Annons

Spegellös Pentax K-01

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad pratar du om - alla AF system har dessa guldkontakter - Pentax, Nikon, Canon, Oly, Pana, Sony och alla finns kvar.
Du skall alltså göra ett elektriskt och mekaniskt gränssnitt som har potential att driva objektiv från olika tillverkare med sinsemellan motstridiga krav och allt detta måste vara ett superset. Detta skulle ha varit ett väldigt komplicerat uppdrag till konstruktionsavdelningen. Och för Pentax enbart har mervärdet att stödja tredjepartsobjektiv (konkurrenter). Och för konsumenten att han förutom kameran (du sa kamerans "fattningen" inte passar något befintligt objektiv) också måste köpa en adapter t.o.m. till KAF, eller vilken annan bajonett som helst. Detta låter mer som strategin från någon av de avsomnade kameratillverkarna än någon med framtid - jag tror inte CaNikon ens skulle diskutera förslaget över en fika.

Du skall alltså göra ett elektriskt och mekaniskt gränssnitt som har potential att driva objektiv från olika tillverkare med sinsemellan motstridiga krav och allt detta måste vara ett superset. Detta skulle ha varit ett väldigt komplicerat uppdrag till konstruktionsavdelningen. Och för Pentax enbart har mervärdet att stödja tredjepartsobjektiv (konkurrenter). Och för konsumenten att han förutom kameran (du sa kamerans "fattningen" inte passar något befintligt objektiv) också måste köpa en adapter t.o.m. till KAF, eller vilken annan bajonett som helst. Detta låter mer som strategin från någon av de avsomnade kameratillverkarna än någon med framtid - jag tror inte CaNikon ens skulle diskutera förslaget över en fika.

Nja. Det är bara elektronisk kontakt till adaptern eftersom motorn sitter i adaptern. Ingen större skillnad mot Pentaxobjektiv med inbyggd motor faktisk. Den elektroniska kontakten till adaptern är ju inget mer än en serie kapade sladdar med kontakter på. Det är inte mer komplicerat att sätta motorn i en adapter än i huset. Pentax behöver bara göra adaptern till sitt eget, någon annan kommer garanterat annars att göra det för andra fattningar.

Problemet är ju det att en spegellös kamera som är nästan lika stor som K-5 och som bara passar till Pentax optik kommer ju knappast locka andra att köpa. Det blir ju till en liten skara trogna Pentax fans. Skall man locka till sig nya kunder måste man erbjuda mer.

Jag tror sannolikt att det är så att Pentax var allt för rädda att tappa objektivförsäljningen genom att göra systemet mer kompatibelt med andras objektiv eller också saknade man fantasin att se spegellöshetens möjligheter (Sony blev t ex väldigt överraskade över hur många som adapterade andra objektiv till NEX). Personligen tror jag att detta synsätt snarare kommer att straffa Pentax än att ha bjudit in till köpare att blanda objektiv fritt.

Jag vill även tillägga att adaptern kan ju ingå vid köp till just KAF och blir inget extra. Att flytta AF och bländarmotorn dit blir precis lika lätt som att sätta dem varsomhelst i kameran.

Jag vill även tillägga att adaptern kan ju ingå vid köp till just KAF och blir inget extra. Att flytta AF och bländarmotorn dit blir precis lika lätt som att sätta dem varsomhelst i kameran.

Som jag skrev i http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1808734&postcount=128 så väntar jag på PDAF på sensorn. Jag vill inte ha någon stomipåse utanpå kamerahuset för funktioner som jag i inlägget har definierat att finnas i huset.

Att lägga AF och motorer i adaptern sparar ingen vikt eller volym; det blir det motsatta då det skulle bli ett relativt tjockt (djupt) hus för att få plats med SR - PLUS en bastant adapter för att få plats med AF och motorer - PLUS den vikt och volym som skulle komma av en extra gränsyta (som K-01 inte har) mellan hus och adapter. Detta blir dyrare, större och tyngre. Ett illustrerande exempel är SONY LA-EA2 adapter som kostar cirka $400 (jfr K-01 $750) och väger 200g med måtten 78,5 x 86,5 x 44mm. Dessutom ger dess translucent spegel en ljusförlust. Sony har ändå visheten att introducera en fattning för kort registeravstånd (E-mount) så att NEX går faktiskt att använda MED objektiv utan att kräva LA-EA2, vilket jag och förmodligen andra konsumenter uppskattar.

Vill man ha ett system med adaptrar för olika tillverkare så finns ju Pentax ägare - Ricoh - med sin GXR A12. Är man en liten spelare så är det oklokt att göra en "me too" kontruktion då Sonys NEX redan finns - man måste göra något som ger mervärde - t.ex. att kunden kan återanvända sin dyra objektivinvestering (ofta dyrare än huset) som man gjorde i.o.m. K-01. Eller så man komma med något radikalt nytt! Detta nya väntar jag med spänning på, för jag tror att Pentax är kapabel till detta - som de ju var på 70-90 talen!

Pentax Extreme Trio

.
Självklart har Pentax en plan beträffande sin satsning på spegellösa kameror. K-01 är säkerligen inte bara ett blindskott, som man nu pejlar effekten utav. Intressant att Pentax satsat på extrema ytterligheter med sina Q, K-01 och 645D.

Man måste ju ärligen uppskatta att Pentax är strikt trogen sin klassiska K-bajonett, så att man inte behöver introducera nya objektiv till den nya kameran K-01, som nu härmed direkt får tillgång till hela Pentax befintliga objektivpark, deras konkurrensmäsigt viktigaste kapital. (Jämför med Fujifilm X-Pro1 som nödgades definiera en helt ny X-bajonett, som för tillfället tillhandahåller endast tre XF-objektiv).

Låt vara att inget av de gamla objektiven funkar särskilt bra med kontrastbaserad AF, då K-01 ju saknar spegel och härmed fasdetekterande AF. Visserligen skulle man kunna tänka sig SLT-baserad teknik licensierad från Sony, men vill man bort med spegeln så är det ingen långsiktig lösning. Dessutom stjäl SLT-tekniken 1/2 EV - 2/3 EV, vilket sänker prestandan hos APS-C sensorn ner till klassledande Micro Four Thirds nivån, föga attraktivt ur marknadsmässig konkurrenssynpunkt.

Hellre då att licensiera tekniken från Nikon 1 CX-systemet försedd med Hybrid-AF, där nio rader med fasdetekterande pixlar integrerats på själva bildsensorn, som på dess Aptina-tillverkade dito.

Pentax K-system är tillräckligt omfångsrikt för att inte behöva leta efter diverse skrot-objektiv på eBay att leka med till allt som oftast mediokra resultat, eftersom antika manuella objektiv från film-perioden i betydande omfattning lider av ofullkomligheter såsom "flare & ghosting", CA, dvs. dålig kontrast och kantskärpa. Vill man ändå leka med antika objektiv, så har ju Pentax/Ricoh ett system med GXR, som bäst av alla spegellösa visat sig kunna hantera antika manuella objektiv från film-perioden.

Viktigast är naturligtvis att kunna utnyttja Pentax existerande objektivpark med främst DA*, DA, D FA objektiven, vilket i dagsläget kamera-modellerna K-5 & K-R gör allra bäst. Men en kommande K-02 hybrid-modell försedd med CD/PD-AF, EVF och med hyfsade videoegenskaper skulle kunna komplettera Pentax kamerautbud av DSLR.

När Pentax hybridkamera nu ändå blivit så stor, varför då inte knöla in en småbildsensor i den på en gång, antingen med 24 MP eller ännu hellre 36.3MP, samt att kunna köra den i antingen DX- eller FX-läge. I dagsläget med Ricoh GXR systemet med i spelet, så är det knappast troligt att Pentax definierar ytterligare en fjärde objektiv-bajonett, utöver de tre de redan har: Q, K, 645D.

Några synpunkter:
1. Att sätta AF och bländarmotor i en adapterdel gör inte kameran större än K01 eftersom det totala djupet bestäms av registeravståndet till objektivfattningen - K bajonett. Vill man ge mervärde som t ex även med MF objektiv genom att flytta sensorn eller sätta in en pellixspegel i adaptern blir detta större än K01 men ger, som sagt, mervärde.
2. Att bygga in fas AF i sensorn som i Nikons 1 serie är det ju bra. Men använder man enstaka pixlar på sensorn för detta finns det problem som återkommer hos 1 serien. De enstaka pixlarna är väldigt små och samlar lite ljus varför kameran återgår till kontrast AF i lite sämre ljus.

Som jag ser på spegellöst är deras existensberättigande tredelat, där npgon av dessa fördelar bör finnas:
1. Mindre än DSLR, inte bara i mm, utan att man slipper kameraväska.
2. Man är inte låst till ett system utan kan använda andra objektiv. Det finns många äldre objektiv som inom sin gebiet håller än: i synnerhet Leica R, Contax G och Canon FD L fasta objektiv där konstruktionen i många fall inte är ändrad i EF versionen
3. Pris - spegelmekanism och pentaprisma kostar att tillverka. En EVF har utvecklingskostnader men sannolikt mycket lägre tillverkningskostnader och avsaknad av ens EVF torde göra kameratillverkningen ännu billigare. Dessa besparingar bör på sikt komma kunden till godo då nyhetsbegäret har dämpats. Man ser tecken på detta då priserna på utgående spegellösa dumpas kraftigt då nästa modell kommer; betydligt mer än DSLR.

Jag har svårt att se var K01 passar i dessa punkter.

Några synpunkter:
Som jag ser på spegellöst är deras existensberättigande tredelat, där npgon av dessa fördelar bör finnas:
1. Mindre än DSLR, inte bara i mm, utan att man slipper kameraväska.
En APS-C kamera kommer alltid att ha stora objektiv. Och dessa blir pga sin storlek mer eller mindre ömtåliga och då vill man (iaf jag) då skydda med en t.ex. en väska.

2. Man är inte låst till ett system utan kan använda andra objektiv. Det finns många äldre objektiv som inom sin gebiet håller än: i synnerhet Leica R, Contax G och Canon FD L fasta objektiv där konstruktionen i många fall inte är ändrad i EF versionen
+1 på den. Men också ett litet minus. En adapter är och förblir en extra pryl som ska med. Dessutom är det en till sak som kan strula.

3. Pris - spegelmekanism och pentaprisma kostar att tillverka. En EVF har utvecklingskostnader men sannolikt mycket lägre tillverkningskostnader och avsaknad av ens EVF torde göra kameratillverkningen ännu billigare. Dessa besparingar bör på sikt komma kunden till godo då nyhetsbegäret har dämpats. Man ser tecken på detta då priserna på utgående spegellösa dumpas kraftigt då nästa modell kommer; betydligt mer än DSLR.
+2 ;) Håller helt med.

Jag har svårt att se var K01 passar i dessa punkter.
K01 är en billigare APS-C kamera med ett stor utbud av gluggar.
Storleksmässigt är den okej just för att de tillhörande objektiven också är stora.
Prismässigt ligger den bra till pga avsaknaden av spegel och prisma.

Sen är min personliga tycke att designen suger. Grejen är skitful.
Jag hoppas att det kommer en K02 som åtminstone har ett lite bättre grepp och utan den där fula cylindern under programvredet.

Har själv lite tankar på att gå över till spegellöst som huvudsystem men behålla DSLR för situationer som kräver snabb AF och zoomar. Vitsen för mig är då att använda ljusstarka fasta gluggar för porträtt, natur och allmänfoto. Men systemet måste vara flexibelt. Ett stort behov finns då att kunna montera relativt billiga men bra ljusstarka fasta och eftersom det inte är action foto skulle bra MF räcka. M43 skulle vara ett alternativ men att bara använda 1/4 av arean som dessa äldre objektiv tecknar ut är lite slösaktigt så därför blir det aps-c (aps-H eller FF vore inte fel men kan vara problematiskt med snett infallande ljus). K01 falker bort då det bara funkar ned K obj. Samsung faller bort p g a begränsad MF. Ricoh GXR + M modul skulle fungera med separat EVF eller Sony NEX 7. Däremot med tanke på att dessa spegrllösa faller så mycket i pris när ersättare kommer väntar jag ett tag. Det var synd att Pentax inte byggde ett alternativ för mig då jag ändå på sikt nog byter.

Har själv köpt en m43 kamera (lumix g3) som jag använder mest nu för tiden, men vill inte släppa greppet helt från pentax eftersom jag har några bra objektiv till det systemet. Smidigheten gör att man har kameran med sig överallt och det är en stor fördel. Bildkvaliten är inte i nivå med en k5:à men i jämförelse med min k20 så är bildkvaliten i princip likvärdig eller till och med lite bättre på högiso. Af är flera gånger bättre än min gamla k20 både snabbare och väldigt exakt. Skall bli intressant och se vad pentax kommer med för hus framöver...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?bskvx0

Samken är som sagt delad men personligen tycker jag det va ett misstag av Pentax...riktigt ful design enligt mig. Men ska blir spännande o se hur den presterar när det gäller bildkvaliten mm.

Hade varit trevligare om den sett ut som Pentax ME (En kamera jag gillade mycket, har ett 50 mm objektiv till den)...
Dock måste man använda skärmen för att fokusera så med manuella objektiv blir det väl jobbegt.

Hade varit trevligare om den sett ut som Pentax ME (En kamera jag gillade mycket, har ett 50 mm objektiv till den)...
Dock måste man använda skärmen för att fokusera så med manuella objektiv blir det väl jobbegt.

Visst är retro charmigt men är det inte overload just nu? Fuji, Olympus, Panasonic - alla vill se ut som det gjorde förr. Jag gillar Pentax initiativ! Designen väcker verkligen känslor - för mig just nu mest postiva...återstår bara att klämma och känna, hoppas det än så länge positiva intrycket består.

När till och med en butik erkänner att egonomin är undermålig, då är det illa.
Tycker det är så synd, är verkligen en kamera jag skulle vilja ha i övrigt.

...samtidigt som den får betyget "Toppklass". Jag måste klämma och känna själv först. Ergonomiska är egentligen bara stora kameror, alla mindre DSLR/spegellösa är inget vidare att hålla i.

Mina damer och herrar, jag har länge tänkt att köpa ett digitalhus från Pentax eftersom jag har några manuella pentaxgluggar, och att k-01 har peakingfunktion gör ju inte saken sämre. Så jag tror att jag ska köpa tidernas fulaste kamera, men kommer den här gluggen t.e.x att fungera? SMC-M 50mm f/1.7 kan jag köra bländarprio med det på k-01?

Mina damer och herrar, jag har länge tänkt att köpa ett digitalhus från Pentax eftersom jag har några manuella pentaxgluggar, och att k-01 har peakingfunktion gör ju inte saken sämre. Så jag tror att jag ska köpa tidernas fulaste kamera, men kommer den här gluggen t.e.x att fungera? SMC-M 50mm f/1.7 kan jag köra bländarprio med det på k-01?

Förmodligen så kommer det vara M läget som gäller, AV kan funka så där på största bländare och lite +- komp. men sen kan det bli lite hur som helst.
A-optik är bra mycket trevligare, eller M42 via adapter som man bländar ner direkt när ringen vrids.

Problemet med den optik du nämner är att kameran inte vet vilken bländare du ställer in, den ljusmäter alltså på full öppning, när bilden tas så bländar kameran ner till inställd bländare och då blir det fel.

Optiken är däremot en riktig pärla och rätt skarp redan på F2.

/Tobias

Tror inte det, det blir manuellt läge som gäller.
Du kanske även ska fundera på nya Pentax K30 innan du slår till på K-01

Edit, lite för långsam.

Ingen som slagit till på fultaxen ännu? Den säljs för 299£ på srs just nu ca 3500 med frakt till Sverige. Blir sugen att byta ut min k20, framförallt sensorn och focuspeaking som lockar, kommer primärt att köra mf optik på den. Kit med pannkakan går lös på 4800 med frakt till Sverige. Känns som att k5ans ersättare blir bra mycket dyrare. Hmmmm.. Den är jäkligt fulsnygg k-01, försöker intala mig det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar