Annons

Sportkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Vanligtvis rör diskussionerna vilka objektiv som passar till vilka sporter och förutsättningar men det verkar inte finnas så många diskussioner kring kameramärke och modell?!

Vilken är sportkameran nr uno enligt er?
Varför?

Nog borde det finnas några parametrar som är speciellt attraktiva för sportfotografen t.ex. snabb AF, lågt brus på höga ISO, snabb bildserietagning etc.

Borde man dela in frågeställningen inomhus/utomhussport eller är det avhängt objektiven?

För tillfället verkar det vara väldigt vanligt med vita objektiv längs fotbollsplanen och vid hockeysargen men även i detta märke finns det ju modeller som kan passa.
 
Nikon D2X, D3 eller D300 borde väl kunna fungera om man är lagd åt det hållet ;-)

Hur fungerar D200 som sportkamera?
Vädertätad och hyfsat sekvenstagning och många som vill sälja för att byta upp sig till en D300.
 
Jag förstår att ni som har dem (vissa fler än en) håller kameran högt men vad gör 1dmkII så himla bra till just sport?
 
jdandanell skrev:
Jag förstår att ni som har dem (vissa fler än en) håller kameran högt men vad gör 1dmkIII så himla bra till just sport?
Att när man tittar på bilderna efter en vända i idrottshallen så är det fler lyckade bilder en med någon annan kamera jag ägt och det är många 300D,350D,400D,20D,40D,5D,1Dmk2n.

1D MarkIII + 300/2.8 IS
 

Bilagor

  • 300_1l.jpg
    300_1l.jpg
    60 KB · Visningar: 871
jdandanell skrev:

Hur fungerar D200 som sportkamera?

Säkert alldeles utmärkt men det är ju en helt annan frågeställning än den du började med, ibland får man inte de svar man vill ha. :)

Jag såg i din profil att du tänkte inrikta dig på bland annat golf-foto. Trevligt, jag spelar själv och älskar att se fina bilder från golfen, både banor och spelare. Hoppas du kommer till skott - de flesta golfbilder är tyvärr ganska förutsägbara och sterotypa så lite friska fläktar behövs!

Jag gissar att en D200 med rätt gluggar kan lösa uppgiften på ett förträffligt vis.

Lycka till!
 
Tänk på att detta är 100% ! Så betraktar man inte en bild i normalfall.

Med Neat Image
 

Bilagor

  • 222.jpg
    222.jpg
    62.7 KB · Visningar: 837
Nerskallad 1:3 ett mer normalt betraktningsformat för tex bildskärm och web.

Med Neat. ISO 3200 1/500 f2.8 300mm
 

Bilagor

  • 223.jpg
    223.jpg
    84.8 KB · Visningar: 831
LasseLarsson skrev:
Den tar väl runt 10 bilder per sekund och det lämpar sig ju rätt bra till sport :)
Jo, men även en Nikon D2X i beskuret högfartsläge tar ju fina 8 bps.

Nikon D3 tituleras som sportkungen i nästa nummer av K&B (förvisso med ett frågetecken men ändå). Jesper Ekvall hade väl en shootout mellan D3, D300 och 1DMKIII där D3:an hamnade några pinnhål över just 1DmkIII

Är det bara brusnivån och snabba bps som gäller för sportfoto eller är det så att det måste vara en Canon?
 
AFJ skrev:
Säkert alldeles utmärkt men det är ju en helt annan frågeställning än den du började med, ibland får man inte de svar man vill ha. :)

Jag såg i din profil att du tänkte inrikta dig på bland annat golf-foto. Trevligt, jag spelar själv och älskar att se fina bilder från golfen, både banor och spelare. Hoppas du kommer till skott - de flesta golfbilder är tyvärr ganska förutsägbara och sterotypa så lite friska fläktar behövs!

Jag gissar att en D200 med rätt gluggar kan lösa uppgiften på ett förträffligt vis.

Lycka till!
Ja, just D200:an var ett sidospår av eget intresse och inte alls i närheten av ursprungsfrågan.
 
jdandanell skrev:
Jo, men även en Nikon D2X i beskuret högfartsläge tar ju fina 8 bps.

Nikon D3 tituleras som sportkungen i nästa nummer av K&B (förvisso med ett frågetecken men ändå). Jesper Ekvall hade väl en shootout mellan D3, D300 och 1DMKIII där D3:an hamnade några pinnhål över just 1DmkIII

Är det bara brusnivån och snabba bps som gäller för sportfoto eller är det så att det måste vara en Canon?

Förstår inte vad du är ute efter? Om du kollar in vilken sportarena som helst så är det en helt öveväldigande majoritet av proffsfotograferna som använder Canon. Troligen har de valt Canon för att de tycker det är det bästa verktyget.

Nu har Nikon släppt en modell som kan konkurrera - jätte kul! Vem vet, om 3-4 år kanske det är Nikons som dominerar?

Frågan är väl vilken roll det spelar för dig?

Du har Nikon redan, gillar Nikon, vill hålla på med Sport foto, köp en Nikon! Beg D200 om budgeten är skral, D300 om den är lite större och D3 om den är megastor.

Medans du funderar kan du ju alltid köra med din D80 och så länge det inte regnar kommer den att funka utmärkt till golf i alla fall.

Edit: Såg ditt svar ovan - OK - inte min mening att "bråka".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.