Annons

Sportfoto, tips och trix.

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Skulle vilja ha lite tips och feedback på några sportbilder jag tagit. Är novis inom detta och har lite svårt att veta vad jag ska ha för förväntningar på mig själv och min utrustning.

Fotar mest porträtt och då förväntar jag mig bilderna knivskarpa och att skärpan ska ligga exakt där jag vill.

Men nu har jag fotat snabbt rörliga objekt, inomhus och i dåligt ljus (med hög ISO). Vet helt enkelt inte vad jag ska förvänta mig för resultat?

Önskar därför lite feedback kring några av mina bilder. Är jag helt ute och cyklar? eller ser det skapligt ut?

https://www.flickr.com/photos/johnpylad/15331345427/in/set-72157648754987182


Tack på förhand!
/John
 
Jag tycker att du har lyckats jättebra! Den har sporten måste jag fota någon gång. Kul med udda sporter :)

Tillägg: det enda som jag nog skulle försökt att fota är lite mer närbilder och kanske försöka få med färre spelare i bilden.
 
Jag tycker att du har lyckats jättebra! Den har sporten måste jag fota någon gång. Kul med udda sporter :)

Tillägg: det enda som jag nog skulle försökt att fota är lite mer närbilder och kanske försöka få med färre spelare i bilden.

Ja, det är verkligen en spektakulär sport. Riktigt rolig att fota! Men verkligen krävande :)

Håller med och tar till mig ditt tips, det är lätt att det bara blir en gröt av människor på bilderna. Samtidigt är det svårt i och med sportens natur, men det är väl där utmaningen ligger i.

MVH
 
Bra ställe för att få lite enkla bilder som ofta uppskattas är att ta kort när någon springer in mot avbytarbänken för att byta av. Vet inte hur det fungerar med byten i denna sporten men jag brukar försöka att få lite high-five-bilder i andra sporter :)
 
Nu har jag inte fotat roller derby, men det står på att-göra-listan.

Jag skulle försöka hålla mig på golvet för att få lite grodperspektiv för att få lite mer drag i bilderna. Sedan skulle jag kunna tänka mig att man kan stå/sitta i utgången av kurvan så att man kan få en jammer som tar kurvan (översteg med skridskorna) med relativt ren bakgrund alternativt har klungan precis bakom sig. En annan variant är att ta riktigt tajta bilder när en jammer försöker ta sig genom klungan och kanske fokusera på minspelet (typ så här fast det är rugby). Tredje variant kan vara att panorera en jammer på långsidan och med lite tur ha klungan som kör på andra långsidan. Domare och dess mimik eller samspel med resten kan också vara ett alternativ.

Dina bilder är bra, men lite tajtare skulle inte skada och hela domaren hade gärna fått vara med alternativt helt borta.
 
Nu har jag inte fotat roller derby, men det står på att-göra-listan.

Jag skulle försöka hålla mig på golvet för att få lite grodperspektiv för att få lite mer drag i bilderna. Sedan skulle jag kunna tänka mig att man kan stå/sitta i utgången av kurvan så att man kan få en jammer som tar kurvan (översteg med skridskorna) med relativt ren bakgrund alternativt har klungan precis bakom sig. En annan variant är att ta riktigt tajta bilder när en jammer försöker ta sig genom klungan och kanske fokusera på minspelet (typ så här fast det är rugby). Tredje variant kan vara att panorera en jammer på långsidan och med lite tur ha klungan som kör på andra långsidan. Domare och dess mimik eller samspel med resten kan också vara ett alternativ.

Dina bilder är bra, men lite tajtare skulle inte skada och hela domaren hade gärna fått vara med alternativt helt borta.

Tack för tipsen, verkligen matnyttigt. Ska bli kul att fota nästa match!
 
Nu har jag, pga denna tråden, varit på min första Roller Derby match.
Det var i Angereds arena den 25 okt.
Jag skall även gå imorgon 1 nov på Lundbystrand.

Jag tog även några bilder

https://www.facebook.com/ola.hilmer...0205182344056914.1073741854.1194770626&type=3

Blev väl inte så himla nöjd med dem, varken tekniskt, läs Lr, eller estetiskt. Men jag är ju ny både på Lr och den här typen av fotografering och framför allt den här sporten som jag ännu inte riktigt förstår.

Kan säga att den å ena sidan är tacksam att plåt pga att det händer saker på plan, spelarna drar i varandra och tacklas osv, det är sas lite action på plan. Samtidigt är det en väldigt grötig sport så bilderna blir lätt grötiga och röriga med många spelare i samma bild och man ser kanske inte alltid vad som händer.

För dem som inte vet så kan jag säga att det är 2 lag som spelar mot varandra och de har 5 eller om det var 6 st spelare var på plan samtidigt. utöver detta finns 6 st domare i svartvitt randigt och sen lika många "officials" som också är en form av domare eller övervakare fast med annan klädsel. Sammantaget är det alltså fler domare/funktionärer på plan än vad det är spelare och dessa funktionärer står mest i ivägen för mej som vill ta bilder på spelet men det är en del av sporten.

Ja en rolig och intressant sport tycker jag som jag som sagt upptäckt tack vare denna tråden. Tack
 
Nu har jag, pga denna tråden, varit på min första Roller Derby match.
Det var i Angereds arena den 25 okt.
Jag skall även gå imorgon 1 nov på Lundbystrand.

Jag tog även några bilder

https://www.facebook.com/ola.hilmer...0205182344056914.1073741854.1194770626&type=3

Blev väl inte så himla nöjd med dem, varken tekniskt, läs Lr, eller estetiskt. Men jag är ju ny både på Lr och den här typen av fotografering och framför allt den här sporten som jag ännu ihttp://www.fotosidan.se/blogs/bildradion/bildradion-94-prisa-fotoboken.htmnte riktigt förstår.

Kan säga att den å ena sidan är tacksam att plåt pga att det händer saker på plan, spelarna drar i varandra och tacklas osv, det är sas lite action på plan. Samtidigt är det en väldigt grötig sport så bilderna blir lätt grötiga och röriga med många spelare i samma bild och man ser kanske inte alltid vad som händer.

För dem som inte vet så kan jag säga att det är 2 lag som spelar mot varandra och de har 5 eller om det var 6 st spelare var på plan samtidigt. utöver detta finns 6 st domare i svartvitt randigt och sen lika många "officials" som också är en form av domare eller övervakare fast med annan klädsel. Sammantaget är det alltså fler domare/funktionärer på plan än vad det är spelare och dessa funktionärer står mest i ivägen för mej som vill ta bilder på spelet men det är en del av sporten.

Ja en rolig och intressant sport tycker jag som jag som sagt upptäckt tack vare denna tråden. Tack

Verkligen en rolig sport att fota! Det är mycket som händer samtidigt med många spelare på samma plats, är svårt att det inte bara blir en gröt. Ska på min 3e match om någon vecka, tycker det blir lite lättare när man börjar hänga med mer i spelet och förstår reglerna. Man kan läsa spelet bättre och förutse situationer. Senast så fick jag även vara nere på plan och fotade vilket underlättade lite, men samtidigt blev det som du skriv många domare ivägen :)

Va kör du med för objektiv? Kör själv med ett 70-200 2.8, vilket jag upplever kan bli lite långt...
 
Verkligen en rolig sport att fota! Det är mycket som händer samtidigt med många spelare på samma plats, är svårt att det inte bara blir en gröt. Ska på min 3e match om någon vecka, tycker det blir lite lättare när man börjar hänga med mer i spelet och förstår reglerna. Man kan läsa spelet bättre och förutse situationer. Senast så fick jag även vara nere på plan och fotade vilket underlättade lite, men samtidigt blev det som du skriv många domare ivägen :)

Va kör du med för objektiv? Kör själv med ett 70-200 2.8, vilket jag upplever kan bli lite långt...

Nu har jag ju bara varit på en match och då satt jag på läktaren, relativt nära plan precis ovanför hemmalagets avbytare. Använde då 70-200/2,8 och det funkade riktigt bra. Upplevde inte att den blev för lång utan tvärtom hade det inte varit fel med en crop-sensor vid det tillfället för att komma ytterligare närmare. (nu fick jag beskära en del i Lr istället)

Att kunna stå nere på plan öppnar ju ju för andra möjligheter samtidigt som man blir mer begränsad, att sitta på läktaren men ganska långt ned tror jag är en bra kompromiss. För sån här fotografering skulle man haft en Canon 7D istället, helst mark II med snabb AF och snabb seriebildtagning ihop med en snabb optik! Nu har jag en 6D men den får duga och det gör den.

Just det här att kunna läsa spelet och förutse vissa händelseförlopp är nog en stor fördel när man skall hänga med och veta vad som kan bli en intressant situation att plåta. Just detta att det händer flera saker på plan hela tiden är också roligt men gör det till en utmaning att ta blider på rätt saker.
Då är nog fotboll enklare för där bollen är skall man ta bilden, i princip alltså. Inte alltid men det är en bra tumregel. ;-) I Roller Derby finns ingen sådan tumregel utan man får läsa spelet och se vad som han tänkas vara intressant.

Sen är det ju en väldigt rolig kultur runt själva sporten också, efterfester med båda lagen samt publik om man vill! Missade det förra gången men går ju fler tåg! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.