Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportfoto med Canon 5D mk. II?

Produkter
(logga in för att koppla)

TimEmanuel

Ny medlem
Hej

Jag är inne på att byta upp mig och är lite inne på Canon 5d Mk II. Fotar väldigt många olika saker och även en del sport. Så jag undrar om någon har erfarenhet av 5Dn till sportfoto och kan ge någon åsikt eller om jag ska satsa på 7Dn istället?

/Tim
 
Det går ju naturligtvis att fotografera sport med 5D mark II, men 7D är ju helt klar mycket mer lämpad. I många sporter är det bra att kunna bränna av korta snabba bildserier.

Skillnaden i brus och sökarstorlek är inte så stor som man kan tro.. Cirka ett steg i brus, men då kan man ju slippa telekonverter...
 
Det går, men fodrar mer ansträngning och du missar fler bilder än vad du gör med en 40D, 50D, 1D, 7D på grund av klart sämre af, men det är inte heller jättedålig - bara sämre så visst tusan går det att använda 5D mkII även till sport - personligen så låter jag dock den ligga hemma numera och tar med mig min gamla 40D när det är actionsport eftersom den ger mig fler rätt focuserade bilder på minneskortet när jag kommer hem.
 
Spelar ingen roll vilket hus du har om du har en långsam glugg som skapar en flaskhals.
Har plåtat speedway och hockey med 5D Mark I och EF70-700/2,8L IS.

Kör nu med Mark II hus och det fungerar bra, men springande hundar som kommer emot mig hinner den inte med trots snabba gluggar, men det går ju att förfokusera.

Köp hellre billigare hus typ 50D och satsa resten på snabb glugg.

MVH Julle.
 
Det går, men fodrar mer ansträngning och du missar fler bilder än vad du gör med en 40D, 50D, 1D, 7D på grund av klart sämre af, men det är inte heller jättedålig - bara sämre så visst tusan går det att använda 5D mkII även till sport - personligen så låter jag dock den ligga hemma numera och tar med mig min gamla 40D när det är actionsport eftersom den ger mig fler rätt focuserade bilder på minneskortet när jag kommer hem.

Att 5D Mark II skulle ha dålig autofokus kan jag inte hålla med om. Det är ju i grunden samma som i 40D och 50D. Den har ju även extra punkter för följande autofokus. De enda gånger jag haft problem är med stillastående motiv i kombination med AI Servo.

Men visst är 7D och framförallt 1D Mark IV bättre på att ställa och hålla skärpan.
 
Att 5D Mark II skulle ha dålig autofokus kan jag inte hålla med om. Det är ju i grunden samma som i 40D och 50D. Den har ju även extra punkter för följande autofokus. De enda gånger jag haft problem är med stillastående motiv i kombination med AI Servo.

Men visst är 7D och framförallt 1D Mark IV bättre på att ställa och hålla skärpan.

Den är långsam och har svårare att följa snabba objeket i servo läge - utan tvekan. AI servo med stillastående motiv är ju ett annat problem, men det löser man lätt genom att ställa över till one-shot då det kvittar, men problemet med rörliga motiv är olösligt och blir dessutom värre eftersom seritagningen är långsammare så det går inte kompensera af-missar med fler bilder utan det är färre rätt focuserade procentuellt av färre bilder.

Och lika och lika? Hur många korsformiga punkter har 5D mkII? Det är inte samma af-sensor och den som påstår att den är lika snabb och träffsäker på snabba objket är välkommen att bevisa det i en kontrollerad miljö. 5D MKII är vad vissa än envist hävdar sämre på sportfoto av snabba saker och förutom af så är X-synk tiden längre och shutter lag längre (vilket i sig ökar felet i af genom att en mätning måste extrapolares över en längre tid vilket ger större genomslag för fel hastighet i mätningen) samt länge vievfinder blackout. 5D mkII är ingen sportkamera - sorry...

Och jadå, min 5D mkII är självklart af-justerad för annars så blir det ju inte skarp...
 
Nja, visserligen är det 9 af-punkter både i 5D2 och 40D, men i 5D2 är det bara en som är korslagd, i 40D är det alla nio.

Punkterna sitter så tätt på 5D 2 att det knappast är lönt att hålla på att byta punkter, och med mittenpunkten så kan man inte säga att kameran är sämre.

Jag kan bara säga att jag inte upplevt missade bilder på grund av dåligt följande af med 5D mark II, bara när AI Servo använts till stillastående motiv.

Men jag skulle också välja 40D om jag inte behövde högre max-ISO.
 
FF eller lilla sensorn?

Hej

Jag är inne på att byta upp mig och är lite inne på Canon 5d Mk II. Fotar väldigt många olika saker och även en del sport. Så jag undrar om någon har erfarenhet av 5Dn till sportfoto och kan ge någon åsikt eller om jag ska satsa på 7Dn istället?

/Tim

Tänk i system och då i vilken optik du behöver till antingen lilla sensorn eller fullformat.
EOS 50D är snabb och säker. 7D är mycket bra för aktion, sport och flygande fågel.

Om man går upp i format så handlar det oftast om mycket mer pengar sammantaget. Eftersom valet av optik är ganska avgörande. På telesidan spelar det mindre roll eftersom de flesta telen och telezoomar är anpassade för bägge formaten.
Standardzoomarna och vidvinkelzoomarna med bra ljusstyrka för EOS 5D är dock betydligt dyrare än för 50D och 7D.

När jag tittar i din kameraväska så blir min första tanke att du behöver en ljustark standardzoom och en bättre telezoom. Kanske då i kombination med 40D/50D eller 7D. Men det är ju mina 5 cent.

MVH J O
 
Skarpa och fina bilder du fått till andreas..

Tack!

Vad jag helt missade att säga i mitt tidigare inlägg var att för mig duger 5D mk II för sportfoto. Då jag inte har någon press på mig att leverera bilder inom en viss deadline kan jag ju ta några hundratal bilder under lång tid för att ägna kvällen efter åt att välja ut de jag är nöjd med.

I ett tightare arbetsflöde där man har en begränsad tid att få till en bra bild, så vet jag inte om jag skulle våga lita på kameran för detta ändamål.

Det jag saknar mest vid tillfällen där objekten rör sig riktigt snabbt är ytterligare några AF punkter som då skulle sitta lika högt som de två punkterna i mitten, och lika långt ut som de två punkterna längst ut. Jag känner att mina kompositioner hade suttit bättre redan vid fotoögonblicket då.
 
Jag har fotat en del innebandy och inline/skate med 5DII och det funkar helt ok. Håller med inlägget ovan att så länge man inte är ute på uppdragsfotografering så är det inget problem.

Man får planera bilderna lite mer. Bestämma vilken bild man är ute efter och lära sig hitta en metodik med t.ex. förfokusering och panorering. Jag har också märkt att ju mer pressat läget är så tenderar bilden att hamna i mitten hela tiden eftersom autofokusen funkar bäst där. Kan bli lite statiska kompositioner ibland.

Jag har också testat att använda blixt tillsammans med kortare tele för att hjälpa upp skärpan vid actionfoto och det har gett mycket bra resultat. Har då använt blixten bara för upplättning och behållit så mycket som möjligt av det naturliga ljuset.

Men självklart går det inte att skoja bort att det är skillnad mellan 3,9 b/s jämfört med 10 b/s !!


/ Kalle
 
Tänk i system och då i vilken optik du behöver till antingen lilla sensorn eller fullformat.
EOS 50D är snabb och säker. 7D är mycket bra för aktion, sport och flygande fågel.

Om man går upp i format så handlar det oftast om mycket mer pengar sammantaget. Eftersom valet av optik är ganska avgörande. På telesidan spelar det mindre roll eftersom de flesta telen och telezoomar är anpassade för bägge formaten.
Standardzoomarna och vidvinkelzoomarna med bra ljusstyrka för EOS 5D är dock betydligt dyrare än för 50D och 7D.

När jag tittar i din kameraväska så blir min första tanke att du behöver en ljustark standardzoom och en bättre telezoom. Kanske då i kombination med 40D/50D eller 7D. Men det är ju mina 5 cent.

MVH J O

Tack för svaret. Låter en 7D tillsammans med 24-70/2.8L och 70-200/2.8L som en bra kombination?
 
Hallå!

Jag fotar mycket ishocky och använder mig av 7D samt mest EF 70-200 2,8 L IS USM.
Resultatet kan du kika på här; sundbergfoto.se
Foto är en ren hobby. Det känns bra att man satsade lite extra på både lins och hus. Jag tror alla som är på väg in i fotografins värld vänder in och ut på sina tankar innan man köper sin första "riktiga" kamera.

:D

/Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.