Annons

Spegellös Pentax K-01

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor fördel med spegellös kamera med stort registeravstånd är att man kan låta objektivet gå in en bit i kamerakroppen och på så sätt få mindre objektiv. Så som de har gjort på vad som verkar vara 15/4 eller 21/3.2 här högst upp på sidan

http://www.pentaxforums.com/news/photos-of-new-pentax-lenses-revealed.html

För som jag kan se det så är den här kameran tillverkad för 10-50mm fotografering. Ska man syssla med 200mm så ska man satsa på en kamera med optisk sökare
 
En stor fördel med spegellös kamera med stort registeravstånd är att man kan låta objektivet gå in en bit i kamerakroppen och på så sätt få mindre objektiv. Så som de har gjort på vad som verkar vara 15/4 eller 21/3.2 här högst upp på sidan

Frågan är bara vad som händer om monterar ett sådant objektiv på en "vanlig" dslr. Det första XS objektivet verkar fungera bra på en k5'a medan det här andra XS objektivet kan ställa till det för spegeln.

Man kommer alltså tillverka 2-3 objektiv med k-fattning som blir farliga för (än så länge) merparten av alla hus med k-fattning. Det blir med andra ord väldigt liten kundkrets på de objektiven, och det bara för att spara ca 10mm. Jag tycker det känns tokigt, systemfel för en gammal programmerare.

Såvida inte K5 var Pentax sista kamera med spegel...
 
Antagligen är det inte nykonstruktioner på kommande XS objektiven,
så då är dom bara omdesignade.
Tunna kameror är viktigt, tex Sony offrade skakreduceringen
i kameran för att NEX kamerorna skulle bli mindre.
Nej, spegel får dom inte offra än för mig.
Handhållet är väl kameran bäst till gluggar upp till 100mm,
men på stativ funkar det även med långa brännvidder.
 
En stor fördel med spegellös kamera med stort registeravstånd är att man kan låta objektivet gå in en bit i kamerakroppen och på så sätt få mindre objektiv. Så som de har gjort på vad som verkar vara 15/4 eller 21/3.2 här högst upp på sidan
om det verkligen är en fördel vete tusan - man kan ju i princip konstruera precis samma optik till en spegellös kamera med kort registeravstånd. totala längden blir samma.
å andra sidan kan man (dvs jag) föredra en lite tjockare kamera än längre objektiv.

den stora fördelen gäller enbart pentax själva - det kommer inte 'förlora' försäljningar av deras objektiv, som exempelvis sony riskerar med en mer 'adaptervänligt' system.
 
vissa av objektiven måste rimligen vara helt nya? (den länkade gluggen ser ju iaf inte ut att kunna monteras på en spegel-pentax...)

Vad jag menar med omdesign är att dom skjutit in lins grupperna
längre in mot sensorn vs fattningen, innersta linsen måste vara mer vidvinklig
eftersom den är så nära sensorn.
Vilket innebär tjock kamera som K5 osv, men kortare objektiv
genom att utrymmet som spegel tar utnyttjas = tunnare totalt.
Om sen sensorn är anpassad till det vet jag inte,
kan innebära att normala K objektiv inte är optimala.
Alltså att pixlarna är vinklade för XS objektiv,
men nu är jag inne på nördarnas område...
 
Ingen som förbeställt en K01:a? Är lite sugen på en, det som lockar är bra högisoegenskaper, fokuspeaking för MF gluggar samt fungerande AF i glödlampsljus. Designen är lite fulsnygg, ser ut som en blandning mellan leksakskamera och någonting annat vet inte vag. Skulle vara kul att köpa den gula bara för att irritera folk, fast om jag köper en så blir det nog en svart.
Har ägt Limited 40mm och den var väldigt skarp, så jag antar att nya pannkakan är lika bra. Priset är lite högt satt, om man jämför med K5, men förmodligen så blir den ingen storsäljare så priset sjunker nog ganska fort.
Om nu autofokusen är förbättrad jämfört med K5:ans liveview, så borde rimligtvis samma AF dyka upp i efterföljaren till K5 och även kanske focuspeaking.
 
Ingen som förbeställt en K01:a? Är lite sugen på en, det som lockar är bra högisoegenskaper, fokuspeaking för MF gluggar samt fungerande AF i glödlampsljus. Designen är lite fulsnygg, ser ut som en blandning mellan leksakskamera och någonting annat vet inte vag. Skulle vara kul att köpa den gula bara för att irritera folk, fast om jag köper en så blir det nog en svart.
Har ägt Limited 40mm och den var väldigt skarp, så jag antar att nya pannkakan är lika bra. Priset är lite högt satt, om man jämför med K5, men förmodligen så blir den ingen storsäljare så priset sjunker nog ganska fort.
Om nu autofokusen är förbättrad jämfört med K5:ans liveview, så borde rimligtvis samma AF dyka upp i efterföljaren till K5 och även kanske focuspeaking.

Vore helt klart kul att ha en men jag känner att det får räcka med en k-5. Autofokusen verkar lovande, sett lite youtubeklipp, går ganska snabbt och dessutom sitter skärpan rätt, har svårt att tänka mig att det funkar bra på rörliga objekt men då funkar ju manuell fokus. Är sjukt less på felfokuserande Pentax-kameror och det verkar som att spegellösa kameror är den enda lösningen på det handikappet, dessutom lär väl RICOH ha mycket erfarenhet av CDAF. Nästa generation spegegellösa från PRIC blir spännande.
 
Såvida inte K5 var Pentax sista kamera med spegel...
När jag om 5 år aktivt kommer att titta på ersättare/komplement till min K-5 så räknar jag inte med att kunna finna en APS-C kamera med spegel - då kommer det nog att vara spegel tack och adjö!

Jag såg nyligen att t.o.m. Canon har registrerat patent som passar spegellöst i APS-C format. Jag skulle tro att "matchen" spegel/EVIL i APS-C segmentet kommer att vara avgjord om ett par år.
 
Om 5 år tror jag nog spegelreflexer kommer ha en stor andel av systemkameramarknaden. Men visst kommer de bli en nisch-produkt inom vår livstid :)
 
Om 5 år tror jag nog spegelreflexer kommer ha en stor andel av systemkameramarknaden. Men visst kommer de bli en nisch-produkt inom vår livstid :)

Missförstå mig rätt ;-D
Min åsikt har endast med APS-C segmentet att göra.

För FF kommer nog spegelreflex att finnas kvar bra länge - där är man nog inte villig att ge upp bästa möjliga sökare för någon vinst från minskad fysisk storlek och vikt.
FF kamerorna kommer ändå aldrig att få plats i fickan och många tycks acceptera 1-1,3kg bara för huset. Om inte annat så vill många (speciellt proffsfotografer) ha greppvänliga "dunderklunsar".
 
För FF kommer nog spegelreflex att finnas kvar bra länge - där är man nog inte villig att ge upp bästa möjliga sökare för någon vinst från minskad fysisk storlek och vikt.
FF kamerorna kommer ändå aldrig att få plats i fickan och många tycks acceptera 1-1,3kg bara för huset. Om inte annat så vill många (speciellt proffsfotografer) ha greppvänliga "dunderklunsar".

Du *förutsätter* att en optisk sökare är bäst. Bara för att det varit så i massa år behöver det inte fortsätta vara så.

En elektrisk viewfinder skulle kunna visa oändligt skärpedjup (f/22) när jag komponerar bilden och sen äkta bild med bokeh (f/2.8) när man tar fokus eller manuellfokuserar. Håller jag knappen intryckt länge utan att röra kameran så skulle den kunna börja zooma in runt fokuspukten. Den kan kort och gott göra massa bra saker. Och sensorer och displayer blir bara bättre. Elektrisk viewfinder kan se där människan är blind av mörkret.

En fortsatt migrering av foto & videosegmentet kommer göra att allt fler företag ifrågasätter designen. Canon, RED på Super 35 formatet, alla på APS-C, många olika håll som driver utvecklingen mot elektrisk viewfinder.

Jag är övertygad om att SLR kommer gå till historien på samma sätt som TLR gjorde. Tillbaka till ursprunget, gör en så enkel design som möjligt, och gör den så bra som möjligt. Vi står med en komplicerad design som i stort sätt inte kan utvecklas mer mot en enklare design med enorm potential, där det i mångt och mycket handlar om att komma på hur man bäst använder den.

Sen om SLR's blivit en historisk parentes om 10 eller 20 år vet det tusan... Men spontant tror jag inte att när jag ynglat av mig och barnet vuxit upp och köper den mest populära fullformataren att det kommer vara en SLR.
 
Foto Posé

i Östersund har K-01:an i butik.

Jag passade på att klämma och känna på den. Mina intryck?

- Ful
- Usel ergonomi

+ Exceptionell byggkvalitet
+ Fokus-peaking

För mig är den meningslös och onödig. Jag antar att focuspeaking kommer i nästa modell och då hoppas jag att Pentax utvecklar den så att man kan välja färg och att det går att köra picture-in-picture för att inte förlora kompositionen.
 

Bilagor

  • K-01.jpg
    K-01.jpg
    21.1 KB · Visningar: 361
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.