Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SRGB, Adobe RGB, RGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, tack för ditt svar Stefan. Jag har testat detta men kvalitén på bilden försämras markant jmf. med min bearbetning. Har precis fått profilen från tryckeriet och skall testa med det, vet dock ännu inte hur det går till.

Har du rätt program är det hur enkelt som helst. Problemet är ju att det krävs att du har ett program som stöder CMYK-konvertering. Fullversionen av Photoshop gör det så klart, men vare sig Elements eller Lightroom gör det. InDesign gör det också, om du nu använder ett lay-out program för att göra din bok.

Stefan
 
Hej,
Har testat med att lyfta över den färdiga bilden till PS CS3 och då fungerar det bra, tack :)
 
Jag jobbar med marknadskommunikation parallellt med foto och skickar ofta grejer till tryck. Mitt tips är: Kolla vad tryckeriet i fråga vill ha, vilket filformat, vilken färgprofil, och fråga lite om deras arbetsflöde.

Alla som jobbar på tryckerier är inte lika kunniga och noggranna med slutresultatet. Jag skickar allt som oftast alla bilder i AdobeRGB och sen konverteras de till CMYK innan tryck av tryckeriet. Nu har jag turen att samarbeta med väldigt kunniga killar på tryckeriet i fråga så de kan sin grej.

Ibland när man får bildmaterial som ska retuschas till tidningar/trycksaker så kan det var 3-4 olika filformat och lika många färgprofiler i materialet man har att utgå från. Det krånglar till det hela lite, en fördel är att ha allting i (förslagsvis) AdobeRGB och göra alla bearbetningar i den färgrymden. Jobbar man sen med ett bra tryckeri så ser de till att slutresultatet blir vad du ser på din (förhoppningsvis kalibrerade) skärm.

-----------------------------
/Markus
www.markusp.se
 
Visst

Du väljer i programmet om du vill köra din raw i s-rgb eller Adobe-rgb. (adjustment-work color space). När du redigerat kan du överföra din bild till Photoshop (utan att spara emellan) med den valda färgrymden. Bilden öppnas då i PS som en 16-bitars tiff som du kan jobba vidare med där om du vill (alt + P är snabbkommandot). Kör du jpg måste du ställa in Adobe-rgb i kameran om det ska vara någon vits med det. Om du konverterar en s-rgb bild i efterskott till Adobe-rgb så vinner du vanligtvis inte en större färgrymd (gäller jpg).

Ska du sedan i PS spara din tiff till en jpg så får du inte glömma att göra om din 16-bitars bild till en 8-bitars. (Image-mode- 8 bits/chanel)
 
Du väljer i programmet om du vill köra din raw i s-rgb eller Adobe-rgb. (adjustment-work color space). När du redigerat kan du överföra din bild till Photoshop (utan att spara emellan) med den valda färgrymden. Bilden öppnas då i PS som en 16-bitars tiff som du kan jobba vidare med där om du vill (alt + P är snabbkommandot). Kör du jpg måste du ställa in Adobe-rgb i kameran om det ska vara någon vits med det. Om du konverterar en s-rgb bild i efterskott till Adobe-rgb så vinner du vanligtvis inte en större färgrymd (gäller jpg).


Coolt! Den blå himlen blev mer verklighetstrogen efter ändringen. Tyvärr har jag varken Photoshop eller LR. Men jag väntar på en DisplayPort-kabel så att jag kan utnyttja 10-bit output så då kanske färgerna blir ännu bättre. Hoppas bara DPP stöder 10-bit output.
 
Coolt! Den blå himlen blev mer verklighetstrogen efter ändringen. Tyvärr har jag varken Photoshop eller LR. Men jag väntar på en DisplayPort-kabel så att jag kan utnyttja 10-bit output så då kanske färgerna blir ännu bättre. Hoppas bara DPP stöder 10-bit output.

Nu är jag inte alls så kunnig på detta område (brukar fråga lite på fotosidan och andra om hjälp), men här såg jag nyligen en artikel som beskriver 10bit (eller rättare sagt 3x10 = 30 bit) arbetsflöde:

https://photographylife.com/what-is-30-bit-photography-workflow

Verkar som om det inte stödjs på varken min MacBook Pro (r) eller min Surface Pro (som är de som jag kör Lr6.1 på), och har än så länge ingen äkta 10-bit-skräm, så har inte själv testat detta än.

Dock spännande att höra om någon här jobbar i ett arbetsflöde som är äkta 10-bit (x3) AdobeRGB?
 
Nu är jag inte alls så kunnig på detta område (brukar fråga lite på fotosidan och andra om hjälp), men här såg jag nyligen en artikel som beskriver 10bit (eller rättare sagt 3x10 = 30 bit) arbetsflöde:

https://photographylife.com/what-is-30-bit-photography-workflow

Verkar som om det inte stödjs på varken min MacBook Pro (r) eller min Surface Pro (som är de som jag kör Lr6.1 på), och har än så länge ingen äkta 10-bit-skräm, så har inte själv testat detta än.

Dock spännande att höra om någon här jobbar i ett arbetsflöde som är äkta 10-bit (x3) AdobeRGB?

8 eller 10 bitar påverkar inte vilka färger som kan visas, bara hur många valörer som kan återges. Jag brukar använda en liknelse med tre stegar. Att arbeta med sRGB är som att arbeta med en stege som är 2 m hög, man når inte så långt ut i färgrymden. Att arbeta med Adobe RGB är att arbeta med en 3 meter hög stege. Eftersom båda stegarna har lika många stegpinnar blir avståndet mellan varje stegpinne lite större på den högre stegen. Att arbeta med 10 bitars färger gör att man har 4 gånger så många stegpinnar till sitt förfogande.

Sedan kan man föra en lång diskussion om det är nödvändigt att ha så många stegpinnar = valörsteg. Så länge som vi har tillräckligt många valörsteg för att lura vårt färgseende att tro att vi har en kontinuerlig valörskala så räcker ju antalet valörer.

Stefan
 
Lysande liknelse Stefan! Jag vill knappast tänka på hur många steg det är mellan de olika valörerna i ProPhoto RGB, men det tycks fungera utmärkt med 16-bitars filer. Hur bra hade det inte blivit om vi kunde få en 10 bitars bildpipeline till skärmen att fungera fullt ut?
 
8 eller 10 bitar påverkar inte vilka färger som kan visas, bara hur många valörer som kan återges. Jag brukar använda en liknelse med tre stegar. Att arbeta med sRGB är som att arbeta med en stege som är 2 m hög, man når inte så långt ut i färgrymden. Att arbeta med Adobe RGB är att arbeta med en 3 meter hög stege. Eftersom båda stegarna har lika många stegpinnar blir avståndet mellan varje stegpinne lite större på den högre stegen. Att arbeta med 10 bitars färger gör att man har 4 gånger så många stegpinnar till sitt förfogande.

Sedan kan man föra en lång diskussion om det är nödvändigt att ha så många stegpinnar = valörsteg. Så länge som vi har tillräckligt många valörsteg för att lura vårt färgseende att tro att vi har en kontinuerlig valörskala så räcker ju antalet valörer.

Stefan

Håller med Alfin. Väldigt bra förklaring - tack!

Nu till det praktiska; är det värt att någon gång satsa på 10-bitars skärm/kort för att kunna se alla dessa finare steg i valörer? Upplever man praktiskt något jämnare flyt, eller är det för de flesta rätt onödigt med 10/30-bit på bildskärmen?

I Adobe Lr däremot så brukar jag köra med ProPhoto RGB som färgrymd då detta rekommenderats mig. Är det egentligen onödigt? Är det tillräckligt med Adobe RGB i normala fall?
 
Håller med Alfin. Väldigt bra förklaring - tack!

Nu till det praktiska; är det värt att någon gång satsa på 10-bitars skärm/kort för att kunna se alla dessa finare steg i valörer? Upplever man praktiskt något jämnare flyt, eller är det för de flesta rätt onödigt med 10/30-bit på bildskärmen?

I Adobe Lr däremot så brukar jag köra med ProPhoto RGB som färgrymd då detta rekommenderats mig. Är det egentligen onödigt? Är det tillräckligt med Adobe RGB i normala fall?

På de bästa skärmarna är det inte så viktigt. Där sker all anpassning av bilden i skärmens processor och där sker bearbetningen i 12 eller 14 bitar. På sämre skärmar är det viktigare, eftersom där sker bearbetningen på videokortet. Då gör det skillnad om det är 8 eller 10 bitar.

Sedan jobbar du alltid i Prophoto RGB (eller snarare en variant av Prophoto RGB) i Lightroom. Det är först när du exporterar bilden som du kan konvertera bilden till en annan färgrymd.
 
På de bästa skärmarna är det inte så viktigt. Där sker all anpassning av bilden i skärmens processor och där sker bearbetningen i 12 eller 14 bitar. På sämre skärmar är det viktigare, eftersom där sker bearbetningen på videokortet. Då gör det skillnad om det är 8 eller 10 bitar.

Så, för oss som har en hårdvarukalibrerad Eizo-skärm med 16-bitars LUT har 10-bitars uppkoppling till grafikkortet ingen praktisk betydelse? (Eizo skryter om att 10-bitar ger 64 gånger fler färger jmf med 8-bitar med dessa skärmar?)
 
Så, för oss som har en hårdvarukalibrerad Eizo-skärm med 16-bitars LUT har 10-bitars uppkoppling till grafikkortet ingen praktisk betydelse? (Eizo skryter om att 10-bitar ger 64 gånger fler färger jmf med 8-bitar med dessa skärmar?)

Mycket liten, i praktiken ingen alls.
 
Hej

Jag har en fråga liknande trådstartaren..

Jag har en Eizo skärm som är inkalibrerad med två profiler
1. Adobe RGB (1998)
2. sRGB IEC61966-2.1


Jag har förstått att om bilder skall visas Digitalt/webben så är det lämpligast att spara ut i sRGB och för print Adobe RGB.

Min fråga är då.

Ska jag alltid arbeta i Adobe RGB profilen? Eller när jag ska ta ut sRGB jpeg så måste jag ändra om till sRGB profilen på skärmen för att säkerställa att färgerna blev bra i konverteringen?
 
Enklare skärm X-trans

Har en HP Compaq LA2306x.
Tänker att denna inte kan återge annat än sRGB, därför gör jag inte TIFF-filerna i annat format när jag från PhotoNinja exporterar till Lr. Kanske jag tänker fel här. Har för mig att om skärmen skall konvertera från tex. profoto RGB till det den klarar av, så blir det sämre än om tex. PhotoNinja gör det. Finputsning och katalogisering gör jag i Lr. Det är bara "framkallningen" av RAW-filen jag gör i PhotoNinja (X-trans-filer)
Tacksam för tips ang. arbetsflöde.
 
Hej



Jag har en fråga liknande trådstartaren..



Jag har en Eizo skärm som är inkalibrerad med två profiler

1. Adobe RGB (1998)

2. sRGB IEC61966-2.1





Jag har förstått att om bilder skall visas Digitalt/webben så är det lämpligast att spara ut i sRGB och för print Adobe RGB.



Min fråga är då.



Ska jag alltid arbeta i Adobe RGB profilen? Eller när jag ska ta ut sRGB jpeg så måste jag ändra om till sRGB profilen på skärmen för att säkerställa att färgerna blev bra i konverteringen?



Du måste inte, men om du vill vara noggrann ställer du om din skärm till att simulera sRGB när,du jobbar med bilder till webben.
 
Har en HP Compaq LA2306x.

Tänker att denna inte kan återge annat än sRGB, därför gör jag inte TIFF-filerna i annat format när jag från PhotoNinja exporterar till Lr. Kanske jag tänker fel här. Har för mig att om skärmen skall konvertera från tex. profoto RGB till det den klarar av, så blir det sämre än om tex. PhotoNinja gör det. Finputsning och katalogisering gör jag i Lr. Det är bara "framkallningen" av RAW-filen jag gör i PhotoNinja (X-trans-filer)

Tacksam för tips ang. arbetsflöde.



Konverteringen till din skämprofil är bara temporär. När du stänger bilden kommer den fortfarande vara i den färgrymd du valt. Så det finns ingen anledning att välja sRGB bara för att din skärm inte kan återge mer än sRGB.
 
Jag håller med dig om detta. Men den stora massan tycker att det ser bra ut och börjar inte fundera över detta med färghantering och går inte ut och söker info på nätet om varför deras bilder ser olika ut när de tittar på den på en skärm och annorlunda när de ser den på en annan skärm. Inte heller varför deras bild ser annorlunda ut när de skrivit ut den.

Det är ju först när man börjar ställa sig dessa frågor som man börjar jaga information om färghantering.

Hur betydelsefull är 10 bitars kontra 8 bitars hantering. Vad jag förstår så har de finare skärmarna 10 bitars display. Dock verkar stödet i grafikkort på PC marknaden vara begränsat (MAC världen har jag dålig kunskap om). Har de flesta som köper dyrare skärmar t ex Eizo stöd för 10 bitars hantering i sina grafikkort. Är det att kasta pärlor till svinen att köpa en Eizo skärm, tex nya Eizo CS2420 eller CG2420, som kostar 7000 kr eller mer och sedan inte ha stöd för 10 bitars hantering?
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar