Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spännande ställen i GBG med omnejd?

Produkter
(logga in för att koppla)

EPM

Medlem
Tjena!

Jag täntke mig ut med kameran idag, som vanligt, och ska till Göteborg eftersom plikten kallar där framåt kvällen.

Skulle behöva lite tips på industriområden, arkitektur, utsiktsplatser etc...

Är inte så hemma i Göteborg så alla tips mottages varmt!

Tack på förhand

Denna tråden hänger jag med i. Är iof från Göteborg men lite nya roliga ställen vore ju inte fel kanske. :)

Utkik:

Skansen Krona, ligger på en "bergstopp" i centrala göteborg, där står en fästning med utsikt över hela göteborg i princip, från havet till Kordela/bergsjön om jag minns rätt. Kan bli en cool vy nu över Gothia Cup invigningen och fyrverkerierna eftersom man ser rakt in i hela Ullevi, kräver dock ordentligt tele.

Ramberget är en annan "klassisk" plats, påminner lite om hångelhyllan man ser i amerikanska filmer där man kör upp i sin bil och gör allt för att komma innan för flickornas kläder... Utkiksplats med magnifik över... ja hustak egentligen samt havet och älven. Men klart seevärt.

Vegagatan mot Paradisgatan ger en fin utsikt över delar av göteborg med Oskarfredriks ståtliga kyrka som förgrund... Busslinje 60 kör där.

Arkitektur så är ju Hagaområdet en givenplats för fotografering. Det var där "Sally Svantesson" gick när hon skulle gå in alla skor som hennes pappa hade lagat. Från TV serien Sally.

Industrier är jag lite sämre på, men gilalr man rötna hus så kan ju odinsgatan vara ett tips, där ligger nu en massa hus som skall rivas och det kan ju se lagom ruffigt ut där. strippklubbar och MC hak har huserat i området.

Daniela, hur gick det, hittade du någon instruktör?

Odinsgatan ja...inte fel alls.
Jag är inne i nån sån där mörkt trasigt och slitet period just nu tror jag.

Lurat lite på nattbilder från Ramberget, men det känns lite fel att ge sig upp där mitt i natten ensam med massa dyra prylar... Eller?
Man kanske kunde dra ihop ett gäng eller nåt och åka upp nån natt/kväll/gryning? Någon intresserad?

EPM skrev:
Odinsgatan ja...inte fel alls.
Jag är inne i nån sån där mörkt trasigt och slitet period just nu tror jag.

Lurat lite på nattbilder från Ramberget, men det känns lite fel att ge sig upp där mitt i natten ensam med massa dyra prylar... Eller?
Man kanske kunde dra ihop ett gäng eller nåt och åka upp nån natt/kväll/gryning? Någon intresserad?

Kortedala, naturligtvis, ursäkta felet :)

Ramberget på natten är nog inga problem, rånrisken är nog ganska liten då dom kriminella troligtvis inte besöker utkiksplatser... inte på natten ialla fall. Största risken torde vara att falla ner för stupet, men då dör man och då oroar man sig knappast för sin utrustning. Så det är nog ganska säkert där på natten. Men, tyvärr så finns det en massa träd som börjar växa sig stora och som skymmer delar av utsikten vilket är störande, då är nog skansen krona ett säkrare val. Men man kan iof säkert hitta platser som blir bra från Ramberget.

Kalle_B skrev:

Daniela, hur gick det, hittade du någon instruktör?

Ja vet du vad, Kristian Leijon här ovanför och jag har faktiskt varit ute både i förrgår, igår och nu även ikväll skall vi ut (skymmning/nattbilder på G) :)

Daniela/Leijon!
När ska ni ut? Det är inte så att man får haka på om tiden stämmer?

Neliz skrev:
Ja vet du vad, Kristian Leijon här ovanför och jag har faktiskt varit ute både i förrgår, igår och nu även ikväll skall vi ut (skymmning/nattbilder på G) :)

ja Fotosidan är inte så dåligt ställe att få hjälp på :)

Själv tänkte jag åka och utforska ett ställe runt Askimstrakten, funderat på det ett tag nu, halva delen av fotograferingen är ju att reka och hitta motiven. Men i områdetfinns mycket fina ställen om man letar och jag tror jag hittat en liten pärla...

Tänkte isåfall om du ville hänga på, men jag kan väl säga ni nu då etersom ni är två.

Kalle_B skrev:
Kortedala, naturligtvis, ursäkta felet :)

Ramberget på natten är nog inga problem, rånrisken är nog ganska liten då dom kriminella troligtvis inte besöker utkiksplatser... inte på natten ialla fall. Största risken torde vara att falla ner för stupet, men då dör man och då oroar man sig knappast för sin utrustning. Så det är nog ganska säkert där på natten. Men, tyvärr så finns det en massa träd som börjar växa sig stora och som skymmer delar av utsikten vilket är störande, då är nog skansen krona ett säkrare val. Men man kan iof säkert hitta platser som blir bra från Ramberget.

Nej...är man död så kan det ju kvitta om man har prylarna kvar eller inte..
Helt sant ;)

Jag har lite svårt att soretera ut vad jag egentligen vill plåta just nu.
Har så mycket tankar i skallen så den exploderar snart. Jag är väl lite sån att blir det för mycket i skallen, kommer ingenting ut... Istället blir man sittande i soffan och funderar på hur det hade blivit om man gått ut med kameran...

Jag har plåtat länge nu och ajg har märkt att jag blivit väldigt selektiv med mitt fotograferande. Jag har aldrig kameran med längre och plåtar spontant utan när jag är ute i vanliga livet så ser jag kanske platser som jag tror kan bli bra, sedan forskar jag lite runt platsen tar in lite information osv och sedan gör jag en fysisk besiktning/fotografering. Eller så har jag vissa givna platser som jag vet är bra och sedan inväntar jag helt sonika dom perfekta förhållanderna.

Jag har tex en skitbra plats högt upp på en klippa som man måste klättra upp för och där på toppen finns en avsats somo är helt plan! som en naturlig balkong och där kan man ställa stativ/stol/fika och sedan invänta det perfekta åskvädret. Utsikten är havet med lite småöar och en fyr långt bort i bakgrunden. Har spanat in stället i ungefär 1 år men det perfekta åskvädret med dom perfekta molnen har ännu inte dykt upp så jag avvaktar fortfarande...

Så ser mitt fotograferande ut idag...

Själv har jag nästan alltid med kameran, den ligger nästan jämt i bilen om lusten skulle falla på. Kanske är det drömmer om att ta "den" bilden som lockar. Att för en gång skull vara på rätt plats vid rätt tid... Ta en bild av en händelse som kan finansiera denna dyra hobby. Där ligger ju verkligen inga konstnärliga ambitioner, men visst finns dom också. Men konst blir man inte rik på...

Jag trivs otoligt bra med att köra bil, och då å då tar jag en omväg på 2-3 timmar bara för att man kanske snubblar över en plats, eller ett hus eller vad som helst som faller en i smaken.

Ja saå kul det låter...tyvärr ska jag göra lite service på en skärm ikväll och scenen blir ledig vid 22... blir nog lite tight. Hade inte en tanke på det...

Får bli en annan gång helt enkelt!

EPM skrev:
Ja saå kul det låter...tyvärr ska jag göra lite service på en skärm ikväll och scenen blir ledig vid 22... blir nog lite tight. Hade inte en tanke på det...

Får bli en annan gång helt enkelt!

Synd, men då får vi ta det nån annan gång helt enkelt. :)

Absolut!
Jag är alltid sugen på att träffa nytt folk och ta massa bilder. Man är ju inte lika restriktiv nu som man va när man körde med film...

Hej på er!

Fallet genom Kvarnbyn i Mölndal är perfekt för dramatiska nattfoton. Tyvärr är platsen i stort sett sönderfotograferad men det hindrar ju inte från att ta lite egna sköna bilder.

Man kan få en del bra bilder genom att ta Älvsnabben från Lilla Bommen till Klippan. Under resan får man en close up bla på Cityvarvet som brukar ha skepp i torrdockan.

Masthuggskyrkan är väl värd ett besök. Därifrån kan man få bra bilder på Älvsborgsbron, Läppstiftet och hamninloppet. Stativ och ett teleobjektiv rekommenderas för den här platsen.

Vid ngt tillfälle skulle jag vilja ta en heldag och fota längs ngn spårvagnslinje, t ex 6:an mellan Torp och Länsmansgården eller 11:an från Bergsjön till Saltholmen. Vore kul om ngn mer ville följa med.

EPM skrev:
Själv har jag nästan alltid med kameran, den ligger nästan jämt i bilen om lusten skulle falla på. Kanske är det drömmer om att ta "den" bilden som lockar. Att för en gång skull vara på rätt plats vid rätt tid...
Jag brukar alltid ha med kameran till jobbet, men så försov jag mig i veckan och sket i kameran.
Kommer till Fjärås(söder om kungsbacka) och får se kyrkan på Fjäråsbräcka uppe på bräckan i en perfekt dimma med några kråkor ovanför, DET var den bilden jag ville ta, så hädanefter tar jag med kameran oavsett förutsättningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar