ANNONS
Annons

Spegelnedfällning i Contaflex Super B

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har fått tag på en Contaflex Super B som ser fin ut och som verkar fungera i allt utom att spegeln inte fälls ner när man spänner slutaren.

Nån som har tips på hur detta bäst åtgärdas?

Contaflexkamerorna är ganska komplicerade konstruktioner. Inget man ska skruva i själv. Tror att det bästa är att du pratar med Werner Schaden på LP-foto. Han skötte Zeiss-servicen i Sverige en gång i tiden, och rengjorde då slutaren på min Contaflex III. Men det lär dessvärre inte bli billigt att få den fixad.

Kameran kostade inte speciellt mycket, så jag tror inte att jag vill kosta på en dyr reparation.

(Jag har ett par andra Contaflexer som fungerar, men Super B har ju exponeringsautomatik, så frestelsen blev för stor. :)

Jag försöker hellre själv än lämnar in den. (Schaden kan säkert få ordning på den, men det kommer säkerligen att kosta många gånger mer än jag betalade för kameran). Jag har inte tummen mitt i handen, men jag tänker inte skruva isär kameran på måfå. Någon slags dokumentation, eller erfarenheter av andra, av hur man bäst kommer åt spegelmekanismen behöver jag nog ha innan jag gör ett försök.

Det är lite framhjulsdriven bil över Contaflex. Allt sitter i hop. Kameran har ju centralslutare och hjälpslutare, dvs en lucka bakom spegeln. Är mer komplicerat det där än på en spegelreflexkamera med ridåslutare. Jag har för övrigt också en Super B som inte verkar sluta tätt baktill med hjälpslutaren men spegeln går ner när man drar fram filmen. Jag har bara växelmagasin till den och det gör kameran ännu mer komplicerad att hantera.

Ja, det går ju inte att inspektera spegelhuset genom att ta loss objektivet eftersom bakdelen av objektivet är fast monterat.

Det kanske ändå är enklare att skruva loss den bakre delen av objektivet för att komma in i kameran, och inspektera spegeln, än att skruva loss toppkåpan och gräva sig neråt?

En svårighet som jag misstänker att man raskt stöter på om man skruvar loss bakre delen av objektivet är att man måste peta loss kopplingar till centralslutaren, och det kan ju vara förenat med vissa risker.

En servicemanual för Contaflex är vad jag just nu önskar mig mest i retroaktiv julklapp! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar