Nu är det mesta redan sagt i denna tråd och jag har egentligen ingen avvikande åsikt, men jag skulle vilja nyansera bilden av att 5D Mk2:s autofokus är långsam. Att seriebildtagningsförmågan (4 bilder/s) är långsam med dagens mått är ett faktum, detta medför att det är viktigt att tajma exponeringen rätt. Men sport är ett ganska vitt begrepp, och det är ganska olika krav för att fotografera hockey än för motorsport.
Jag fotograferar själv mycket tåg och dessa rör sig som bekant med en ganska hög hastighet, rörelsen är förvisso ganska förutsägbar men det vet ju faktiskt kameran inget om.
Det bifogade exemplet visar ett X2000 tåg mellan Flemingsberg och Huddinge, tåget rör sig med en hastighet på c:a 45 meter/sekund (c:a 160 km/h) och är 160 meter långt. Jag står c:a 8-10 meter från den närmaste kontaktledningsstolpen och fotograferar med ett 70-200/4 IS utzoomat till 70 mm, kameran har således inte värst mycket tid på sig att fokusera (jag använder följande autofokus). Tågets hastighet är så hög att jag måste tajma exponeringen och jag kan inte förlita mig på att fånga bilden med seriebildtagningen, jag hinner i princip ta en bild sedan är tåget förbi. På grund av kontaktledningsstolpen är sträckan där jag kan låta den följande autofokusen arbeta uppskattningsvis 25 meter (en vagnslängd), det vill säga 1/2 sekund. Trots detta har min 5D Mk2 inga problem att pricka rätt med fokuseringen, vilket kan verifieras av utsnittet i 100%. (Exemplet är fullt upprepningsbart för den som vill jämföra med andra kameramodeller och/eller inställningar.)
Det går således att fotografera ganska snabba förlopp också med 5D Mk2, det finns många sporter där förhållandena är likvärdiga eller gynnsammare (motorsport, löpning, hästsport, ridsport etc.). Så vi behöver faktiskt inte avstå helt från att fotografera lite action för att vi har en 5D. Det finns naturligtvis flera sporter där seriebildtagningsförmåga och möjligheterna att prioritera autofokusens beteende är avgörande (hockey, innebandy mm.), 5D saknar som bekant justeringsmöjligheter för autofokusen.