ANNONS
Annons

Spännande nytt från Sony...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte hur smarta de på Sony är men är det inte något som är självklart att man inte behöver skymma sensorer (ljusdioder) med massa kontakter och trådar när det gäller så ljuskänsliga fotoelement?
Jag tycker att det är löjligt att man inte insåg det från början.

Nu ska jag inte köpa Canons 5D2 utan kommer att vänta på den nya kameran från Sony som är baserad på den fantastiska sensorn.
 
Jag vet inte om du skämtar eller inte om att vänta och kolla detta nya....Jag förstår egentligen ju inte tekniken heller. Tyckte bara det var värt att länka in här..

men vad jag vet är att Sony troligen utan jag riktigt förstår vad denna länk handlar om egentligen.. Så har Sony nu börjar röra på sig...Och om ryktet jag läst stämmer att Sony kommer byta stora eller ev hela (?) sin kameraline.(?) så anar man nu att träningstiden samt inskolningstiden börjar lida mot sitt slut ...

Skall bli kul att läsa då flera erfarna ev skriver lite om denna länks innehåll så man förstår mer vad detta handlar om...
 
Har Ni läst hela texten - eller bara häpnat över teknikens potential ?

Citat - " ... back-illuminated CMOS image sensor (pixel size: 1.75µm square pixels, five effective mega pixels, 60 frames/s) with significantly enhanced imaging characteristics, including nearly twofold sensitivity*1 and low noise."

Holy Moses! - hela FEM megapixel och 60 fps.

Visst, nå'nstans måste de börja, men inte sjutton kommer denna sensor att sitta i Sony a9x0. Ska vi gissa på ytterligare fem års hårt arbete?
 
Jag vet inte hur smarta de på Sony är men är det inte något som är självklart att man inte behöver skymma sensorer (ljusdioder) med massa kontakter och trådar när det gäller så ljuskänsliga fotoelement?
Jag tycker att det är löjligt att man inte insåg det från början.
Det har man nog insett från början men utveckling tar tid och under tiden behöver man sälja kameror för att kunna bekosta den här utvecklingen.
 
Attans fräckt! Att det bara rör sig om 5Mpix gör mig inte så mycket om man lyckats fyrdubbla ljuskänsligheten och dessutom minskar ströljuset mellan bildelementen. Coolt!

Tyvärr dröjer det väl innan man får se det i någon kamera, och det är förmodligen inte säkert att det står "SONY" på den heller.

Den låga upplösningen kanske indikerar att det är videokameror som är först ut på implementeringskartan.
 
jag tyder det som att det byggts en prototyp i den mindre storleken..
Medans det står mer att detta handlar om generell aplisering i stillbildskamrorna samt andra... Inte att detta är endast i 5 mp därmed. Utan det var prototypen dom byggt och testat..men mitt tekniska läshuvud är inget bra...Hmm kan missförstå totalt därmed..

Men ihop med ryktet om helt ny line i vår från Sony så kan man igen spekulera... kanske har det jobbats i det tysta mer än man anat...

För varför släppa detta nu. Samtidigt man tydligen börjat öppna dörren för ryktet att det skall komma nya kamror i bredare bredd för??..

För efter komplett hermetisk tystnad länge så helt plötsligt släpps två saker intill varanda...

Ja... Samanträffande eller ej så är det intresant detta..i alla fall får man lite att spekulera och snacka om..hehe

Här står för övrigt om det ryktet att det kommer flera eller hela linen nytt...Vilket jag har noll noll noll koll på om det stämmer givetvis.... Men det kommer samtidigt.. Sammanträffande?? Eller ?

http://www.photographybay.com/2008/12/29/pma-2009-preview/
 
Senast ändrad:
Finns redan, och det står inte Sony på den: http://www.intevac.com/intevacphotonics/products/intevac-imaging
Inte är det så nytt heller, har för mig att principen används i optoelektronik sedan länge.

Ah, det kanske inte är helt förvånande. För andra tillämpningar än konsumentelektronik är ju kanske inte artikelpriset lika styrande som på en A300.

Jag kan tänka mig att 1000-fps-kamerorna på jobbet (krockbana) begagnar sig av liknande optokomponenter för att hålle uppe ljusstyrkan.
 
Det står väl att Sony nu utveklat en sådan sensor för tydligen kommande konsumentkameror .. . Inte att det var den första i världen..


Eller står det så??

Har jag missat något...?
 
...
För efter komplett hermetisk tystnad länge så helt plötsligt släpps två saker intill varanda...
...
Mja, dessa två uppgifter har väl inte släppts intill varandra precis, uppgifterna om Sonys bakbelysta CMOS-bildsensorer kom ju för över ett halvår sedan.

Men visst är det kul att spekulera... :)

Så nu ska jag tillåta mig själv att göra detta lite grand - och då jag tror för min del INTE att dessa sensorer är redo för DSLR-kameror ännu. Möjligen för videokameror, men knappast ens där ännu.
 
För varför släppa detta nu. Samtidigt man tydligen börjat öppna dörren för ryktet att det skall komma nya kamror i bredare bredd för??..

Det är förvisso alltid spännande med en glimt av vad som eventuellt komma skall, men pressreleasen är från den 11 juni. Över ett halvår är väl inte "nu" i den här branchen? :D
 
Det är förvisso alltid spännande med en glimt av vad som eventuellt komma skall, men pressreleasen är från den 11 juni. Över ett halvår är väl inte "nu" i den här branchen? :D

Jag såg det nu denna länket..... Och tänkte inte på det..än mer kanske det finns koppling till årets kommande rykten om detta varit på tapeten en stund redan därmed...
 
Det står väl att Sony nu utveklat en sådan sensor för tydligen kommande konsumentkameror .. . Inte att det var den första i världen..

Eller står det så??

Har jag missat något...?
Nej, du har inte missat något.

Det står inte alls att Sony var först med att utveckla bak-belysta bildsensorer. Sony skriver klart och tydligt att de har utvecklat en ny typ av fotodiod-struktur för att eliminera de HITTILLSVARANDE PROBLEMEN med bakbelysta sensorer. Syftet är att utveckla dessa bakbelysta sensorer så att de ska bli användbara för vanliga video- och stillbildskameror (samt kunna tillverkas med tillräckligt låga priser för detta ändamål, förstås).
 
Det rör sig om en prototyp enligt pressmeddelandet. Jag vet inte hur långt det är mellan prototyper och produktion i den här branchen men i min branch, servrar, finns det prototyper av chip, ja hela maskiner, vilka skall lanseras om 2-4 år som nu testas för fullt.
 
Om vi nu kopplar samman denna information med att Sony utvecklar en ny större CCD för mobiltelefoner?

Vad får vi då???
 
Har Ni läst hela texten - eller bara häpnat över teknikens potential ?

Citat - " ... back-illuminated CMOS image sensor (pixel size: 1.75µm square pixels, five effective mega pixels, 60 frames/s) with significantly enhanced imaging characteristics, including nearly twofold sensitivity*1 and low noise."

Holy Moses! - hela FEM megapixel och 60 fps.

Visst, nå'nstans måste de börja, men inte sjutton kommer denna sensor att sitta i Sony a9x0. Ska vi gissa på ytterligare fem års hårt arbete?

Om jag ska spekulera så tror jag att det inte är så svårt att skala upp tekniken om man offrar de där 60fpsen. 20Mpix i 15fps blir väl samma datamängd och det är inte kattskit.
 
Om jag ska spekulera så tror jag att det inte är så svårt att skala upp tekniken om man offrar de där 60fpsen. 20Mpix i 15fps blir väl samma datamängd och det är inte kattskit.

Det måste ju ändå betyda att vi har två ISO-steg till att se fram emot runt hörnet. En FF med möjlighet att ställa in ISO på 100k kan ju va kul, eller samma ljuskänslighet som idag fast med 50-100MP. Det är inte långt kvar tills vi kan slippa AA-filtrena utan moire-bekymmer. Fpsarna lär väl ta lite stryk i början kanske.

Vad gäller den nya serien systemkameror som det pratas om. Jag är tveksam till att de hunnit få in backlit-sensorerna redan till våren, men kommer instegsmodellerna med eller utan spegel? Är världen mogen för EVF i systemkameror på bred front? Vad tror ni? Hur har Panasonics G1-påhitt tagits emot? Jag har aldrig hållt i någon, men har en Sony R1 som är av den typen bortsett från att gluggen sitter fast. Jag anser att det behöver bara bli lite bättre och snabbare än R1-an, sedan är det ett vettigt alternativ. Kan aldrig bli samma grej som genomsiktsökare givetvis, men man får andra fördelar istället ju.

Jag menar redan vid ISO25000-fotografering kan det väl vara i mörkaste laget i sökaren för att man ska se vad man skjuter på. När kameran ser bättre i mörkret än vad man gör själv hjälper det ju inte hur påkostat pentaprisma man än har. Tänk tex en lågupplöst kamera gjord för nattfoto med uppåt en megga-ISO på. Där måste man väl nästan ha en bildförstärkare i sökaren för att kunna utnyttja eller? Det tror jag.

Av teknikhistoriska skäl skulle vara kul att ha (och sedan behålla) en A900 som den är idag bara för att det kanske är den sista riktigt seriösa spegelreflexkameran som Sony släpper. Men framöver, släng ut speglarna! Dom har spe(g)lat ut sin roll. -fniss..

/Bengan, (som fortfarande grämer sej över att han sålde sin LP12 för en spottstyver)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.