Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

amb01

Aktiv medlem
Jag undrar helt enkelt vad som menas med spegeluppfällning, hur funkar det och när använder man sig av det? Har en Nikon D60.
 
Jag undrar helt enkelt vad som menas med spegeluppfällning, hur funkar det och när använder man sig av det? Har en Nikon D60.

Funktionen ser lite olika ut beroende på kameramärke. En del av de enklare modellerna har inte den funktionen alls. På Sony (som jag själv använder) fungerar det så att bilden tas med 2 sekunders fördröjning. Alltså, först fälls spegeln upp och två sekunder efter det öppnas slutaren. På många andra märken fungerar det så att spegeln fälls upp manuellt först och sedan öppnar fotografen slutaren när det passar.
Denna funktion är, som tidigare påpekats, till för att eventuella vibrationer från spegeluppfällningen ska hinna dö ut innan bilden tas. Bortsett exempelvis landskapsfotografering då kameran står på stativ, har jag svårt att se något annat riktigt användningsområde för det.
 
Okej, är det en stor nackdel att inte ha spegeluppfällning? Jag kommer att fotografera mycket landskap.
 
Okej, är det en stor nackdel att inte ha spegeluppfällning? Jag kommer att fotografera mycket landskap.

Spegeluppfällningen används mest i kombination dåligt stativ och långa slutartider. Så om du tänker fota landskap på natten med ett billigt stativ kommer du kanske sakna funkionen.

/Karl
 
Det är ju bara korkat att inte använda den - bra eller dåligt stativ eftersom det gör bilderna skarpare på grund av mindre vibrationer som blurrar bilden.
 
Jag har läst (och det verkar troligt) att spegeluppfällning gör mest nytta på "halvlånga" tider.

Säg att kameran/stativet pga spegeln vibrerar i en halv sekund efter avtryck. Med 1 sekunds exponering så har det vibrerat under halva tiden. Det syns nog. Med en minuts exponering så har det skakat under 1/120 av tiden. Det märks nog inte på bilden.

Per
 
Om det finns stora kontraster i bilden t ex av starka lampor eller reflexer kan motivets kontrastomfång säkert vara 1000 till 1 eller mera. 1/120 av 1000 kan säkert ge ful skakningsoskärpa…

Spegellåsning på 40D finns under C.FnIII:Autofokus/Matning.
/Harald
 
Jag har provat 1s exponering med och utan spegeln uppfälld, på ett stativ. Det blev ingen skillnad, inte ens vid 100% betraktning syntes någon skillnad i skärpa.

Jag är tveksam till att spegeluppfällning verkligen är nödvändigt i något fall.

Kamera som användes var 40D.
 
Kan tycka det är lite konstigt att självutlösare 2 sek med spegeluppfällning inte är standard på alla systemkameror idag.

Dels minskar det behovet av trådutlösare, men också att det elliminerar eventuella problem skapade av spegelvibrationer. Men det skulle också göra det mycket lättare att använda spegeluppfällning, vissa kameror har ju till och med en direktknapp för självutlösaren (tex Nikon D60).
 
”Kastet” vid spegelns uppfällning kan vara någon grad eller mer om man kör med dåligt stativ och dålig kamera. Om man kör med teleobjektiv på t ex 400 mm:s brännvidd som ju har en bildvinkel på ca 5 grader så kan ”kastet” vid spegelns uppfällning alltså ”rita” ett skräp på ca 20 % av bildens bredd eller höjd. För att bilda sig en uppfattning om hur mycket kamerasystemet skakar kan man sätta en lasermodul från Kjell & CO i blixskon… (Man måste fixa en hållare och batteri etc.) Man kan låta laserpunkten peka på ett papper t ex 50 – 100 meter bort. Det man då ofta kommer att märka är att man inte behöver göra någonting för att se att punkten ska röra sig. (Vinden ger upphov till vibrationer och/eller ljusbrytningsfenomen. Luften är ju ett optiskt medium.) Fäller man upp spegeln så kanske punkten gungar till något. Samma sak när man tar en bild dvs. slutaren ger också upphov till vissa vibrationer.
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.