag rekommenderar dig att ställa om till Adobe RGB i din kamera. På det sättet får du ut maximal färgrymd ur dina originalbilder.

Vid export från Lightroom väljer du vilken färgrymd bilden ska få. Du kan välja mellan sRGB, Adobe RGB och ProPhoto.

Mitt tips Ställ in Kameran på Adobe RGB och fotografera med Adobe RGB. så konverterar du till sRGB senare om det skulle behövas

Jag rekommenderar dig att ställa om till Adobe RGB i din kamera. På det sättet får du ut maximal färgrymd ur dina originalbilder.

Om du fotograferar med råformat spelar det ingen roll, du kan ändra fritt i efterhand.

Om du skall använda bilderna på webben är sRGB att föredra, Adobe RGB använder du om du jobbar med bilder för tryck.

Jag fotar i RAW-format, jag ser en del fördelar med det.
Det jag frågar efter och vill åstadkomma är att ha samma färgrymd hela vägen. Som det är nu blir det som sagt dassiga och grönaktiga bilder i Lr, men OK i PS/Br.
Jag hittar ingen inställning som påverkar färgrymd för import till Lr.
(På Laptopen ser det OK ut med samma inställningar...)

Jag fotar i RAW-format, jag ser en del fördelar med det.
Det jag frågar efter och vill åstadkomma är att ha samma färgrymd hela vägen. Som det är nu blir det som sagt dassiga och grönaktiga bilder i Lr, men OK i PS/Br.
Jag hittar ingen inställning som påverkar färgrymd för import till Lr.
(På Laptopen ser det OK ut med samma inställningar...)

Det behöver du inte ha. Lightroom ser vilken kamera du använder och tilldelar den profil som din kamera ska ha.

Stefan

Om du fotograferar med råformat spelar det ingen roll, du kan ändra fritt i efterhand.

Om du skall använda bilderna på webben är sRGB att föredra, Adobe RGB använder du om du jobbar med bilder för tryck.

Absolut, men Adobe RGB ger fortfarande en större färgrymd än sRGB i kameran om du fotar JPG eller RAW+JPG.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar