Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Mankan G skrev:
Om Sune eller Kajsa vill hänga upp en Hötorgskonsttavla på väggen och är nöjd med den och kallar den konst så är det för mig i alla fall konst, han eller hon ser det som konst även om jag inte delar smaken. det handlar inte om att man måste döpa något till konst och att det skall gälla för alla. Det som är konst för mig behöver inte vara konst för dig.
Ngr tankar.
Du betraktar frågeställningen ur ett postmodernistiskt perspektiv. Tidigare i konsttraditionerna så har man inte lika enkelt kunna lägga över hela biffen på betraktarna.
För mig blir det allt för enkelt. Jag anser att begreppet konst förlorar mycket tyngd när man liksom avskriver sig ansvaret för verket på det sättet, jo jag upplever att man gör det (avskriver sig ett slags ansvar).
Att jag inte uppskattar den på det sättet förändrar inte mitt sätt att definiera konst. Det finns massor av konst som jag inte uppskattar och aldrig i livet skulle hänga upp men de kan vara konst likväl. Konst behöver inte vara konst(igt) för att vara konst. [/QUOTE]
Jag skriver (vill i alla fall inte) inget om att konst måste vara konstigt.
Ett foto av Anton Corbin, är det konst? Självklart eller hur! Om jag hänger upp mina egna bilder om jag nu råkar kalla mig för konstnär, är det konst? Självklart!. Om jag har hänger upp mina egna bilder och enbart kallar mig för fotograf, konst?...eller om det råkar stå chaufför på mina visitkort är det konst då?
[/QUOTE]
Allt som en "konstnär" skapar, som han/hon inte själv menar är konst,, ÄR det då konst bara för att han/hon skapat det? Jag känner att det saknas ngt. liksom mer som skall till.
Så okritiskt-enkelt är det nog inte.
För mig så är det så. Något som är skapat för dess egenskaper att påverka, beröra eller bara vara vackert (även fult är ok) och att det samtidigt UPPSKATTAS för dess egenskaper är konst för mig.
[/QUOTE]
Jag skriver inte att din definition är fel men inte heller rätt. Hade alla accepterat din definition eller min så hade ju vi inte haft denna diskrurs.
Tycker din deff. är helt ok. Den kan liksom köpas av många tror jag.
Vad är Hötorgskonst föresten? Nu för tiden finns det bara frukt, grönsaks och blomförsäljare på Hötorget, Högljudda sådana till och med. Hötorgskonst, är det bilderna jag har tagit av handlarna eller
[/QUOTE]
Vet du inte vad så kallad hötorgskonst är?
MVH Niclas,
Senast ändrad: