Graal
Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
Kan hålla med dig men detta är för vi ser det ur ett västerländskt perspektiv. Men om du var uppväxt i tex Pakistan skulle du nog tycka att här kommer en till västerlänning som vill skymfa oss och Muhammed med teckningar som ett barn kan rita. Det är så långt ifrån konst du då skulle kunna tänka dig. Vem som helst där skulle kunna rita en liknande (eller mycket mer "avancerad") nidbild på USA's president och bränna "konstverket" på gatan. Konst? -Nej. En protest.
Sedan har ju vi i Sverige helt rätt när vi tycker de ska sluta att ha sina religioner och konstiga seder. De firar ju inte ens midsommar runt stången.
Men det konstiga är, att när någon i Pakistan, Iran eller vad det nu kan röra sig om, ritar en nidbild av Busch, Jesus, eller vad det nu är så uppstår inte liknande reaktioner här? Och de som tar dessa bilder på så fanatiskt allvar, att de utfärdar hot och dödsdomar, är väl inte helt representativa för religionen Islam, precis som Jehovas vittne, Mormonerna eller Plymuthbröderna knappast är det för kristendomen? Och det vi reagerar mot i andra delar av världen brukar knappast handla om dans kring totempålar,eller dylikt utan snarare om sådant som stening av äktenskapsförbrytare, könsstympning el dyl. Inte reagerar väl vi med upplopp, dödshot och hot om våld för dessa saker? Tror inte vi ska generalisera för mycket när det gäller Islam eller religion utan försöka se vad saker egentligen handlar om. Hot och våld från en liten del fanatiska extremtänkare, uppfostrade i skolor där ensidighet är det utmärkande draget. Represententerna för Islam här i Sverige har väl knappast reagerat ocivilicerat eller med dessa våldshot som kommer från den lilla klicken extrema? De har tvärtom tagit avstånd från hoten.
Vilks var säkert medveten om att han skull bli hotad. Men förstod jag honom rätt var det egentliga syftet inte att provocera fram hot utan att testa konstvärlden, om den vågade stå upp för yttrandefriheten och ta riskerna eller om den skulle falla undan och böja sig för hoten? Konstvärlden föll men bilderna publiceradees i ett par tidningar, och ska jag vara ärlig tror jag inte Vilks hade räknat med att de skulle visas på någon utställning, än mindre i någon tidning.
Senast ändrad: