Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tycka det är lite konstigt att självutlösare 2 sek med spegeluppfällning inte är standard på alla systemkameror idag.

Dels minskar det behovet av trådutlösare, men också att det elliminerar eventuella problem skapade av spegelvibrationer. Men det skulle också göra det mycket lättare att använda spegeluppfällning, vissa kameror har ju till och med en direktknapp för självutlösaren (tex Nikon D60).

Det hade ju varit en briljant lösning, som måste vara klart lösbar. Var det inte någon här på forumet som hade en kusin som kände någon som hade en moster som jobbade på Nikon. Skulle man inte kunna få Nikon att möjliggöra denna funktionen till någon av dom programerbara knapparna?

/Karl

Jag har provat 1s exponering med och utan spegeln uppfälld, på ett stativ. Det blev ingen skillnad, inte ens vid 100% betraktning syntes någon skillnad i skärpa.

Jag är tveksam till att spegeluppfällning verkligen är nödvändigt i något fall.

Kamera som användes var 40D.
Det kan bero på att tiden är för lång. En vibration som pågår i säg 1/20 sekund kommer inte påverka bilden mycket, om slutartiden är 1s. Jämför med en exponering som är 1 minut lång, där du i princip kan springa förbi kameran utan att det syns på bilden.
Spegeluppfällning är således "bäst" vid slutartider där vibrationstiden utgör en stor del av slutartiden.

Läs artikeln i inlägget efter dig.

Det kan bero på att tiden är för lång. En vibration som pågår i säg 1/20 sekund kommer inte påverka bilden mycket, om slutartiden är 1s. Jämför med en exponering som är 1 minut lång, där du i princip kan springa förbi kameran utan att det syns på bilden.
Spegeluppfällning är således "bäst" vid slutartider där vibrationstiden utgör en stor del av slutartiden.

Läs artikeln i inlägget efter dig.

Kanske det, jag ska prova igen med kortare tider. I artikeln används ett 500mm teleobjektiv, vibrationerna borde inte ge lika synlig skillnad vid kortare brännvidder, eller tänker jag helt fel.

Kanske det, jag ska prova igen med kortare tider. I artikeln används ett 500mm teleobjektiv, vibrationerna borde inte ge lika synlig skillnad vid kortare brännvidder, eller tänker jag helt fel.

Hel rätt. Samma princip som vilken slutartid du minst bör ha (1/brännvidden).
Ett lättare objektiv bör dock vibrerar lättare, men inte så mycket att det kompenserar den mindre brännvidden.

1/8 har han ju använt i artikeln, och det är nog där någonstans som det är som värst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar