Annons

Spegellös Pentax K-01

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte de nya XS objektiven kommer sticka in i kameran mer än vanligt, utan det var nog enbart spekulation om vad man ev. skulle kunna göra.

Det finns korrigering, men det ger sämre skärpa och ger motsvarande
längre brännvidd. Gissar att dom har haft bråttom att få ut objektiven.
Jag tror att det är ett medvetet beslut. Om man kan förenkla den optiska formeln för obektivet så kan objektivet göras mindre.

Längre brännvidd får man inte av att korrigera distorsion, men man beskär bilden en aning. Det kan tyckas vara hårklyverier, men det är faktiskt skillnad. Det handlar ju bara om några procent så det är knappast speciellt märkbart.

Skärpeförsämringen tror jag det är svårt att upptäcka i ett blindtest.

Spännande design! Har ambition å bli en "kultkamera" speciellt den gula snyggingen............

Jag är böjd att hålla med - designen gör "rätt" motstånd till att börja med, som den skall, men utseendet kan knappast komma att bli tidlös.

En av kommentarerna på DPReview:
"I never thought I'd say this after my initial reaction to the K-01, but I've been looking at the pics of it on my screen all morning trying to decide if I like it, and I just did as you suggested and looked at the Fuji X-Pro and I was shocked.

It looks utterly boring and uninspiring. Soooo old. An old man's camera.

What happened? Six hours ago I thought it looked great
."

Ursäkta om jag bombar tråden, men jag är vaken när du sover (+9,5h) ;D

När jag läser specen: http://www.pentaxforums.com/forums/...1-specifications-revelead-pentaxk-01specs.pdf
så sticker 12 bitars RAW ut. Det började med att jag såg att 100 ISO är lägsta känsligheten och inte 80 som K-5, så hur får de till 14EV dynamiskt område med K-01? Svaret är att det blir inte samma område som K-5. Ingen HDR i RAW vad jag kan se heller. Att de anser att man kan gå ner i dynamiskt område får mig att oroa mig för bildkvaliteten i övrigt. DxOMarks kommer att bli lägre än för K-5. Adobe RGB finns med om det skulle vara tecken på ngt, men JPG kvalitetn har 3 nivåer, inte 4. Små JPG ur K-01? Min K-5 är satt på RAW+2Mpixel JPG. K-01 verkar ha 4Mpixel som lägsta JPG.

K-01 tycks klara video bättre än K-5, med fler kontroller tillgängliga under filmning och H.264 format. Filmtid 25minuter.

Samma batteri D-LI90, som ger 540 bilder utan blixt; det är nog optimistiskt även med agressivt läge för energibesparing.

Jag ser inga kontakter för extra EVL, men tillbehörsskon skulle kunna ta Pentax GPS (samma antal poler).

Fokus "peaking" är bra tillskott, men http://www.whatdigitalcamera.com/news/531659/pentax-k-01-hands-on-first-look-review.html har åsikter om AF med 200mm/2,8 - inte bra. De testade också med 40mm (som var snabb på AF) - många av de intressanta brännvidderna återstår att testa.

Jag är böjd att hålla med - designen gör "rätt" motstånd till att börja med, som den skall, men utseendet kan knappast komma att bli tidlös.

En av kommentarerna på DPReview:
"I never thought I'd say this after my initial reaction to the K-01, but I've been looking at the pics of it on my screen all morning trying to decide if I like it, and I just did as you suggested and looked at the Fuji X-Pro and I was shocked.

It looks utterly boring and uninspiring. Soooo old. An old man's camera.

What happened? Six hours ago I thought it looked great
."

Min första reaktion var: "Uck! Hade den funnits i helsvart hade jag kunnat leva med den" till att jag nu faktiskt föredrar den gula. Otroligt modigt av Pentax att våga provocera allas föreställningar om hur en kamera kan se ut.

"Be different" var väl deras tagline tidigare, va?

Att de har petat in skruvdrift, blixtsko och antiskak är något som NEX-användarna kan vara avis på. Jag är det. Registeravståndet är ju sämre men jag kan tänka mig att antiskaken var svår att få in med lika kort avstånd som för NEX. Fast jag tror nog att de hade kunnat korta avståndet något ändå och skicka med en designmässigt passande adapter.
Designmässigt måste jag nog vänja mig lite, men den ser bättre ut utan pannkakan.

Att de har petat in skruvdrift, blixtsko och antiskak är något som NEX-användarna kan vara avis på.

Eftersom inget av objektiven till NEX har skruvdrift så spelar det föga roll att NEX:ar inte har skruvdrift.

Sonys adapter till NEX för Alpha-objektiv har dock skruvdrift.

Åtminstone vissa NEX:ar (eller kanske enbart NEX-7?) har blixsko.

Bara NEX 7 har blixtsko och endast Sonys dyra och stora adapter har skruvdrift, men den har även halvgenomskinlig spegel så då kan man ju nästan lika gärna köpa en A77 istället. Sen saknas fortfarande antiskaken. Det är som vanligt att den perfekta kameran existerar inte. Jag kan förstå att pentax-gänget ryggar för designen men om man bortser från den och tittar på vad kameran kan så är den nog inte helt fel. Ska bli intressant och se hur snabb fokus de har fått till.

Eftersom inget av objektiven till NEX har skruvdrift så spelar det föga roll att NEX:ar inte har skruvdrift.

Sonys adapter till NEX för Alpha-objektiv har dock skruvdrift.

Åtminstone vissa NEX:ar (eller kanske enbart NEX-7?) har blixsko.

Exakt....vill man köra A-objektiv på Nex så köper man SLT-adaptern

Bara Nex-7 som har en "riktig" blixtsko....övriga Nex använder sig av Nex-systemets egna kontakt.

Sen ser jag inte någon fördel med att K-01 har K-fattning med skruvdrift mm så man slipper använda adapter för att kunna använda K-objektiven...i princip alla dom gamla k-objektiv som är designade för fasdetekt-af kommer ge en så långsam o oskäker AF att det är bättre/går snabbare att köra MF....detta är inget unikt för Pentax K-01 utan det är så för all...dom flesta objektiv som är gjorda för fasdetekterande-af fungerar väldigt dåligt med kontrast-af.

Saxat från What digital camera:

"After switching lenses to a DA* 200mm f/2.8 ED IF SDM lens the K-01's autofocus system took a sharp turn for the worse. With the traditional size K-mount lens the focus was far slower in use and often unable to acquire focus despite on-screen confirmation suggesting otherwise.

As with all Compact System Cameras the lack of a mirror box in the design also means no phase-detection sensor is able to take control of autofocus. Instead autofocus takes place on the sensor itself using contrast-detection - a system that, although no slower than phase-detection systems in modern camera releases, isn't as efficient in capturing moving subjects or for low-light scenarios.

It's hard to figure out where the K-01 will sit in this department as the 40mm lens' performance was good, but the other K-mount lenses tested on the camera were unable to deliver the same efficient results. "

Lite of topic men,

Kan nån förklara varför objektiv gjorda för fasdetekterande fokus skulle vara långsammare vid kontrastavkännande fokus än objektiv gjorda för just kontrastavkännande fokus?

I min lilla värd så borde inte det vara en objektivegenskap. Det är ju kameran som bestämmer om nått är i fokus eller ej, inte gluggen... Och motorn är ju den samma.

Lite of topic men,

Kan nån förklara varför objektiv gjorda för fasdetekterande fokus skulle vara långsammare vid kontrastavkännande fokus än objektiv gjorda för just kontrastavkännande fokus?

I min lilla värd så borde inte det vara en objektivegenskap. Det är ju kameran som bestämmer om nått är i fokus eller ej, inte gluggen... Och motorn är ju den samma.

Den här diskussionen är intressant för alla EVIL-kameror eller snarare spegellösa kameror; det är en skillnad på AF-servot mellan fas- och kontrastavkännande system. Fas-servot är ett miniatyr mätsökarsystem och kan estimera en felsignal proportionell mot fokuseringsfelet och sedan skicka ut motsvarande börvärde till objektivet som kan räkna om det till en omfokuseringsrörelse, det kan inte kontrastsystemet göra för det vet inte - det måste söka efter ett bättre kontrastvärde och ju tyngre glasmassa desto långsammare sökning.

Vid fasdetekterande autofokus mäter huset hur stort fokusfelet är och skickar order till objektivet att fokusera om NN enheter in eller ut.

Vid kontrastdetekterande autofokus beordras objektivet att flytta fokus med en viss hastighet åt något håll. Samtidigt studerar hjuset kontrasten i bilden från sensorn. Ny order till objektivet när högsta kontrast har passerats eller objektivet når ändläge utan att någon hög kontrast har observerats.

Med objektiv för fasdetekterande fokus på ett hus med kontrastdetekterande autofokus måste huset skicka upprepade order till objektivet (flytta "lite" in eller ut) för att få en fokusrörelse som motsvarar vad ett objektiv för kontrastdetekterande autofokus skulle gjort. Detta blir långsamt och kanske inte ens fungerar om objektivet inte "gillar" att få många upprepade order om små rörelser. En del Sigma-objektiv med inbyggd fokusmotor klarar t.ex. inte av att fokusera med den enklare Alpha-adaptern på ett NEX-hus.

Med objektiv för fasdetekterande fokus på ett hus med kontrastdetekterande autofokus måste huset skicka upprepade order till objektivet (flytta "lite" in eller ut) för att få en fokusrörelse som motsvarar vad ett objektiv för kontrastdetekterande autofokus skulle gjort. Detta blir långsamt och kanske inte ens fungerar om objektivet inte "gillar" att få många upprepade order om små rörelser. En del Sigma-objektiv med inbyggd fokusmotor klarar t.ex. inte av att fokusera med den enklare Alpha-adaptern på ett NEX-hus.

Jag tolkar det som att vissa objektiv med egen motor skulle kunna gå långsamt, eller tom packa ihop med för många småjusteringar. Men det låter som att det är något som kan lösas med firmware i huset (eller i gluggen).

Gluggar med skruv borde inte alls ha detta problem eftersom själva motorn sitter i huset.

Någon som snappat upp prat om någon optisk sökare till blixtskon som tillbehör?

Nej, men till Rocho GRX finns extern sökare,
så det är bara att göra en variant med Pentax fattning.
Så det är ju bara dumt om dom inte gör det,
men det kan ju vara kompatibilitetsproblem tex spänningen.

Det finns en optisk sökare till 8,5 mm i Q-systemet. Den skulle sitta som handen i handsken på en K-01 med FA 31/1.8 då den motsvarar samma bildvinkel, 47.5 mm.

Parallax är nog det största problemet med optiska sökare. Jag tänker speciellt på att få fokuspunkten/erna på avsedd plats på objektet (t.ex. Fuji X100 är dålig på detta).

Blixtskon (som kanske kan ta en lös optisk sökare enligt ovanstående poster) sitter i linje med objektivet på K-01. Om det dessutom fanns en graderad vertikal skala så kanske man lär sig att kompensera för parallaxen med hjälp av skalan. Som det nu är skulle man få rikta mittpunkten på en sådan optisk sökare, hoppas på det bästa och lyssna efter fokuskonfirmeringen (som jag antar även denna kamera har) trycka av, för att sedan titta i displayen hur det blev.

Hade jag varit konstruktör på Pentax för en optisk/genomsiktssökare till denna kamera hade jag speglat in några dioder liknande fokuspunkterna i t.ex. K-5 längs en vertikal linje och tänt den som motsvarar bildmittpunkten när parallaxen är kompenserad för, när kameran väl har beräknat avståndet. Man får kanske iterera lite men ser åtminstone om man ligger rätt innan man trycker av.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar