Annons

SRGB, Adobe RGB, RGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur betydelsefull är 10 bitars kontra 8 bitars hantering. Vad jag förstår så har de finare skärmarna 10 bitars display. Dock verkar stödet i grafikkort på PC marknaden vara begränsat (MAC världen har jag dålig kunskap om). Har de flesta som köper dyrare skärmar t ex Eizo stöd för 10 bitars hantering i sina grafikkort. Är det att kasta pärlor till svinen att köpa en Eizo skärm, tex nya Eizo CS2420 eller CG2420, som kostar 7000 kr eller mer och sedan inte ha stöd för 10 bitars hantering?

Skillnaden mellan 8 och 10 bitar är oftast mycket liten. Har du en hårdvarukalibrerad skärm så sker bildbearbetningen internt i skärmen med ett högre färgdjup. Visst kan man ana att vissa gradienter återges mjukare, men i de flesta fall syns ingen skillnad. Men visst kommer vi se 10 bitars färgdjup i allt större utsträckning framöver.

Är det att kasta pärlor till svinen att köpa en Eizo skärm, tex nya Eizo CS2420 eller CG2420, som kostar 7000 kr eller mer och sedan inte ha stöd för 10 bitars hantering?
Du kan ju alltid köpa ett grafikkort med stöd för 10-bitar i framtiden, så du förlorar inget på att köpa en kompatibel skärm från början.

Detta inlägg är förmodligen i fel forum kanske. Ber om ursäkt för det. Men eftersom det diskuteras bild och färger och till viss del skärmar så undrar jag om Benq´s skärm för foto är en bra investering för en glad amatör som jag. För redigering i hemmamiljö.

Alltså den med betäckningen Benq SW2700PT
Eller bör man köpa en av det lite mer kända märkena.

Tack på förhand
/ Johan

Detta inlägg är förmodligen i fel forum kanske. Ber om ursäkt för det. Men eftersom det diskuteras bild och färger och till viss del skärmar så undrar jag om Benq´s skärm för foto är en bra investering för en glad amatör som jag. För redigering i hemmamiljö.

Alltså den med betäckningen Benq SW2700PT
Eller bör man köpa en av det lite mer kända märkena.

Tack på förhand
/ Johan

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm

Det Stefan har skrivit i en kommentar är det som fått mig att tveka lite. Skärmen har testats av andra och uppvisade ganska stora skillnader i jämnhet över skärmen i ett av testen. Kan tyda på skillnader mellan exemplar. Men vet dock inte hur stor den variationen är.

Det Stefan har skrivit i en kommentar är det som fått mig att tveka lite. Skärmen har testats av andra och uppvisade ganska stora skillnader i jämnhet över skärmen i ett av testen. Kan tyda på skillnader mellan exemplar. Men vet dock inte hur stor den variationen är.

Precis så kände jag med efter att läst det anda kommentarerna angående skärmen.
Är iof fortfarande intresserad av den men ska även kika lite på vad som finns i övrigt. Finns ju så otroligt mycket att välja bland.

Stort tack till dig Stefan som gav snabbt svar.

/Johan

Jag är också fortfarande intresserad. Kanske får köpa och testa. Har sett ett annat alternativ i en Dellskärm för ungefär samma pris. Något med 2715 har jag för mig och också möjlig att hårdvarukalibrera.

Nej, färgrymden tilldelas inte när du konverterar från råformat till jpeg/tiff. Du tilldelar kameraprofilen och konverterar till arbetsfärgrymden. Profiler kommer alltid i par, du går från en till en annan.

Stefan

Lite hårklyveri tycker jag. Råfilen har från kameran inte fått någon profil. Det är råkonverteraren som bestämmer med vilken profil rådata ska tolkas. I Lightroom t.ex. finns valet under Kamerakalibrering/Profil. I Capture One finns valet i Grundegenskaper/ICC-profil. Det är alltså råkonverteraren som bestämmer från vilken profil konverteringen ska ske, inte kameran.

Lite hårklyveri tycker jag. Råfilen har från kameran inte fått någon profil. Det är råkonverteraren som bestämmer med vilken profil rådata ska tolkas. I Lightroom t.ex. finns valet under Kamerakalibrering/Profil. I Capture One finns valet i Grundegenskaper/ICC-profil. Det är alltså råkonverteraren som bestämmer från vilken profil konverteringen ska ske, inte kameran.

Tyckte det var det jag skrev. Du börjar med att tilldela en profil som beskriver kamerans färgåtergivningsegenskaper. Sedan konverterar du till en profil i samband med att du exporterar bilden. Sedan är det ofta så att programmet konverterar till en intermediär profil under bearbetningen, som den speciella profil som Lightroom använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar