Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportfoto med Canon 5D mk. II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret. Låter en 7D tillsammans med 24-70/2.8L och 70-200/2.8L som en bra kombination?

24-70 skulle vara mitt förstaval på en 5D men inte på 7D. Där är 24 närmast "normalobjektiv" och blir trång direkt ifall du fotograferar varierat. Fröderberg föreslog 17-55 som iofs är både utmärkt och ljusstarkt, men glöm inte att titta på 15-85 också. Inte lika ljusstarkt men mycket skarpt över hela brännvidden och ut i kant. Dessutom 2mm extra på nersidan som just för mig förmodligen är viktigare än de 30 extra uppåt... men alla är vi olika.

70-200 kompletterar vad som helst utmärkt ... :)
 
Nu är det mesta redan sagt i denna tråd och jag har egentligen ingen avvikande åsikt, men jag skulle vilja nyansera bilden av att 5D Mk2:s autofokus är långsam. Att seriebildtagningsförmågan (4 bilder/s) är långsam med dagens mått är ett faktum, detta medför att det är viktigt att tajma exponeringen rätt. Men sport är ett ganska vitt begrepp, och det är ganska olika krav för att fotografera hockey än för motorsport.

Jag fotograferar själv mycket tåg och dessa rör sig som bekant med en ganska hög hastighet, rörelsen är förvisso ganska förutsägbar men det vet ju faktiskt kameran inget om.

Det bifogade exemplet visar ett X2000 tåg mellan Flemingsberg och Huddinge, tåget rör sig med en hastighet på c:a 45 meter/sekund (c:a 160 km/h) och är 160 meter långt. Jag står c:a 8-10 meter från den närmaste kontaktledningsstolpen och fotograferar med ett 70-200/4 IS utzoomat till 70 mm, kameran har således inte värst mycket tid på sig att fokusera (jag använder följande autofokus). Tågets hastighet är så hög att jag måste tajma exponeringen och jag kan inte förlita mig på att fånga bilden med seriebildtagningen, jag hinner i princip ta en bild sedan är tåget förbi. På grund av kontaktledningsstolpen är sträckan där jag kan låta den följande autofokusen arbeta uppskattningsvis 25 meter (en vagnslängd), det vill säga 1/2 sekund. Trots detta har min 5D Mk2 inga problem att pricka rätt med fokuseringen, vilket kan verifieras av utsnittet i 100%. (Exemplet är fullt upprepningsbart för den som vill jämföra med andra kameramodeller och/eller inställningar.)

Det går således att fotografera ganska snabba förlopp också med 5D Mk2, det finns många sporter där förhållandena är likvärdiga eller gynnsammare (motorsport, löpning, hästsport, ridsport etc.). Så vi behöver faktiskt inte avstå helt från att fotografera lite action för att vi har en 5D. Det finns naturligtvis flera sporter där seriebildtagningsförmåga och möjligheterna att prioritera autofokusens beteende är avgörande (hockey, innebandy mm.), 5D saknar som bekant justeringsmöjligheter för autofokusen.
 

Bilagor

  • 2010-10-01-UB2XK-2543-Hu-6493-fs.jpg
    2010-10-01-UB2XK-2543-Hu-6493-fs.jpg
    74.5 KB · Visningar: 392
  • 2010-10-01-UB2XK-2543-Hu-6493-100.jpg
    2010-10-01-UB2XK-2543-Hu-6493-100.jpg
    69.2 KB · Visningar: 389
Hej

Jag är inne på att byta upp mig och är lite inne på Canon 5d Mk II. Fotar väldigt många olika saker och även en del sport. Så jag undrar om någon har erfarenhet av 5Dn till sportfoto och kan ge någon åsikt eller om jag ska satsa på 7Dn istället?

/Tim

Har båda två, och visst funkar 5dII men till snabba saker som sport o flygande fågel mm väljer jag hellre 7D.

Hälsn.

/Janne Höglund
 
Tilll Saras inlägg kan man tillägga att sport är svårare för autofokusen är tåg och bilar som rör sig i en jämn hastighet. Personer som springer rör sig inte lika jämnt och då är det svårare för autofokusen att förutsäga var skärpan ska sättas.

Dessutom dyker det ofta upp saker som skymmer motivet, som andra spelare eller vatten och grus. Då gäller det för kameran att förstå att den ska ignorera detta.

Autofokus för sport är alltså inte så lätt, men 5D Mark II ger ett godkänt resultat. Sen finns det kameror som 7D och framförallt 1D Mark IV som är bättre.
 
Hej

Jag är inne på att byta upp mig och är lite inne på Canon 5d Mk II. Fotar väldigt många olika saker och även en del sport. Så jag undrar om någon har erfarenhet av 5Dn till sportfoto och kan ge någon åsikt eller om jag ska satsa på 7Dn istället?

/Tim

Hej Tim, Jag använder Canon 5d Mk II med bra resultat till ishockey och innebandy. Tidigare hade jag 1DmkIII som jag dock tyckte var för stor och klumpig. Jag bytte för att jag ville åt fullformatet till interiörbilder och för att jag ville "orka" bära med mig kameran i andra situationer än hockey. Jag anser att 1DmkIII/IV eller 7D är bättre på sport (brännviddsförlängningen + autofokus). Frågan är vad ditt huvudanvändningsområde är... Mvh/Benke

Ishockey i mörk förortshall: www.irewa.se/AIK/gsk/
Innebandy i Hässelbyhallen: www.irewa.se/hawks/
 
Tilll Saras inlägg kan man tillägga att sport är svårare för autofokusen är tåg och bilar som rör sig i en jämn hastighet. Personer som springer rör sig inte lika jämnt och då är det svårare för autofokusen att förutsäga var skärpan ska sättas.

Dessutom dyker det ofta upp saker som skymmer motivet, som andra spelare eller vatten och grus. Då gäller det för kameran att förstå att den ska ignorera detta.

Autofokus för sport är alltså inte så lätt, men 5D Mark II ger ett godkänt resultat. Sen finns det kameror som 7D och framförallt 1D Mark IV som är bättre.

Du skriver i K&B att Sony a900, som har snabbare AF inte duger till sport, citat: Däremot är inte reportage eller sport som kräver höga iso och bra autofokus a900:ans område.

Men Canon 5D MkII gör det?

Michael - Blir förvirrad -
 
Du skriver i K&B att Sony a900, som har snabbare AF inte duger till sport, citat: Däremot är inte reportage eller sport som kräver höga iso och bra autofokus a900:ans område.

Men Canon 5D MkII gör det?

Michael - Blir förvirrad -

Sport är inte heller det främsta användningsområdet för 5D Mark II, men Sony A900 är ännu sämre eftersom höga ISO ofta behövs.

Därmed inte sagt att Sony A900 skulle vara oduglig för sport. Det är dina ord.
 
OK, ett tag funderade jag på Canon 1D mark IV till sport med jag tror jag släpper det: http://www.dxomark.com

Mark IV är suverän till sport, men 7D är mer prisvärt. 5D Mark II är allmänt en bra kamera som även fungerar till sport.

Vad länken du skickade vill säga förstår jag inte alls. Mark IV kör jag på ISO 12.800 som mest och 5D Mark II på ISO 6.400 som mest.

När man läser tester om Mark IV måste man göra skillnad på tester utifrån rådata och tester efter brusreducering.
 
Jag har under ca 2 år användt 5D mkII parallelt med i tur och ordning 40D, 50D och senast 7D och då under ganska extrema AF förhållande som motocross ger upphov till. Jag kan inte annat än att ge AF:en riktigt väl godtjänt.

Jag har väl mestadels haft 5:an med mitt 24-70 2,8L vid panorering för kurv/hopp bilder och det har ofta varit en lyckad kombination, men även med 70-200 2,8L så tycker jag att resultatet blir riktigt bra.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2069854.htm?set=mp

5D i kombo med 24-70

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1942900.htm?set=mp

5D i kombo med 70-200 2,8L

Jag kan som parantes nämna att jag troligen har mer keepers från 5:an än 7:an sett till hur AF:en skött sitt jobb.

Det jag kan sakna just i sportfoto är ett par bilder till per sekund.

Lycka till med ditt köp.

/Mikael
 
Mark IV är suverän till sport, men 7D är mer prisvärt. 5D Mark II är allmänt en bra kamera som även fungerar till sport.

Vad länken du skickade vill säga förstår jag inte alls. Mark IV kör jag på ISO 12.800 som mest och 5D Mark II på ISO 6.400 som mest.

När man läser tester om Mark IV måste man göra skillnad på tester utifrån rådata och tester efter brusreducering.

Kan du utveckla tänket vad du menar med Rå-data och efter brusredusering, extremt ovanligt att någon från en fototidning nämner något om DX0Mark, man kan få uppfattningen att en hemlig överenskommelse ligger över svenska testare att inte nämna något om DX0, som för många har rört om i stora fotogrytan så att den till och med nästan kokar över ibland.

Vänl.//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.